Nej, inte ännu till båda. Men de har varit öppna med att man kan kontakta dem och fråga att lägga till.
Här är en lista över fondförvaltare som antingen finns tillgängliga eller inte (jag har garanterat missat någon):
Tillgängliga:
- AGCM
- Aktiespararna
- AMF
- Amundi
- Atlant
- AuAg
- Barings
- BGF
- Carnegie
- Carlsson Norén
- Case
- Captor
- Carmignac
- Cliens
- Danske Invest
- DNB
- East Capital
- Fidelity
- Finserve
- Franklin
- GAM
- HSBC
- IKC
- Invesco
- Janus Henderson
- JPM
- Jupiter
- Kavaljer
- Länsförsäkringar
- MS (Morgan Stanley)
- Origo
- Pareto
- PLUS
- PriorNilsson
- Protean
- Schroder
- SEB
- Simplicity
- SKAGEN
- Skandia
- Spiltan
- Storebrand
- Swedbank
- Templeton
- TIN
- Vanguard
- Ålandsbanken
Ej tillgängliga:
- Avanza
- D&G
- Handelsbanken
- Kvartil
- Lannebo
- Nordea
- Nordnet
- Proethos
- Öhman
Kul att det var med en drös med indexfonder ![]()
Här finns en lista på fonderna:
Någon som sett/hört något om när valutakonto till ISK resp. månadssparandefunktion kommer?
Hej! När det gäller belåning på Montrose. Om jag investerar 100kr och belånar 100kr. Värdet går upp 20kr. Står det då 10% eller 20% i avkastning? Eller kan man se båda?
Nu har inte jag Montrose… men både
- +20 kr
- +20%
borde framgå. Dvs man mäter procentuell avkastning på eget kapital, för det är ju det som är det intressanta.
Hmm, man för över saldo från kreditkontot till ISK. Sen köper man på ISK. Jag har tänkt att de bara visar rörelsen på ISK:t (+10%) och inte samlat, men det kanske de gör någonstans ![]()
Uppdatering: Ser nu dock att min utveckling i översikten är större än på mitt ISK.
Deras kundtjänst brukar vara snabb på att svara på meddelanden förresten.
Någon som vill hjälpa till att “gnälla” varför WEBG har fortfarande ingen värdering för belåningsgrad medan WEBN har det? ![]()
Varför ha WEBG som bara resulterar i onödiga växlingsavgifter och courtage i förhållande till ackumulerande WEBN?
För att
.
Jag gör typ det som Jan säger att man ska unna sig också lite och det gör jag med utdelningen. Även om alla säger “man kan ju sälja av lite” så undrar jag hur många faktiskt gör det.
Såg förresten att det här tillkommit på Våra priser om access-nivån:
Från 2026 gäller något av följande: ett kapital på minst 250 000 kr, eller ett aktivt månadssparande på minst 3 000 kr, eller en månadsavgift på 49 kr.
(Min fettext)
Så kan ju hoppas på att månadssparandet verkligen är på gång nu. Och ett sätt att komma in på Montrose trots en låg rikedomsnivå
.
En fundering om fondavgifterna: SAVR och Fondo betalar ju tillbaka avgifterna till ens konto konto perodiskt. Hur gör Montrose? Får man fler fondandelar istället? Tycker inte det framgår av hemsidan.
Fick svar från Montrose om fondavgifterna: De återbetalar kvartalsvis, men det släpar efter med ett kvartal.
Någon som nyligen fått räntenivåerna för belåning över 1M SEK?
Undrar om krediträntan sänktes i samband med att dom justerade ner i den publika prislistan för under 1M SEK (via Montrose)?
Intressant att se om Montrose fortsätter sätta press på Avanza. ![]()
Så här såg deras räntor ut innan sänkningen. Fick själv samma erbjudande.
Även med 0,2% sänkning är den sämre än Avanzas och väsentlig sämre än Nordnets.
Är också intresserat av att se deras nya räntor.
Är fonder billigare där?
Tar det längre tid för köp/sälj likt savr?
Jag kommer ihåg att det fanns någon sida eller lista där man kunde jämföra fondavgifter. Är det någon som har den?
Tack
Vet inte hur väl dessa listor stämmer.
Här kan du se utbuden Byte till savr, fondo eller levler? - Nr 9 av thomasa88
Ev tänkte din på https://feefighters.se/ , men den har inte Montrose.
Har via meddelande fått Montrose prislista och det ser ut att man också sänkt med 20 punkter på alla nivåer.
Över 1 M SEK är det sämre räntor än Avanza på alla nivåer och Nordnet när man går över 10% belåningsgrad med något annorlunda intervall.
Tabellen är för nominella ränta i augusti 2025 efter Montrose sänkning med 0,20%-enheter i början av juli 2025.
| Belåningsgrad | Montrose | Avanza | Nordnet |
|---|---|---|---|
| <10% | 1,57% | 1,48% | 2,36% |
| 10% - 25% | 2,70% | 2,46% | 2,36% |
| 25% - 50% | 3,75% | 3,63% | 2,36% (upp till 40%) |
| >50% | 5,00% | 4,69% | 4,64% (mellan 40% till 60%) |
Tillskillnad från Montrose så har Avanza och Nordnet också olika krav på diversifiering i form av hur stor andel av enskilda aktier/fonder/ETF-er man får låna mot vilket kan påverka belåningsmöjligheterna om man har endast ett fåtal värdepapper.
Misstänkte att även den senaste listan hade justerats ned med 0,2 procentenheter. Tyvärr ser det fortfarande ut som att Montrose erbjuder sämre räntor vid belåningsgrad över 1 Mkr jämfört med både Avanza och Nordnet.
Jag funderar på om förmånsnivån hos Montrose påverkar räntesättningen. Vilken nivå har du själv? Ett tips är att kontakta dem via X och fråga direkt om räntorna – särskilt i jämförelse med Nordnet, som just nu har riktigt konkurrenskraftiga nivåer.
Själv har jag ännu inte passerat 1 Mkr i nyttjad kredit, då jag håller på att omstrukturera min portfölj mot en mer balanserad allvädersstrategi. Men den dag strategin är på plats och räntorna fortfarande är sämre än konkurrenterna vid 40% belåningsgrad– då lutar det åt en flytt från Montrose till Nordnet.
På vilket sätt känner du dig bränd? Har du förlorat pengar (dvs har någon av uppstickarna du använt gått omkull och tagit med sig dina pengar i fallet?)? Jag är precis i valet och kvalet och sitter och väljer nytt bolag att starta ISK hos (förutom Lysa där jag har en liten del idag). Men mitt kommande “större” sparande vill jag satsa på globala indexfonder, och letar hos vem jag ska investera dessa. Men vill tex inte investera hos Monrose om det är en uppstickare, och du har erfarenhet att uppstickare kan gå omkull och en kan förlora pengar (investerarskyddet är ju begränsat) av det skälet. Då är det ju bättre för mig att starta konto hos ex Avanza? Men det verkar som om man kan komma undan en del med avgifterna om man ex väljer Montrose, så därför verkar de intressanta.