Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Har de sagt något om huruvida valutakonto kommer till ISK direkt eller gäller det bara någon annan kontoform?

1 gillning

Bra fråga och jag vet faktiskt inte. Jag förväntar mig för båda kontotyper.

Jag skickar ett meddelande och frågar.

3 gillningar

Frågade:

Kommer valutakonto gälla endast AF eller också ISK samt KF?

Svar:

Tanken är att det ska komma för både ISK och KF.

4 gillningar

Har Montrose planer på att införa olika derivatprodukter? Likt Avanza Market.

En stor skillnad är dock att på Montrose räknas hela din portfölj för att bestämma belåningsgrad, på avanza är det bara vissa värdeappper som kvalificerar för deras bästa ränta. Just av denna anledningem bytte jag från avanza till montrose. På avanza betalad jag 6.x% i ränta. På Montrose runt 2%…

3 gillningar

Det hade jag missat!

Låter som jag borde föra över min ickebelånade portfölj till Montrose för att sänka kostnaden på min belånade portfölj. Måste dock räkna ut belåningen på min belånade portfölj manuellt, så jag inte råkar låna upp högre procent än jag tänkt mig :thinking:

Hmm, Kan du utveckla ditt resonemang? Jag ser ingen anledning till att hålla igen i så fall eller att sätta ett absolut belopp? Från ett låneperspektiv kommer det att flyta ihop och du kommer få möjlighet att se det som belåning av den idag obelånade portföljen som kanske blir en win-win :slight_smile:

Vill bara belåna på en av mina ISK/portföljer, med en viss procent, så som jag planerat just nu.

1 gillning

Nu har Montrose lanserat en väldigt intressant funktion. Man kan koppla en AI tjänst till Montrose för att analysera portföljen, etc etc. Då blir man inte beroende av de rapporter eller vyer som utvecklarna tagit fram, utan nu har man enorma möjligheter.

Har någon hunnit testa detta? Vilken AI tjänst använder ni?

3 gillningar

Jag gjorde ett snabbt test och ställde ett par enkla frågor och var nöjd med vad jag såg även fast jag inte på något sätt gick på djupet i mina frågor. Jag använder för närvarande Claude som tjänst.

Intressant! Känns som det borde gå att skriva egna skript (frånkopplat från AI) för att kunna initiera korrekt balanserade portföljköp. Undrar om de exponerar belåning.

Blir det första tjänsten med ett API riktat mot privatpersoner kanske? :red_exclamation_mark:

edit:

Kan inget om MCP-protokollet. Snabb-Claude:at script gav dessa “tools” vid förfrågan mot servern:

• get_holdings
  • create_trade_ticket
  • get_user_accounts

script: Untitled - Pastebin.com
(Ser rimligt men kanske inte optimalt ut. Såg inga rader som läcker data.)

edit: Flyttar min API-diskussion till Montrose API (MCP) - Programmera mot det

Detaljerad info
==================================================
  TOOLS (3)
==================================================

• get_holdings
    Returns holdings for either one account (when accountId is provided) or all accessible accounts. Use GetUserAccounts first to find valid account IDs.
    Parameters:
      - accountId (['string', 'null']) *: Optional account ID. If omitted, holdings are returned for all accessible accounts.

• create_trade_ticket
    Creates a pre-filled trade ticket URL for the Montrose app. Specify side (Buy/Sell), quantity or amount, and an instrument identifier. Instruments can be specified by orderbookId directly, or by ticker/name which will be resolved automatically. Returns a URL that opens the trade ticket in the Montrose app with the order details pre-filled.
    Parameters:
      - side (string) *: The side of the order: Buy or Sell.
      - orderbookId (['integer', 'null']): Optional orderbookId (int) to identify the instrument directly.
      - ticker (['string', 'null']): Optional ticker (string) to identify the instrument by ticker symbol, e.g. "VOLV B".
      - name (['string', 'null']): Optional instrument name (string) to search for the instrument.
      - quantity (['number', 'null']): Optional number of shares to trade. Exactly one of quantity or amount must be provided.
      - amount (['number', 'null']): Optional SEK amount to trade. Exactly one of quantity or amount must be provided.
      - price (['number', 'null']): Optional price for the order.
      - accountId (['string', 'null']): Optional account ID. Use GetUserAccounts to find valid account IDs.

• get_user_accounts
    Returns all user accounts with stable account IDs and display names. Use this tool to discover valid account IDs before calling GetHoldings for a specific account.

Kan man få olika ”dashboards med Claude”? Eller diagram av olika slag?

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med detta men jag har bara testat lite snabbt som sagt och fått svar i text och tabellform

Månadsspar i fonder fungerar äntligen.

4 gillningar

Låter ju helt suveränt spontant. Det jobbigaste med min strategi är att jag behöver ombalansera med 1-3 mån mellanrum. Jag använder idag en Excel som hämtar aktiekurser och räknar ut hur jag ska ombalansera. Varje ombalansering tar ca 1-2 timmar, så det låter som om detta kan spara tid åt mig.

Kan man se affärsdag och “syns på kontot” för en fond?

Jag har testat lite manuella anrop mot MCP:n nu. Kan lista innehav och konton.

Create trade ticket spottar ur sig en adress. Tydligen skickas förfrågan till appen, även om man öppnar länken på dator. Man får en notifiering om att bekräfta köp/sälj. Klickar man på den kommer appen fram, men för mig blir det bara hela skärmen svart. Någon annan som testat och lyckats bättre?

Tycker mig inte se det. Såhär ser det ut när man köper:

Mer om fonden:

2 gillningar

Nu får jag inte längre en svart skärm i appen när jag testar att skapa köp manuellt mot MCP:n. Vet inte om de fixade något efter att jag buggrapporterade eller om jag klantade mig.

Mitt programbibliotek har problem med att det blir utkastat från servern efter ett dygn. Någon som använt MCP:n via en AI-agent och stött på liknande problem?

Jag försökte hitta det på desktop, men kan inte se mer info där heller tyvärr. Inget måste att ha, men nice to have.

1 gillning