Angående långsamma fondflyttar.
50:00
Och:
1:09:05
Har kollat med dem och de säger de tänker dra det i slutet av oktober men ska återkomma med detaljer.
Låter som att processen är inte helt klar än ![]()
Någon som tittade på detta och vet om de gav någon ny info om funktioner och när de kommer?
Jag kommer inte ihåg allt. Men innan årsskiftet skulle de lansera månadssparande, dock bara med pengar än så länge. Månadssparande med fonder skulle komma senare.
Jämföra portfölj med flera index och/eller fonder/ETF:er är på gång men inget datum gavs.
Montrose erbjuder låga utlåningsräntor (portföljbelåning) istället för höga inlåningsräntor på depå.
Sparkonto på gång men inget datum gavs?
Aktie/fond/etf-screener på gång men kommer inte släppas för ens helt nöjda.
Fraktionshandel är mycket lågt prioriterat, nej inom närmaste tid.
Certifikat och warranter någon gång nästa år, kvartal 1?
Den där artikeln känns jättemärklig. Så som det verkar utåt i alla fall växer plattformen snabbt i användare och kan man bara få utvecklarna att jobba snabbare verkar det ju se bra ut… men vi vet dock inte hur Montrose’ intjäning ser ut. Känns framför allt som det kan gå bra där Avanza inte finns men där DNB finns osv. trist om det slutar med att det dödas/kvävs ihjäl pga att DNB och Carnegie inte kommer överens internt. Dem problemet finns, det har vi kunnat läsa även på andra håll…
Jo men kolla på rätt koncernbolag bara! Här är Montrose i koncernen: Montrose by Carnegie AB - Org.nr 556946-9355 - Stockholm - Se Nyckeltal, Befattningar med mera.
Men märkligt att intäkt = 0? Minns jag fel eller visst släppte de väl på kunder under Q4 2024? Jag minns att jag fick göra en K4 för köp/sälj på depå hos dem i alla fall. Men de kanske inte fick ut några pengar ifrån courtaget förens efter årsskiftet? Kändes skumt
Vilda gissningar:
Förmodligen rör det sig om så lite pengar att de kommit överens med sina revisorer om att de kan baka in det som kostnadsreduktioner i resultaträkningen eller i anskaffningskostnaden för anläggningstillgångarna i balansräkningen.
Alternativt har de det av någon anledning i finansnettot.
Lite omsättning finns nog men den måste vara gömd under någon annan post.
Om inget av ovan är förklaringen är det väl någon mellanhand/systerbolag/moderbolag som tagit omsättningen via sig direkt men det måste kanske stå i avtal mot kund i så fall. Dvs. att underliggande tjänster levereras av annan part än Montrose och att den andra parten då även tar upp intäkterna hos sig.
@Greve-karl Aha, tack! Tror jag ryckte numret jag använde från första bästa villkorsdokument. ![]()
@Nullvarde hann skriva ner mer än det jag kommer ihåg från sändningen. ![]()
![]()
Jag kan tillägga i textform att fondflyttar hade segat i ungefär ett års tid pga överlastad underleverantör, men skulle nu börja se bättre ut.
Kan tipsa om att spela upp i 1,25x hastighet.
Här är är Youtubes automatiska textning utdragen till en textfil: Montrose Live 2025-10-15 - Pastebin.com
Funderade på att be någon bot fixa stavning och kanske sammanfatta, men känner inte att jag har tillräcklig koll på att inte råka generera lögner.
Ni som har flyttat aktier/ETFer från Avanza till Montrose, hur lång tid har det tagit innan aktierna/ETferna har synts på Montrose?
2-3 dagar för ett halvår sedan.
OK, För min del har det gått en vecka nu utan något har hänt.
Samma sak här. Men jag har gjort en rokad och flyttat runt lite. Har flyttat hela innehavet från Lysa → Avanza, men aktier från Avanza → till Montrose, Nordnet→Montrose. Det avslöjades från Avanza att det är en massa pappersarbete vid flytt av ISK för den avflyttande banken. Dessutom att de är rätt slöa. Sen har Montrose haft en enorm backlogg för flytt av fonder.
3 juni gav jag Montrose i uppdrag att flytta ~200kkr av Dnb global från avanza
13 juni försvann fonden från avanza
15 oktober, alltså 124 dagar senare, dyker fonden upp hos montrose.
Min teori: fonden har rivit upp ett hål i universum, färdats genom ett maskhål till en dimension av kaos, och kanske fört med sig något ondskefullt tillbaka. Men pengar är pengar, va? ![]()
![]()
Fonder tar generellt mycket längre tid att flytta så där har jag oftast sålt av och istället flyttat pengar.
Sitter i samma sits med flytt från Avanza till Nordnet, fondpositioner på drygt 300 i tunna rymden borta sen i början på september, nu 6-7 veckor in så verkar som jag kan få vänta. (DNB är ett av innehaven) medan flera av fonderna kom in på nogån dag. Det är helt orimligt, vet inte helt vem man skall skylla på här. Men det borde regleras hanteras effektivare.
Montrose tar upp det här, troligtvis samma problem.
Ungefär samma tid för mig, men nu är det äntligen klart!
![]()
Jaaa nu när jag tänkte efter kan jag tänka mig att det hamnar hos Carnegies resultaträkning, inlåningen och våra innehav hamnar också på Carnegies balansräkning, (Montrose själva har ingen ”egen balansräkning” på det sättet). Så de hamnar nog hos moderbolaget (DNB) Carnegie Investment Bank…
Jo, Montrose har egen årsredovisning då det är ett eget bolag och där finns en balansräkning med balansomslutning på 59msek för 2024.
Resultat före koncernbidrag -52msek 2024.
Gratis årsredovisningar kan laddas ner här: Montrose by Carnegie AB - Stockholm - Bokslut
Jag hade tänkt att flytta lite värdepapper från ett ISK hos Montrose till ett annat ISK (också hos Montrose). Hos Avanza är ju detta en enkel operation men jag har inte lyckats hitta någon knapp för detta på Monstrose. Är det något som de inte stödjer (än?) eller är det jag som ser dåligt?