De riktiga småkunderna, som har mindre än 50ksek, betalar 0kr i fondavgift m.m. hos Avanza och Nordnet. Sådant kanske också kan spela in.
Man måste verkligen ta hänsyn till kapital och andra behov för annars går det inte att jämföra, alla aktörer som försöker göra någon jämförelse där de inte tar hänsyn till det kommer att landa i en för generell bedömning.
Bara när Montrose sänkar min courtage på tyska börsen till 1kr (som USA och Sverige) så går jag all in eftersom jag handlar en hel del ETF:er. Innan dess så använder jag både Avanza, Montrose och SAVR.
Nordnets belåning var faktiskt en av anledningar till varför jag bytte. Deras koncept är väldigt konstigt där man endast får lägre ränta om man äger flera fonder och aktier. I mitt fall var min portfölj med 100% SPYI mindre diversifierad än en portfölj med typ 10 aktier och så hade jag högre ränta…
Ja Nordnet har en sjuk modell. Om du t.ex. uppfyller deras krav på max 60% i en fond och max 20% för en ETF och sedan flyttar in en ETF till den depån, då uppfyller du inte längre kraven. Dvs mer säkerhet i form av ett innehav som flyttas in dit kan leda till att de straffar dig med högre ränta. Rätt sjukt.
Det kan man lösa genom att sälja av lite värdepapper och köpa glass för pengarna. Eller flytta dem till Avanza. Då ökar din kreditvärdighet hos Nordnet.
Montrose har tidigare funkar bra men det heldog i fredags. 4h inloggning funkade bra tidigare men inte efter dess. Ganska besviken. Kanske ska flytta annanstans efter detta.
Fast avgifterna är fortf ganska bra. Men det kvittar om man inte får paniksälja/köpa
Det här med att man blir utloggad ur appen om man kastar bort den är reglerat från avtalet med BankID. Det ska gälla alla som använder BankID som autentiseringsmetod.
BankID drog igång en genomsökning innan sommaren förra året och har gått på alla företag som använder BankID på annat sätt än avtalet säger..
Hej, är det någon som har förslag på en “bra” ETF för att få exponering mot små/medelstora bolag på Montrose plattform? Jag ser t.ex. att Levler MSCI World Small Cap (via Xtrackers) går att köpa. För att undvika ytterligare växlingsavgift
Man kan fundera på hur SEK-kursen sätts och om Levler / Xtrackers tar något betalt där eftersom det underliggande papperet förmodligen är i EUR, USD eller någon annan utländsk valuta.
Det borde inte vara någon skillnad. Det är samma produkt men nu noterad i SEK. ETF:er är börshandlade till skillnad från traditionella fonder och det finns ingen fondprovisioner som betalas till Levler eller någon annan mäklare.
Möjligen, men någonstans måste de ha en växelkurs som används för att låta mig köpa i SEK och underliggande ha innehav i EUR.
Det finns andra lösningar som Revolut där de påstår att de inte tar ut några avgifter men de kan göra det genom att ta betalt via en sämre kurs där de skär emellan istället.