MSCI minimum volatility index

Vad tycker ni om MSCI minimum volatility index? Finns för olika regioner, är själv mest intresserad av World, World ex USA och Europa. Letar efter ett mellanting mellan global indexfond och räntefonder, för att inflationsskydda pengar som kommer behövas inom en något oklar framtid, kan vara allt från 2-5 år. Vi vill köpa hus men jobbar i olika städer/länder och makens anställning går ut om 5 år, så det kan ta ett tag tills vi kommer fram till var vi vill slå oss ner permanent :woman_shrugging: Pengarna har stått på bankkonto hittills, men även med lite högre ränta hos nischbank känns det inte direkt värdebevarande. Och de korträntefonder som jag använder (och som har rekommenderats här, från AMF och Swedbank Robur) har ju historiskt bara gett marginellt högre avkastning. Kanske kan detta vara ett alternativ…?

World:

Ex USA: MSCI World ex USA Minimum Volatility Index (USD)
Europe:
MSCI Europe Minimum Volatility Index (EUR)

MSCI World Minimum Volatility Index har historiskt sett haft en maximal nedgång (max drawdown) på cirka 47,7 % under perioden 31 oktober 2007 till 9 mars 2009.

Skulle vara tråkigt om det inträffade igen samtidigt som du vill använda pengarna? Kanske något mer balanserat alternativ skulle passa dig? Som tex det jag föreslog i denna tråden:

1 gillning

Tack, jag ska kolla in den tråden :smiley:

Blir intressant att se hur low/minimum etf:erna står sig nu i börskaoset! Värsta stresstestet ju :grin:

Low volatility index är inte säkrare än vanligt index, det svänger bara lite mindre, men det kostar i avkastning. Jag hade hellre skapat en allvädersportfölj, se Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen - Spara och investera / Portföljer och allokering - RikaTillsammans Forumet.

1 gillning

Finns mängder med gammal data på detta sedan många år tillbaka, ungefär det här är vad du kan förvänta dig:

MSCI World
Förväntad årlig avkastning cirka 7,5%
Volatilitet cirka 15%
Maximal drawdown ungefär minus 54%

MSCI World Minimum Volatility
Förväntad årlig avkastning cirka 6,8%
Volatilitet cirka 11,5%
Maximal drawdown cirka minus 47%