Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Håller med, vid låga belåningsgrader är Montrose toppen. Vad jag refererar till är cirka 35% belåningsgrad.

Tar jag mig som exempel så ligger min gräns för 6,89% i ränta på 0,5% i belåningsgrad. Min poäng är att Montrose system där hela portföljen bestämmer belåningsgraden gör att det inte enbart går att jämföra belåningsgrader utan en rimlig värdepapperskredit hos avanza kräver i princip att man enbart har hos Avanza godkända värdepapper.

För mig har Montrose därför markant mycket bättre ränta i alla skikt och jag tror det samma skullr gälla för de flesta som inte bara sitter på globalfonder.

Inte bara några globalfonder, ganska skaplig lista av värdepapper

Det visade sig när jag frågade Montrose om inflytten att den var klar för längesen. De måste tydligen manuellt markera att en inflytt är klar för att statusen ska uppdateras :zany_face:.

När jag kikade tillräckligt långt bak i transaktionshistoriken så såg jag att fonderna kommit in. :face_with_peeking_eye:

Påbörjade flytten i slutet av augusti. Efter tio dagar sögs de ut från Avanza och några dagar senare var de inne på Montrose.

1 gillning

Ja, det är nog bäst att titta på kontoinnehavet i sig för att vara säker på att det är klart och blivit rätt.

De har inte stängt de flyttar som faktiskt är klara för mig heller.

Det som inte är klart har hittills dröjt fyra månader.

Jag tycker uppdateringen de gjorde för ett tag sen där man kan göra bakgrunden vit var en riktig bra uppdatering.

Fortfarande känns avanza snäppet mer användarvänligt men jag kommer fortsätta ha mina enskilda aktier på montrose då jag i överlag är nöjd med plattformen.

Skapade ett konto precis på Montrose. Försökte hitta på hemsidan för att lägga upp ett månadssparande. Jag måste vara blind, men om någon kan guida så vore jag tacksam.

Går inte än, vad jag vet.

Har för mig att det brukade stå H1 2025 i appen och på hemsidan. Står inte längre kommande funktioner inuti appen. På den här sidan står det H2 2025.. Det här kan du göra hos Montrose

Intressant att de hänvisar till månadssparande under access i prislistan nu. Kanske betyder att det är på gång. Våra priser

Misstänker det. Månadssparande är viktigt för den stora massan. Att bara leva på daytraders kommer bli en förlustaffär. Flyttade Nordnetkontot till Montrose. :slight_smile:

Nu säger jag inte att månadssparande inte är önskvärt men Montrose har väl varit ganska tydliga med att de inte vill ha den stora massan som kunder. Den stora massan har ett nästan obefintligt finansiellt sparande.

De vill ha kunder med kapital, pytte-/normalkunderna börjar de ta 49kr/månad i avgift av 2026.

Edit: ser nu att de även godtar månadssparande på 3000kr för att slippa avgiften men det är ändå högre krav än Avanza, Nordnet m.fl.

2 gillningar

Jag var nog inte så tydlig i min kommunikation. Med den stora massan så menar jag såna som vi på RT och kan spara 5k-10K i månaden. Sett till hela befolkningen så är vi få. Men daytraders/swingtrader är ännu mindre del sett från RT. I och med Montrose går i bräschen för låga avgifter, så vill de ändå åt de prismedvetna. Avanza är ju dyrare än Montrose om man skulle köpa DnB Global Indeks S för en miljon. Sen har du en valutaväxlingsavgift på 0,25% på Avanza. Montrose har ju lägre.

Absolut, att de är billigare handlar nog mest om att de måste vara det i det här läget, för att locka in några kunder överhuvudtaget.

Hur det kommer att se ut på lång sikt vet vi ju inte riktigt, men de har nog åtminstone några år på sig att växa innan priserna evt. skulle kunna bli sämre än Avanzas.

Prismedvetna kunder vill man nog inte heller ha egentligen då man inte tjänar några pengar på dem. Det är i så fall mest ett sätt att få upp volymerna och locka in lönsamma kunder.

Ingen vill sitta på en tom restaurang.

De räknar nog med eftersläntrare efter alla early adopters (tidiga anammare?) i form av privatsparande, tjänstepensioner och företagskonton som förhoppningsvis betalar mer i avgifter.

Och/eller kunder med lägre kapital men som gör många affärer.

Det finns ju gott om mer normala kunder som skulle kunna vara mer lönsamma än folk med flera miljoner som bara sitter på kapitalet och knappt gör affärer. Dvs de flesta här :sweat_smile:

Därav deras relativt låga växling/courtage. Men visst, de tar ju ut avgiften för att sålla i ytterkanten.

Jo, men allt annat lika tjänar de mer på snittkunden med stort kapital än snittkunden med litet kapital.

Vilken service =) Jag kommer köra allt nysparande i DNB Global Indeks S och jag hoppas att Montrose får igång månadssparande snart. Stora grejen nu är att jag flyttar från Lysa 0,324% i avgift till Avanza 0,10%. Skillnaden på sikt blir nog rätt mycket 0,224% på 30 år.

Någon som har tillgång till Affärsvärlden och orkar sammanfatta vad Börsgolvets spekulationer handlar om?

1 gillning

Fiskade fram detta:

Det verkar även råda oklarheter i det ingångna äktenskapet mellan DNB och Carnegie. Röster från branschen pratar om att stjärnskottet Montrose sitter löst på DNB-kvisten.

”Det är en kamp mot klockan, av vad jag hört. Förra året låg förlusten på 50 miljoner. Omsättningen var noll och intet. Knäckfrågan är om norska DNB är ett syskon till svenska Handelsbanken – och vill kasta miljoner efter miljoner på ett projekt som blöder pengar”, säger ett glas Chablis i höstsolen nära Avanza.

”Att de visar påfågelsfjädrarna titt som tätt i media handlar inte om synlighet mot potentiella kunder, utan mot potentiella köpare. Kommer DNB vilja fylla på kassan – det är vad alla frågar sig.”

Detta är dock inte bara ett äktenskap där de äkta makarna har olika sovrum, utan lever helt separata liv. Enligt Golvets källor har Carnegie inte integrerats i DNB överhuvudtaget.

“Internt har de inte kommunicerat någon integrationsplan. Ingen DNB-avdelning vet vilka kunder Carnegie har – och vice versa. Så plötsligt lämnar folk när de inser att de har samma kunder. De arbetar i helt separata silos utan någon gemensam styrning från Oslo”, säger en fyra Braastad.

Just Montrose saknade ju rätt mycket funktionalitet 2024 :thinking: . Men de syftar kanske på Carnegie?

Kikar jag fel på Allabolag? Får inte några siffror :thinking:

1 gillning

Vet någon hur de gör med skatt på kapitalförsäkring? Undrar bara eftersom jag har inte fått någon “nota” än som det brukade vara hos Avanza varje kvartal :blush:.

Kör de som i Isk att de (eller försäkringsleverantören) bara rapporterar in till Skatteverket?

En KF är helt frikopplat från inkomstslaget kapital. Så du betalar avgiften direkt och inte via skattsedeln. Har haft Montrose för kort tid för att få en nota. En tips är att du hör av dig till de.

Montrose kommer förhoppningsvis presentera nyheter idag 11:30:

https://youtube.com/@montrose_io

1 gillning