Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Som jag förstått det så påverkas inte krediträntan av förmånsnivån.

Ska bli intressant att se om det ändras när Nordnet kommer med sina rabatter som baserar sig på förmånsnivåer.

Som det ser ut just nu är erbjudandet rätt dåligt om man har kreditlimit över 1 M SEK.

Tror inte du behöver vara orolig att Montrose går omkull och man som kund förlorar pengar, det är norska bankjätten DNB via Carnegie som står bakom. :+1:

5 gillningar

Över 1m kredit eller access under 1m är sämre än avanza.
Bara premium eller platina under 1m kredit ger bättre.

1 gillning

Ahh, ok-tack :slight_smile: Men på vilket sätt kan man bli “bränd” av uppstickare? Är det att de har förmånliga erbjudanden eller avgifter för att locka kunder, som de sedan försämrar (vilket gör att man får flytta kapital, och det blir jobbigt merarbete)? Eller annat? :slight_smile:

Jag skulle inte vara ett dugg orolig för att investera genom Montrose. Själv har jag alla mina Aktier/fonder där.
Att Jan bara litar på Lysa är antagligen för att han har ett samarbete med de. De andra är lika etablerade. Nu senare kan man även konstatera att flera av de har blivit uppköpta helt eller delvis.

3 gillningar

Montrose är ett varumärke/dotterbolag till Carnegie och Carnegie grundades 1803.

Carnegie ägs i sin tur av DNB som är den största finanskoncernen i Norge och grundad 1822.

Montrose må vara ett nytt varumärke men tittar man på de som står bakom så är det snarare Avanza (grundat 1999) och Lysa (grundat 2017) som är uppstickarna.

1 gillning

Är det någon som vet om värdepapperskredit från Montrose syns på UC / kreditupplysning? Avanzas värdepapperskredit gör ju inte det.

Kan du inte flytta en del från din Avanza-isk till ett annat konto på Avanza där du inte har ngn belåning och sen flytta därifrån till montrose?

1 gillning

Jag har värdepapperskrediten och den har inte synts vid kreditupplysning. Den har i alla fall inte funnits med då jag kikat på Kreddy eller i en rapport som togs då jag tecknade ett avtal.

1 gillning

Hej gänget, tänkte registrera mig som ny kund. Någon som har en värvninglänk? Verkar ge 3 mån premium var vad jag kan hitta så varför inte nyttja?

1 gillning

Denna kod ska tydligen anges när du reggar dig för att få 3 månader premium.

TankedInflatedFish

1 gillning

Tack men fick en före i DM så har använt den :slight_smile:

1 gillning

Koden OverpricedTankedDump kan användas vid registrering för 3 månader premium (efter villkor)

1 gillning

Montrose har nu sänkt minsta courtaget på flera ETFer till 1kr. WEBN bland annat som är populär här

7 gillningar

Fanns det en omröstning? :open_mouth:

Xetra Gold :clap: ! En guld-ETF med litet courtage, för någon som inte handlar så mycket :slight_smile: Och ser att den fått 0% i avgift nu, precis som på Avanza och Nordnet :partying_face: .

Hoppas de får in någon billig småbolagsfond eller -ETF snart. Fonden Vanguard Global Small-Cap Index Fund USD Acc har 0,52% i avgift + växling på 0,30%. Iofs ska växlingen gå ner till 0,12% någon gång i höst, enligt prislistan.

1 gillning

Vet inte riktigt hur deras courtage-system fungerar men testa att jämföra kostnaden på webn med tex spyi på ett köp på 10 000 så är det bara nån kronans skillnad

Letade efter “PIMCO Euro Short-Term High Yield Corporate Bond Index UCITS ETF” men den fanns inte så kontaktade dem via chatten och fick svar direkt att inga problem, de lägger upp den inom någon vecka. Tycker de varit väldigt snabba på svar och trevliga de få gånger jag haft kontakt med dem.

Spyi har fortfarande 19kr minicourtage och har du under 1msek på montrose är det rörliga courtaget 0,15% kr för tysknoterade ETFer. Breakeven är alltså 12666kr.

ETFer har samma förvaltningsavgift på alla mäklare tror jag(de får ingen provision som fonder) utan det är främst växlingsavgift och courtage samt spread de tjänar pengar på. Jag frågade kundtjänst och de tar dessutom ej växlingsavgift på utdelningarna som Avanza.

Ja precis så därför jämförde jag de här etf:ernas kostnad för ena har fått sänkt minicourtage till 1 kr medan den andra är som vanligt. Ser då att det handlar om småpengar i skillnad

Fick mail från Montrose idag där de skrev: "Nu höjer vi nu (sic) limitgränsen från 1 miljon kronor till 2 miljoner kronor för att få tillgång till vår räntetrappa för värdepapperskrediten."

Dvs. räntenivåerna som står i prislistan för VP-krediten gäller numera upp till 2msek lån istället för 1msek.

2 gillningar