Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

På Xetra är det designated sponsors (market makers som står för likviditeten i ETFer) som tjänar på spreaden, inte Montrose. För SPYI är det typiskt aktörer som Flow Traders, Jane Street eller Susquehanna som står för likviditeten.

2 gillningar

What? Utländska ETF:er är väl redan på valutaväxling 0.12-0.05% utifrån förmånsnivå?

Han blandade troligen ihop fonder med börshandlade fonder.

1 gillning

Låtet rimligt

Det @norpan refererar till är just en fond!

Annars har Montrose flera småbolags ETF:er som man kan välja mellan och där är det 19 kr i minicourtage och 0.12-0.05% baserad på förmånsnivå!

1 gillning

Aaah, ni har helt rätt. Menade en fond, men var inte så tydligt :sweat_smile:

19 kr courtage är lite dyrt för någon som puttar in litegrann månadsvis. Såg att iShares world small cap inte var så dyr styckvis iaf.

Utskick från Montrose:

Nu sänker vi priset för aktiehandel i Norden: vi halverar vårt maxcourtage till 99 kr, från och med 19 september 2025.

2 gillningar

Ni som har värdepapperslån på Montrose och är i FIRE, hur hårda är de på att man måste ha taxerad inkomst.

Jag har förstått att de är annorlunda än Avanza som inte väger in taxerad inkomst.

Kommer bolån erbjudas, likt Nordnet och Avanza PB?

Det vet de inte än, är under utredning

Måste ändå dissa Montrose för att flytt av fonder kan ta väldigt lång tid men framförallt för att deras info om flyttid på hemsidan inte stämmer.

På olika ställen skriver de att det kan ta upp till tre månader eller 8-10 veckor.

För mig har det hittills tagit 109 dagar. Alternativt uttryckt: 3 månader och 17 dagar eller 15 veckor och 4 dagar.

En Storebrand-fond flyttad från Avanza.

Så för er som vill flytta till Montrose, var medvetna om att de inte är helt ärliga med hur lång tid flytt kan ta.

Förmodligen kan det ta fyra månader eller mer.

Bet behöver dock inte bara vara Montrose fel. Fondbolagen kan också vara långsamma. Min egna flytt med både ETF:er och fonder gick lite fortare än vad som stod på sidan.

Det är dock, som jag skrev, Montroses fel att de anger flyttider som inte stämmer överens med verkligheten.

1 gillning

Sitter i samma situation med fonder som varit otillgängliga sedan juni och flyttuppdrag som påbörjades i april. Ingen information utöver vad jag fått dra ur deras kundtjänst, och då har det varit tydligt att de inte har någon insyn i vad som händer, bara gissningar.

1 gillning

Hej!

Min upplevelse av flytt till Montrose är bra. Jag flyttade en ETF från SAVR, det tog 11 bankdagar. Den lilla likviden som fanns flyttades på 5 bankdagar.

2 fonder flyttades från Avanza, det tog 16 bankdagar.

1 gillning

Ja, ETF tog ca en vecka för mig och vissa fonder 1-2 månader.

Dock den sista som sagt snart fyra månader och det kanske blir mer.

Är väl snarare ett problem med gamla trötta fonder. Hela tekniska setupen är rätt ålderdomlig

Tiden det tar är en sak men Montrose är inte ärliga med hur lång tid det kan ta i tidsspannen de anger.

Min egen flyttid är långt över deras påstådda spann.

1 gillning

Till Montrose försvar så verkar det vara något med specifikt Storebrand som strular. Men vet inte om det gäller flyttar till/från andra institut.

Både flytten från Avanza och Länsförsäkringar Bank till Montrose tog längst tid för mig. 2 respektive 3 månader för de 2 olika innehaven av specifikt Storebrand All Countries.

Andra fonder, ETF:er osv tog allt från 1 vecka till 1 månad. Vet ej varför.

Vilket Montrose vet om men då fortfarande anger fel spann för hur lång en fondflytt kan ta.