Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Det leder bara till transaktionskostnader för fonden som belastar avkastningen, som för alla fonder som har innehav i annan valuta. Sedan nettas förstås köp och sälj emot varandra. En dag där det är lika mycket köp som sälj blir det inga växlingar alls.

Jag kör på AVWS har du kollat något på den?

1 gillning

Det jag är ute efter är egentligen ett billigt sätt att få exponering mot small/midcap delen av globalmarknaden som ungefär motsvarar dess marknadsvikt, dvs ca 10-15% av portföljen. Har även kikat på iShares MSCI World Small Cap. Den du länkar är Avantis ETF:en? Den är nog bra men är lite rädd att man inte klarar av att hålla en sån produkt i längden samt att 10-15% av portföljen är för lite för att det ska vara någon poäng? Känns som om att man bör svänga om helt o köra all in AWVC i så fall?

AVWC är dock inte bara småbolag. Fonden investerar i den utvecklade marknaden med fokus på mindre bolag och värde. Alltså en diversifierad grund i marknadsvikt med systematiska över/undervikter genom faktorer.

Jo, exakt. Jag var inte tydlig. Det var ett helt annat upplägg än ursprungliga frågan. Det hade varit att skrota sin vanliga globala indexfond, sin EM-indexfond och köra den istället.

Nyfiken fråga: är det någon som har nått Montroses förmånsnivå Titan eller vet om någon som gjort det?

Övriga förmånsnivåer har klara kapitalkrav. 1msek för Premium, 5msek för Platinum men Titan är enligt överenskommelse.

Jag förstår att det inom Titan säkert kan skilja sig och finnas tusen olika prislistor och upplägg men blev nyfiken på vad som kan vara minimikrav för att komma bortom Platinumnivån.

Är det liksom 10msek eller 100msek? Kanske inte ens kapitalgräns isolerat utan även andra faktorer?

Är inte där själv men frågade faktiskt då det kändes hyfsat otydligt.

Fick ett svepande svar som indikerar att det är Montroses motsvarighet till Nordnets Signature-nivå med liknande kapitalkrav. Dvs runt 100 MSEK.

2 gillningar

Lite “om du måste fråga så är det inte för dig” :sweat_smile:

5 gillningar

Ja men då så, då är det bara att skippa FIRE och jobba till 90 med extrem sparkvot så är det bara att ansöka sedan.

4 gillningar

Ingen Montrose live än denna månad. Undrar om de inte vågar förrän månadsinvestering fungerar x)

Skulle också vilja veta när 0,3% valutaväxlingsavgift försvinner. Såg att den fortfarande är kvar (t ex VAN GL SM IND).

Jag har precis flyttat över dit och är ganska nöjd. Lägre fondavgifter. De går nu att “dra in pengar” från mina konto.

Billig värdepapperskredit

Jag skulle dock vilja se

• ett attraktivt bolåneerbjudande
  • sparkonto som konkurrerar med dagens nischbanker

De hade förmodligen fått mer kapital in på plattformen om de var tillräckligt attraktivt.

Vad ska du med ett sparkonto till när du kan använda deras värdepapperskredit? Då blir det ju enklare att ta från krediten än att ha pengarna på ett sparkonto till förmodligen lägre ränta än på lånet

1 gillning

Man kan låna från VP-krediten och sätta in pengarna på sparkonto med insättningsgaranti och få ett riskfritt positivt räntenetto.

Men det kan man i och för sig göra ändå utan sparkonto hos Montrose, så gör jag.

2 gillningar

Min sambo som har konto vill inte använda sig utav värdepapperskredit så därav.

Satt och funderade på Montrose stege för räntan på värdepapperskrediten.

Visar sig att den är linjär!

Avanzas stege har större steg. Räntan är bättre än Montrose på Access-nivån i slutet på varje steg hos Avanza. (Och för alla vid 40%-50% belåning).

Avanza Pro och Private banking skiljer sig över 50%:

Källor:
Avanza
Värdepappersbelåning

1 gillning

Märkte en skum bugg på Montrose gällande SEB Indexnära. Är helt hundra att jag såg att avgiften var 0,16% efter rabatt, men nu är det 0,24% efter rabatt.. Nåja.. det drabbar ingen fattig, men skitmärkligt

Har du det även i tabellform?

@slipbit Har en anteckning från någon gång förra året att SEB Sverige Indexnära var 0,23% då.

@Passiv
Varsågod:

Access Premium Platinum Avanza Bas
≤5% 0,79 0,54 0,29 1,28
5-10% 1,23 0,98 0,74 1,28
10-15% 1,67 1,43 1,18 2,32
15-20% 2,12 1,87 1,62 2,32
20-25% 2,55 2,31 2,07 2,32
25-30% 2,99 2,75 2,51 3,53
30-35% 3,43 3,19 2,94 3,53
35-40% 3,86 3,62 3,38 3,53
40-50% 4,3 4,06 3,82 3,53
50-60% 4,73 4,49 4,25 6,68
>60% 5,16 4,92 4,68 6,68
Räntenivå Bas Pro Private Banking
≤10% 1,28 1,28 1,28
10-25% 2,32 2,32 2,32
25-50% 3,53 3,53 3,53
>50% 6,68 4,59 5,17
1 gillning

Det var häromdagen, är rätt säker att jag inte såg fel. :slight_smile:

Månadssparande i fonder kommer i slutet av mars.

Valutakonto och flytt av tjänstepension någon gång i kvartal 2.

4 gillningar