Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Fått det också, men för min del känns funktionen inte så meningsfullt innan autoköp av fonder är implementerat.

Mm, lite fel prio egentligen då överföringarna ändå går omedelbart med Swish eller Trustly. Det är fondköpen som är det viktiga och inte insättningarna.

4 gillningar

Jag gissar på att din kompis bara inte har uppdaterat sin app, nu brukar de släppa “alla” funktioner samtidigt till alla.

Det beror nog på vad det gäller för något.

Montrose skriver själva i sin road map att kunder med +1msek får förtur på vissa funktioner.

"Premium & Platinum får förtur
Som Premium- eller Platinumkund får du ibland tidig tillgång till nya funktioner innan de släpps till alla. Det kan handla om beta-versioner av större funktioner, förtur till lanseringar – eller exklusiv testning av helt nya idéer."

Månadssparande i fonder i slutet av februari.
https://www.youtube.com/live/juhx5PmeZh4?t=321

Det går nu att flytta över Handelsbankens fonder till Montrose (kommer dock kosta lika mycket som innan).
https://www.youtube.com/live/juhx5PmeZh4?t=696

1 gillning

Med tanke på att flera av XACT:s ETF:er är ganska snäva med ESG och väldigt få innehav och fortfarande har liknande avgift som vanliga fonder känns de ändå ganska ointressanta, trots att det blir courtagefritt.

2 gillningar

Håller med… blir imponerad först när de sänker min courtage på tyska börsen (där vi handlar flest ETF:er) till 1kr. Nu finns det hela 12 stycken, wow…

Där måste man ge eloge till SAVR som ligger på 1kr för alla marknader.

1 gillning

Jo, men nackdelen med Savr är att det saknas billig VP-kredit.

Så det beror nog lite på vad man är ute efter.

Precis!

Dock så blev jag inte så imponerad över belåningsgraden för många papper på montrose. Där är t.o.m Avanza och Nordnet bättre.

Vore sjyst att kunna köpa Handelsbanken globala småbolag. Jag uppfattade dock inte om man skulle kunna köpa fler av fonder man flyttat in eller inte.

Antar att de inte vill ha med ickerabatterade fonder för att försöka pressa alla att rabattera.

Skicka ett meddelande till dem och se om du kan handla med den på plattformen. Jag har en fond som inte finns när man söker hos dem men man kan be dem köpa den via meddelande och sen kan man börja handla med den utan att blanda in kundtjänst

1 gillning

Fick nej på Handelsbankens fonder :frowning:

1 gillning

Går det att köpa bdcer och kanadensiska reits på montrose?

Verkar inte stämma att man kan flytta in Handelsbankenfonder. Gjorde ett försök att flytta på hemsidan:

Värdepapper som varken går att flytta eller sälja

Vissa värdepapper du har på kontot går varken att sälja eller flytta genom vår flyttfunktion. Hör av dig till oss om du vill ha mer information.

· Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK)

Sen är det väl ändå inte så värt, men ville testa hur det blev. Om t ex Montrose egna avgift tillkommer ovanpå de 0,67% som fonden kostar, även fast det inte lät som det i videon (“även om det kommer kosta lika mycket netto”).

Lite ironiskt att Vanguard Global Small-Cap Index Fund USD Acc (VAN GL SM IND) blir dyrare hos Montrose x)

Din avgift
0,52 %

Inkl. fondplattformsavg.

Ordinarie avgift
0,42%

Varav förvaltningsavgift 0,29%

Föredrar dock fonder framför ETF, om det inte blir månadssparande på dem också.

00:34:17
Och sen får vi titta
framöver på om det så att det kan vara
automatiskt köp i aktier och i ETF:er
och där var ETF:klare än aktier.

Detta är de har en roadmap med en rad olika funktioner som ska implementeras får mig att undra vad som får folk att byta till Montrose redan nu. Det känns som att Avanza och Nordnet redan har dessa funktioner och det är ju inte så märkligt med tanke på att dessa banker har funnits relativt länge. Så ni som har bytt, varför bytte ni så tidigt och har ni bytt allt eller har ni en del av ert sparande kvar hos er gamla bank?

Montrose har lägre avgifter för fonder och bättre ränta på värdepapperskredit. Bryr mig inte om alla funntioner de ska lägga till över huvudtaget

5 gillningar

Jag blev inte glad på Avanza för att de dels vägrade fixa eller ens bekräfta att de tittade på valutakonto för ISK samt att valutaväxlingen var svindyr.

En kund med 1msek betalar 0,3% mer för köp+sälj (valutaväxling x2) och en kund med 5msek 0,4% mer.
Eftersom Montrose tar 0,1% per riktning i första fallet och 0,05% I andra fallet, Avanza tar 0,25%, eller gjorde i vart fall då. Orimligt att betala 2,5-5x mer för samma sak.

Ovan i kombination med att VP-krediten är billigare och bättre, i vart fall som jag använder den, gör Montrose till en bättre plattform.

Nu saknar jag bara valutakonto på ISK.
KF duger inte då man smidigt vill kunna flytta värdepapper vilket inte går med KF.

Alla andra funktioner utöver ovan är lullull.

Jag tycker även att starka aktörer på marknaden ska straffas om de medvetet har sämre erbjudanden och priser.

Kommer någon som erbjuder bättre villkor ska man byta för att gynna konkurrensen.

Alla signaler från mina meddelanden fram och tillbaka med Avanza antydde bara att de ville suga ut lite mer pengar från mig och därför inte hade tänkt fixa basala funktioner och sänka orimliga priser.

De hade helt enkelt blivit bekväma och gjorde väl analysen att de tjänar mer pengar på att suga ut de kunder de har kvar än de förlorar på att tappa några.

6 gillningar

Ok tack för svar. Frågan är dock om det är billigare. Jag läste en undersökning genomförd av organisationen Aktiespararna och jag har för mig att deras slutsats var att för de flesta så var Avanza billigast. Men det är klart Montrose har ju som mål att vara bäst för personer med något större kapital men jag har för mig att undersökningen inte visade att du var fallet. Sorry för oprecis information, jag försöker bara förstå om det finns någon stor fördel med att byta som situationer ser ut nu. Men det verket iaf ger en del press på Avanza som nu har infört valutakonto och gått ett steg i rätt riktning när det gäller courtageklasser även om de helt borde avskaffa courtageklasserna.

Ja, det är huvudsakligen för kunder med pengar och i nischfall som det spelar roll.

Det är väl också vad Montrose har kommunicerat, de vill sno övrigas kunder med kapital och erbjuder dem därför bättre villkor.

Man får bättre villkor hos Montrose med bara 1msek än man får hos Avanza som private banking-kund med 3msek.

Med 5msek är skillnaden ännu större till Montroses fördel, det finns en positiv utveckling i villkoren när kapitalet ökar som jag inte upplevde fanns hos Avanza.

Vad Aktiespararna har skrivit spelar ingen roll för mig för jag tittar bara på min egen situation och har konstaterat att det blir billigare och bättre med Montrose.

4 gillningar

Jag gjorde en sammanställning för en fondportfölj i mars 2025 hos olika aktörer. (Den klassiska RikaTillsammans-portföljen?):

Billigaste banken för portföljen - Nr 2 av thomasa88

Montrose Access (lägsta kapitalklassen) var då billigare än Avanza, men dyrare än Levler och Savr. De två senare har dock inte värdepapperskredit.

Siffrorna här säkert dock ändrats en del sen dess. Både Montrose och SAVR ser ut att ha Xetra-Gold för 0% nu ( Montrose ETF:er , SAVR ETF och ETP ).

Tar gärna del av Aktiespararnas resultat. Kanske blir det billigare med Avanza om man handlar mycket aktier eller har hög belåning (Nordnet ska vara bäst här?)?

2 gillningar