Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform

Ok, men det är ju bara att ta ut det till annan bank och sedan sätta in det på deras sparkonto. Alternativt flytta till depå och sen sparkonto.

Ser inte i praktiken hur det ska kunna fungera oavsett vad de säger.

1 gillning

Tänker att du måsta betala av krediten innan du kan ha pengar på sparkontot. Men har ingen aning om hur det är utformat eller om de kommer beivra på något sätt om folk gör det. Jag har en del kredit som jag har plockat ut och satt på ett räntekonto med högre ränta på annan bank.

Avanza har någon liknande formulering men de kan som sagt inte göra något åt det och de kommer inte att hindra någon från att ha saldo på sparkonto och en nyttjad VP-kredit.

Edit: bara för att bekräfta så satte jag in pengar på ett nytt sparkonto nu med massor av nyttjad kredit samtidigt.

Inga som helst problem.

2 gillningar

Kan väl vara ett bra sparkonto om du vill ha tillgång till buffert direkt och även få ränta utan att vänta flera dagar. Gammelbankerna som erbjuder 0% ränta kanske tappar de kunderna som har sin buffert där.

Om man inte har bråttom med uttagen så gör de inte så mkt att ha någon annanstans med bättre ränta tänker jag.

1 gillning

Är det inte snabbare att sälja och flytta till sin storbank och sedan swisha? Jah pratar om några hundra tusen?

Snabbare ja, men beroende på när det görs är det inte skatteeffektivt, plus att man temporärt ligger oinvesterad samt att onödiga transaktionskostnader kan uppstå beroende på vilka värdepapper man ska sälja och köpa.

På isk har det väl ingen skattemässig påverkan?

Jo, insättningarna ökar din skatt så om du vid ett random tillfälle tar ut från ett ISK och stoppar in på ett annat (eller samma) så ökar insättningarna din skatt.

Hur löste du detta?

Borde väl bara vara en tidsfråga innan den blir belåningsbar?

Skickade ett meddelande till kundtjänst! Då skickar de tillbaka en länk där du kan kryssa i vad du vill att fullmakten ska gälla för, och sen signerar du med bankid. Ett par dagar efter så är det aktiverat!

1 gillning

Och hur är det sen, ni ser varandras konton i sidebaren? Kan klicka och se innehav etc? Lust att dela en skärmdump?

1 gillning

Lite längre upp i inlägg 623 delade jag ett par skärmdumpar från mobilen, men du menar kanske från datorn?

2 gillningar

Vi kan klicka och se varandras innehav både separat och gemensamt. Det finns en rullgardinsmeny där man kan välja om det ska visas som “alla konton” eller mitt/hans separat. Jag kan även sälja/köpa hans innehav. Kan dock inte sätta in pengar på hans konton från vårt gemensamma lönekonto.

1 gillning

Frågade kundtjänst:

Ja, det är med i beräkningen av förmånsnivån.

Sparkontot räknas inte in när belåningsgraden räknas ut.


När jag tänker efter så har man ju värdepapper som säkerhet vid lånet, så låter ju inte så konstigt.

1 gillning

Precis, jag tror inte att lösa pengar på ISK heller kan användas som grund för lånet, det måste finnas en belåningsgrad på det vilket det bara gör på värdepapper.

Det närmaste man kan komma ett sparkonto är väl en korträntefond på t.ex. depå om man vill kunna låna mot den.

2 gillningar

Hej, någon som har en inbjudningslänk att dela med sig?

OverpricedTankedDump

Montrose tar bort månadsavgiften på 49kr för innehav under 250 000kr.

2 gillningar

:clap:


De kommer också att ta över rollen som kreditgivare från DNB Carnegie i augusti enligt meddelande som gick ut i appen. Frågan är om nedanstående markerade betyder att man inte får låna till annat än värdepapper sen. :thinking: