Har precis gått 8 veckor på flytten av lite LF Global och ser att antagen tid för ett flytta fonder nu är 8-10 ![]()
Bör man tjata på avsändande eller mottagande bank?
Har precis gått 8 veckor på flytten av lite LF Global och ser att antagen tid för ett flytta fonder nu är 8-10 ![]()
Bör man tjata på avsändande eller mottagande bank?
Alltid banken som ska flytta fonder till Montrose. Jag har tjatat mycket med Handelsbanken, vet ej om det hade gått så snabbt som det gick nu om jag inte hade gnällt
Det var märkligt aktier och etf:er gick på dagar inte veckor för mig. Enda fonden jag hade gick på typ 2 veckor tråkigt att det krånglar så för dig.
Vad som stoppar mig är att portföljbelåning vid högre hävstång (~1,5) hos Montrose helt enkelt inte är konkurrenskraftig jämfört med t ex Nordnet.
Jag flyttade precis Spiltan aktiefond investmentbolag från Avanza till Montrose. Det tog nästan 4 veckor.
Jag förstår frustrationen av att det tar tid, men spelar det egentligen någon roll. Har ni samma investeringsstrategi och inget ska ändras efter flytten, så har det ingen betydelse hur lång tid det tar. Avkastningen får ni fortfarande oavsett om innehavet ännu inte syns på kontot.
Det beror på.
I mitt fall är det en tillväxtmarknadsfond som tar tid och nu vill jag skifta över till en global ETF som inkluderar tillväxtmarknader.
Det enda jag kan göra nu är att sälja globalfond exklusive tillväxtmarknad och köpa ETF inklusive tillväxtmarknad.
I väntan på att tillväxtmarknadsfonden kommer in blir jag överviktad mot tillväxtmarknader.
Dessutom kan jag inte öka min belåning så mycket som jag vill eftersom jag inte har fått in all min säkerhet…
Inte för att vara sån, men måste detta ske snarast? Vad är skillnaden om du gör denna förändring idag eller om en månad?
Som sagt jag förstår att det är irriterande när det tar tid då man vill göra sina ändringar nu. Jag försöker bara säga att det egentligen inte spelar någon roll i det långa loppet. ![]()
Det rör sig om minst 3-4 månader och inte en månad.
Nej, det spelar ingen större roll men din fråga var om det spelar roll, och ja, det gör det.
Speciellt eftersom jag inte kan belåna portföljen fullt ut eftersom delar av innehavet ligger i limbo och inte kan användas som säkerhet.
Det som irriterar mig mest är inte problemen och tiden det tar i sig utan att Montrose inte anger korrekta flyttider.
Jag har gjort en fullständig årsberäkning. Att endast köpa och sälja svenska aktier med fasta kostnader hos Avanza 99 SEK.
Avanza visar sig vara 19 300 SEK billigare när alla kostnader räknas samman!
Det är en stor skillnad.
Kan du utveckla hur du får det till att Avanza är billigare?
Portfölj: ~1 500 000 SEK på ISK
Endast svenska aktier
8 transaktioner per månad (96 per år)
Transaktionsbelopp: 200 000 SEK per gång
Avanza-mäklaravgift: fast 99 SEK per transaktion
Kostnadsjämförelse (endast svenska aktier)
99 SEK per transaktion
96 transaktioner per år → 9 504 SEK per år
Montrose
0,15 % av 200 000 SEK = 300 SEK per transaktion
96 transaktioner per år → 28 800 SEK per år
Om jag har räknat fel någonstans, säg till ![]()
Montrose har 99kr som maxcourtage. Jag får det till exakt lika.
Avanza sänkte räntan på värdepapperskredit igår (jag fick meddelande om det igår i alla fall). Har Montrose gjort det än?
Nej ingen sänkning är aviserad
Som tidigare sagts är maxcourtage 99 för Norden. Dessutom så är det rörliga courtaget 0.1% om du har över en miljon.
Jag tittade på deras webbplats.
Det är fortfarande oklart för mig vilka kostnader man betalar för köp och försäljning av aktier (och jag talar inte om fonder).
Okej, tack ![]()
Nu är det tydligare för mig.