Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Nu har jag och min man fått våra fullmakter aktiverade hos Montrose, det ser skitsnyggt ut! Det kanske funkar såhär även hos andra- men jag gillar att de lägger ihop våra tillgångar så vi får en samlad bild direkt! Vi sparar ju tillsammans, men har två konton för att få fördelen med skattefritt upp till 300k.

3 gillningar

Kan du ta en skärmbild med belopp och övriga känsliga uppgifter som kontonummer maskade?

Av någon konstig anledning går det aldrig ladda upp bilder via mobilen. Men jag fixar det via datorn när jag kommer hem efter jobbet ikväll (ganska sent ikväll)!

3 gillningar

4 gillningar

Var tunnsått med info om fullmakt när jag sökte, tycker jag:

https://www.instagram.com/p/DWT7lEJCFvk/

Gemensamt hushåll verkar inte riktigt vara samma: Så funkar gemensamt hushåll hos Montrose (Om inte “inte insyn i konton” betyder att man ser individuella konton men inte deras innehav)

Gemensamt hushåll är mer för att få förmånerna. Ex om man i ett hushåll har 500k vardera, så når man upp till premium tillsammans- men inte var för sig. Vi har fullmakt plus att vi begärt att ingå i gemensamt hushåll. Jag är premium sen innan, men inte min man. Min man har precis börjat spara på ISK efter att han äntligen gjort sig av med sitt amerikanska medborgarskap. Det var jobbigt att deklarera då, så han bad mig spara i mitt namn. Pengarna är ju ändå gemensamma. Men nu har han startat ISK och är inte i närheten av premium. Vi vill inte flytta pengar till honom heller eftersom vi får betala onödig skatt då. Men nu nysparar vi enbart i hans namn.

Med fullmakt så ser vi en överblick på vårt gemensamma innehav, även om det är två konton!

2 gillningar

Hej, jag undrar om någon som provat både Avanza PB (Private Banking) och Montrose Premium eller Platinum vet hur förmånerna där skiljer sig åt?

Avanza PB erbjuder dessa saker som jag inte hittar motsvarande hos Montrose. Fyll gärna på med saker jag glömt eller korrigera gärna tack!

Allmän info om Avanza PB:

  • Valutakonton på KF (ska väl komma till Montrose?)

  • Bolån: Bolån med max 50% belåning och minst 1 miljon SEK. Men nu med regeringens utökade bolåneregler från 2026-04-01 tillåts 80% belåning? Avanza

  • NYTT från 2026-04-23: Exklusiva analystjänster: Externa analyser från Kepler Cheuvreux (Så här hittar du den i appen: Meny>Aktiescreener>Externa Analyser>Kepler Cheuvreux (visar till skillnad från Placeras analyser direkt Köp/Behåll/Sälj i listan samt riktkurs). Avanza integrerar aktieanalyser från Placera, Affärsvärlden och Kepler Cheuvreux | Avanza

  • Rabatt på analystjänster: Bra rabatt på Börsdatas bästa tjänst: Börsdata Pro+ för 259kr/mån där man kan koppla sitt innehav till Excel och uppdatera i typ realtid? Kräver en hel del kunskaper förstås. Finns även lite rabatter på andra analystjänster men tror Montrose i grunden är bättre där men finns det någon motsvarighet till Börsdata hos MR eller klarar man sig utan det?

  • Skatterådgivning och juridiska tjänster m.m: Visste du att vi bjuder dig som är Private Banking-kund på en konsultation med jurist via Lexly? Dessutom får du ett kostnadsfritt privatavtal per år och 20% rabatt på övriga avtal hos Lexly.

  • KEY AZA (app): Erbjudanden kring olika nöjen och evenemang som typ en rabatterad heldag på Gröna Lund?

Erbjuder Montrose saker som inte går att läsa öppet på nätet?

Nu har det gått några år och DNB har köpt upp. Montrose verkar vara riktigt bra och de utvecklas samt verkar ha mer fördelar än sina konkurrenter på sina håll. Inte bara i avgifter utan innovation som AI integration oavsett vad man tycker om det, källskatt på utdelning betalas tillbaka på direkten till skillnad från Avanza.

Vore kul om du bjuder in Montrose, typ Niklas. Skulle nog bli ett bra avsnitt i paritet med SAVR avsnittet.

6 gillningar

I Montrose live från april så säger de typ att bolån är efterfrågat men att de inte tycker det är värt om de inte kan erbjuda något bättre.

Saxat från textningen

6128

1452
00:48:27,319 → 00:48:33,200
som säger: “Vad är status på bolån?”

1453
00:48:29,800 → 00:48:34,839

Eh, den där är

1454
00:48:33,200 → 00:48:38,200
svår

1455
00:48:34,839 → 00:48:40,319
är den. Eh, och det är ju såklart att vi

1456
00:48:38,200 → 00:48:41,559
vi kommer alltid kika på det. Eh, vi

1457
00:48:40,319 → 00:48:43,680
försöker alltid få till någonting, men

1458
00:48:41,559 → 00:48:46,200
den är den är klurig att få till för att

1459
00:48:43,680 → 00:48:48,240
inte så här bolån är så pass binärt att

1460
00:48:46,200 → 00:48:49,880
det finns inga mjuka faktorer med ett

1461
00:48:48,240 → 00:48:51,680
bolån extremt få i såna fall.

1462
00:48:49,880 → 00:48:52,160

Ja. Eh, du vill bara så här, vad är i

1463
00:48:51,680 → 00:48:52,880
ränta?

1464
00:48:52,160 → 00:48:54,200

Mm.

1465
00:48:52,880 → 00:48:57,119

Alltså du kan flytta, du kan ju byta

1466
00:48:54,200 → 00:48:59,480
bank för så här sju punkters skillnad i

1467
00:48:57,119 → 00:49:04,160
boleränta. Eh, vilket gör att det du

1468
00:48:59,480 → 00:49:06,440
konkurrerar med är nästan enbart ränta.

1469
00:49:04,160 → 00:49:08,160
Så då måste du hitta något som så här är

1470
00:49:06,440 → 00:49:09,960
bättre

1471
00:49:08,160 → 00:49:13,359
än det som finns uteför marknaden.

1472
00:49:09,960 → 00:49:14,640
Varför ska du annars ha ett bolån? Eh,

1473
00:49:13,359 → 00:49:16,200
och då blir det ju svårare helt

1474
00:49:14,640 → 00:49:17,480
plötsligt för att annars kan du hitta så

1475
00:49:16,200 → 00:49:18,599
här partner som ja men vi kan göra, vi

1476
00:49:17,480 → 00:49:19,599
kan erby bolag. Man bara okej, men

1477
00:49:18,599 → 00:49:20,680
kommer det vara bättre bara? Nej, men

1478
00:49:19,599 → 00:49:22,200
det kommer kanske inte vara så mycket

1479
00:49:20,680 → 00:49:23,799
bättre än alla m så här. Då ska vi inte

1480
00:49:22,200 → 00:49:25,160
lägga tid på det utan vi vill ju ha ett

1481
00:49:23,799 → 00:49:27,280
kickas erbjudande som vi gör med allt

1482
00:49:25,160 → 00:49:29,640
annat. Eh, vilket gör att det blir

1483
00:49:27,280 → 00:49:30,920
svårare. Eh, så därför har vi ingenting

1484
00:49:29,640 → 00:49:33,280
inom kort på det.

1485
00:49:30,920 → 00:49:35,760

Just det. Men men men vi lägger det inte

1486
00:49:33,280 → 00:49:37,720
i malpåse då. Men jag tycker att vi vi

1487
00:49:35,760 → 00:49:39,400

det är jätteefterfrågat men

1488
00:49:37,720 → 00:49:41,839

vi har alltid diskussioner och försöker

1489
00:49:39,400 → 00:49:44,760
hitta lösningar på det. Men den det är

1490
00:49:41,839 → 00:49:47,000
svårt just för att det är så otroligt

1491
00:49:44,760 → 00:49:47,160
tydligt att det är ränta.

1492
00:49:47,000 → 00:49:47,760

Ja.

1493
00:49:47,160 → 00:49:49,559

Mm.

1494
00:49:47,760 → 00:49:52,200

Ja. Ja, och jag tänker det är bra det du

1495
00:49:49,559 → 00:49:54,640
säger där också att ska vi lansera ett

1496
00:49:52,200 → 00:49:56,640
bolån så måste det ju för våran egen

1497
00:49:54,640 → 00:49:58,000
självrespekt vara bättre.

1498
00:49:56,640 → 00:49:59,720

Nej, men det är ingen mening att släppa

1499
00:49:58,000 → 00:50:01,000
ett bolån som ingen kommer att använda

1500
00:49:59,720 → 00:50:03,160
för att det är för dåligt.

1501
00:50:01,000 → 00:50:04,400

Varför ska vi ens lägga tid på det då?

1502
00:50:03,160 → 00:50:06,200

Det är ju inte det kunder vill ha

1503
00:50:04,400 → 00:50:06,559
heller. De vill ju ha ett bättre bolån.

1504
00:50:06,200 → 00:50:07,599

Mm.

1505
00:50:06,559 → 00:50:08,359

Nej, man vill inte ha ett bolån. Man

1506
00:50:07,599 → 00:50:11,040
vill ha en bostad.

1507
00:50:08,359 → 00:50:11,799

Ja. Ja, [skratt] du kan Hur var det så?

1508
00:50:11,040 → 00:50:12,799

Ja, [harklar sig] man kanske vill ha

1509
00:50:11,799 → 00:50:14,344

Vi får hjälpa dem att tjäna så mycket

1510
00:50:12,799 → 00:50:15,799
pengar som mycket möjligt så här casha.

1511
00:50:14,344 → 00:50:18,119
[skratt] Man vill ha lite bolån så att

1512
00:50:15,799 → 00:50:19,400
man får en bra roe på på slantan som man

1513
00:50:18,119 → 00:50:20,920
har investerat. Så är det.

De erbjuder Fiscal.ai. Var inte svenskt men hade många svenska aktier om jag förstod rätt. Tror man fick det oavsett nivå. Eller så var det AI-integration med Montrose som var oavsett nivå :thinking:

Rättelse: Hade mer tid att kolla upp nu. Fiscal.ai kräver premium eller högre.

1 gillning

Angående valutakonto kommer det för alla kontotyper (KF, ISK, depå) hos Montrose men oklart när det blir.
Förmodligen under året.

1 gillning

Jag tycker gott de kan erbjuda som Avanza, de lär ju få alla som vill sänka sina avgifter + ha bolånet hos dem. Kanske för lite folk :person_shrugging:

De får ju över kunder med kapital också

Såg vid en Trustly-överföring nu att mottagande bank var Northmill Bank AB nu. Rätt säker på att det varit en annan förut?

Tecken på att sparkonton rör på sig, kanske?

Om någon använder eller vill använda MCP:n, skicka in förslag till Montrose på vad den ska kunna göra! Ju fler som frågar desto mer prio, tänker jag :slight_smile:

Jag skickade ett meddelande om att lägga till överföring mellan konton och att kunna skapa en köporder med flera fonder i, så att man kan köpa enligt en fördelning med ett tryck.

1 gillning

Jag hade personligen föredragit en vanlig rest-api över mcp. Kanske något som kommer i framtiden, eller så är det bara vi datanördar som vill ha sådant. :joy:

2 gillningar

Uppdaterade mitt inlägg ovan om Avanza PB VS Montrose med nyheten från igår med externa analyser från Kepler Cheuvreux för Avanza PB och externa analyser från Placera för samtliga Avanza-användare.

1 gillning

Hur fungerar det med återbetalnong av fondavgifter? Kan se att jag fick tillbaka lite från en fond i slutet av mars men har inte fått något för DNB Global.

Hittade! Se nedan:

Tack. Kommer inte ihåg när fonderna kom in efter flytten men kan nog förklara.

Hej!

Jag funderar på att byta från Avanza till Montrose efter många år som kund hos de förstnämnda. Jag har ca 2 Mkr i en utdelningsportfölj med enbart olika ETF. Sätter inte in några nya pengar utan plockar utdelningarna. Skulle det kunna vara ett fördelaktigt byte för min del, med tanke på att Avanza tar 0,25 procent i valutaväxling varje gång jag får utdelning, vilket är 14 gånger per år.

Tack på förhand då jag har svårt att bilda mig en uppfattning om detta.

Om jag tolkar Montrose hemsida rätt så tar de ingen valutaväxlingsavgift alls för utdelningar. Bara när man köper och säljer ETF:r. Skulle du köpa/sälja så är det i ditt fall (med ditt kapital på 2M) 0.1% per transaktion.

edit: “Priserna för valutaväxling är 0,1% per transaktion, både vid köp och sälj, vilket totalt blir 0,2%. Vi tar ingen avgift för valutaväxling på utdelningar. För utländska fonder är avgiften till en början 0,3%, på grund av tekniska begränsningar.”

3 gillningar