Trams… klart det finns. Vet rätt många 70 åringar som kånkar världen runt med resor 15-25 veckor om året å. O då pratar vi inte till Alcudia med Ving precis. Dessa jobbade rätt intensivt i 45-55 års åldern. Trots lägre belånade boenden och utflugna kids nu så kostar deras tillvaro mer nu.
Absolut! Men tanken är väl inte att pensionssystemet ska finansiera:
Jag tänker att det får ju på någon nivå komma från eget sparande.
Helt rätt @janbolmeson. Jag vände mig mot antingen 70 åring har mindre omkostnader än en 45-55 åring (inte ditt citat).
jag har själv utflugna barn men är i spannet 45-55 år. Har inte mindre utgifter. Ännu fler restaurangbesök, ännu fler resor och barnen bjuds ff med lite då och då.
Samtidigt har många av dagens pensionärer gjort enorma pengar på att de köpt bostad som ung och därmed blivit obelånad nivå 4 på ålderns höst. De kan samtidigt räknas som “fattigpensionär” men det räcker med en liten flytt till billigare boende för att de sedan ska kunna skåla i champagne varje frukost till sin död.
Det verkar vara just precis detta många av dagens pensionärer också gör. Det formligen kryllar av silverryggar på restauranger och krogar idag. De har det gott under de tunga inflationstiderna när vi yngre håller hårt i pengarna.
Eftersom vi har lån på miljontals kronor och vet att vi aldrig kommer kunna betala av allt satsar vi på börsen för att förhoppningsvis kunna få lite hjälp därifrån.
Det kanske är bättre att gå in med ett öppet sinne utan förutfattade meningar.
Jag läste debattinlägget men har inte tittat något på studierna de hänvisar till.
Några intressanta reflektioner från artikeln:
Pensionärer spenderar mindre för att de måste, inte för att de vill. Dels för att inkomsten är lägre och kanske för att man är försiktig och inte törs spendera hela utrymmet trots att man hade velat.
Det de också nämner som inte blir lika relevant i en svensk kontext är att amerikaner fortfarande kan ha avbetalningar för sina barns utbildningskostnader när de närmar sig eller går i pension.
Vet inte om de uttryckligen nämnde det men sjukvård och äldrevård är väl också stora poster där man har en större privat kostnad i USA än Sverige.
De jämför också förmögenhetskvartiler och kommer fram till att de rikaste spenderar mer som äldre och de fattigaste mindre.
Vilket kan indikera att det är ekonomiska begränsningar som gör att man spenderar mindre och inte viljan.
Utgifterna faller enl. dem långt mindre än 30%, för vissa förmögenhetsgrupper ökar det dessutom istället.
Min största “onödiga” kostnad är för semesterresor som oftast kostar över 100000. Jag bokar oftast minst ett år i förväg, har just nu en kryssning bokad till april 2027. Det kommer jag inte att göra när jag närmar mig 70 och min hustru har passerat 75. Det kommer att innebära en jättestor besparing för mig.
Lägger du 100.000 kr per år på resor?
Högre lön kanske, fast det är viktigt att komma ihåg att amerikanska löner inte alls är högre än svenska löner i snitt. Spännvidden är mycket högre än i Sverige, tjänar du bra i USA tjänar du definitivt bättre än de flesta svenskar, men tjänar du dåligt så tjänar du också sämre än de flesta svenskar.
Att de har högre pension tror jag inte alls är sant, om du inte med “pension” menar “sparade pengar”. Jag jobbade i 25 år i USA, med nog hög inkomst att jag närapå maxat ut Social Security, och jag kan se fram mot att få drygt $2000 i månaden när jag blir 67. Undantaget må vara några av de väldigt få amerikanska arbetare som fortfarande har en “defined benefit plan” genom sitt jobb, typ poliser eller brandmän.
Vi är i samma sits. Lägger mycket pengar på resor och det kommer troligen inte att minska på många år än. Har dock blivit lite lugnare då vi även har boende i spanien och kommer spendera mer tid där när vi slutar jobba nästa år. Är helt övertygad om att vi kommer spendera mer pengar när vi slutar jobba då tid (I min värld) kostar pengar.
Det här kan ju vara kul att diskutera men det känns inte särskilt relevant i sammanhanget mer än att om det du skriver stämmer så är det ju ännu en bidragande orsak till att det inte går att jämföra amerikanska förhållanden med de svenska.
Det finns väl grovt två faser som pensionär, den aktiva och den passiva.
Den första fasen lär kosta vad man har råd med, den senare är billig såvida inte välfärdsstaten helt kollapsar.
Vi spenderar också mycket pengar på resor och eftersom vi har barn blir det betydligt mer än förut då vi inte hade barn. När vi är äldre och barnen är vuxna kommer det bli betydligt billigare att resa! Förutom alla utgifter med flyg, boende, mat, pass, visum, aktiviteter blir billigare när vi bara är två kommer vi även kunna resa på tidpunkter då resor är billigare eftersom vi kan resa “off season”. Däremot kommer ju resorna bli längre i tid så boendekostnaderna kan bli lite högre. Bor längre tid utomlands blir det ju dock billigare per dag för boende. I Spanien kan man fixa helt ok boende för typ 3000-4000 kr per månad. Med familj på hotell under högsäsong räcker de pengarna knappt till en halv vecka.
Håller helt med.
Jo, det är ju precis vad det är, amerikaner tjänar mer än Svenskar, både i fråga om aritmetiskt medelvärde och i fråga om mittenvärde. Mittenvärdet något lägre än snittet (se figur) men fortfarande högre än i Sverige.
Är inte ovanlig summa för nivå 4-personer. Vi ligger nog runt samma och många av våra vänner. En skidresa går lätt på 50.000 kr för fyra personer och samma sak för en resa till.
Kan ju säga att jag blev chockad att nattåg Malmö - Åre under sportlovsveckan kostade 21.000 kr. ![]()
Hmmmm…. Där vi håller till så lär du få slanta upp 2-3000€/månad för en bra 2 rok. I huset vi har vår bostad så får de som hyr ut 2500-3000€ i veckan för en 2:a, detta gäller dock endast juni till augusti.
Bara flygresan för mig och frugan brukar landa där vid långresor.
Jodå, det vet jag. Men jämför gärna med vad en sjukförsäkring för någon med diagnosticerad sjukdom kostar i “the land o’ the free”. ![]()
Mamma satt och grävde ser sig i vad sina hörapparater kostade genom vårt sjukhussystem, genom privatsjukvården i Sverige och på andra sidan pölen och vi snackar i stort sett om en extra nolla per steg i den jämförelsen.
Okej, jag vet inte vad det, var det, är eller vad det är för standard, men jag har själv bott i schyssta lägenheter för 3000-4000 kr / månad i Spanien. Sedan är ju maten billigare där än i Sverige så man sparar ju inte lite pengar där jämfört med att bo i Sverige.
Instämmer. Även för två personer är det lätt att nå upp till de beloppen. Några dagar i en megastad kan, med flyg, boende, upplevelser och mat, utan större ansträngning gå loss på 50–100 000 kronor.”