Här får man ingen om man har otur. Har man diagnos x och de gör en hälsodeklaration vid tecknande av försäkringen. Då nekas man.
Därför jag rekommenderar barnförsäkringar som rullar över till vuxenförsäkring utan hälsodeklaration.
Här får man ingen om man har otur. Har man diagnos x och de gör en hälsodeklaration vid tecknande av försäkringen. Då nekas man.
Därför jag rekommenderar barnförsäkringar som rullar över till vuxenförsäkring utan hälsodeklaration.
2,5 miljoner YTTERLIGARE att spara ihop till enligt 4-procentregeln. Huvva*.
*Dialektalt för usch, obehagligt, jobbigt, obekvämt
Absolut, det är onekligen dyrare i USA, även med försäkringar som ändå många tecknar:
Men i Sverige är lönerna under arbetslivet ofta lägre, skatterna, moms inkl., ofta högre.
Och vill du som äldre kunna hjälpa både dig själv, dina egna föräldrar och utflugna barn är det som gör livet bekvämare och smidigare inte gratis.
Äldreomsorg och hemtjänst är exemplevis inget som automatiskt erbjuds, och allt som inte ingår, dvs allt som är utöver det verkligen basala, får du stå för själv.
Klimatåtgärder slår väl också rätt hårt mot matpriser?
Högre priser drabbar dock inte de flesta här. Det är - ironiskt nog - de grupper som skriker högst efter klimatåtgärder som drabbas först.
Är det så kontroversiellt att slå hål på den ‘myten’? I min värld är ett jobb en hobby eller ett tidsfördriv med negativ kostnad.
Hobby 1: Hög kostnad
Hobby 2: Låg kostnad
Jobb: Negativ kostnad
Vad det kostar att vara pensionär beror såklart hur man designar sin vardag. Det kan man ju styra. Som du säger: Rika spenderar gärna mer. Det gäller väl hela livet?
Diskussionen har nog handlat om ‘Die with zero’ och att spendera mer när man är ung och frisk? Väldigt medvetet val alltså. Dessutom förespråkas den rätt konservativa 4%-reglen.
Absolut, det handlar om medvetna beslut. Min poäng är att lyfta vikten av att faktiskt reflektera över vilken livsstil man vill ha som pensionär, istället för att automatiskt utgå från att man kommer behöva mindre pengar än under de yrkesverksamma åren. Med den insikten kan man planera därefter i sina yngre år.
Inte varje år. Resan vi har bokad kommer att kosta en bit över 200 000. Min hustru betalar en del men jag det mesta eftersom jag tjänar mer.
Tycker inte heller 100 000 på resor under ett år är särskilt uppseendeväckande. Vissa resor har blivit sjukt dyra, vi åkte charter med AI till Cypern en vecka för under 50000 tidigare, men den är nu uppe kring 70000. Jag tycker inte det är värt det, utan åker istället på antingen fler eller längre egenkomponerade resor.
Island nästa sommar kommer säkerligen gå på runt 70000 för bara mig och dottern… min och kidsens tåg/båtluff i år låg också däromkring, och då har vi fler resor under året.
Safari när jag fyller 50 om drygt två år vill jag inte ens tänka på kostnaden för ![]()
100000 för resor är hyfsat medelklassigt. Jag och två tonårsdöttrar betalade drygt 50000 för en veckas charter i medelhavet. Fyrstjärnigt hotell så inte det billigaste men inte heller det dyraste. Det var då bara resa + boende inkl frukost. En totalkalkyl på hela resan inkl all skulle jag gissar hamnar någonstans kring 70000. En fjällvecka på det så är man uppe i 100000 kr.
Två normalinkomsttagare ( 2 x 40000 kr brutto) drar väl in ca 60000 netto varje månad. Lägger man undan 10000 kr/mån till resor så funkar det.
Precis och där pekar det mesta på att det blir betydligt billigare om man är medelålders med familj. Jämför man med en student utan familj blir det nog dock dyrare som pensionär så det beror ju helt på vad man jämför med
Sen tror jag många betalar betydligt mer än vad man behöver för resande. Sätt ihop din egen resa med prisvärda alternativ så blir det det säkert 30-50 procent billigare och dessutom mycket trevligare resa!
I min värld är 100.000 kr per år på resor anmärkningsvärt. Det är väl lika mycket som en snittperson lägger på boende kan jag tänka mig.
Detta instämmer jag i till fullo. När jag uppmanar mina kursdeltagare eller klienter att räkna på sitt optimala pensionärsliv så skulle jag säga att majoriteten uppskattar att det blir billigare, men säg 20% tror att det kommer att bli dyrare.
En person skulle gå i pension. Hon bodde i en 2:a, men när hon blev pensionär skulle hon köpa en 3:a för hon ville ha ett rum som studio där hon kunde vara kreativ utan att behöva plocka undan varje dag. Himla befriande!
Min erfarenhet är att de kostnader som minskar när man inte längre orkar vara aktiv är; häst, båten, sommarstugan, bilen etc.
Det som är svåruppskattat är hälso- och servicetjänster man vill ha/behöver som inte bekostas av landstinget/kommunen, tex en bättre rullator, extra sjukgymnasik, städning, trädgårdsfix, dyrare tandläkarräkningar, resor till varmare klimat för att lindra krämpor etc. OBS: Bara exempel, det finns säkert tillfällen där även dessa täcks av andra.
I stand corrected. PPP-converted even, det trodde jag inte.
Nja, det vet jag inte om jag håller med om. Vi är långt upp i nivå 4 men att lägga så mycket på en semesterresa skulle inte falla mig in. Inte för att vi inte har råd, utan för att jag inte tycker det skulle vara värt det. (Fast då har vi ju bott i Hawaii också, så vår uppfattning om vad folk är villiga att betala för att ligga på en varm strand kanske är lite snedvriden…)
Känner att vilken summa som betraktas som acceptabel att resa upp varje år behöver en poll.
Det här är ju ingen nyhet för de som tänkt igenom det här, men det är ju väldigt viktigt att hålla reda på om man pratar om utgifter eller inkomst. Eftersom man rimligen sparar en rätt avsevärd del av sin inkomst innan man slutar jobba så går det ju inte att jämföra vad man tjänade innan man slutade jobba med vad man spenderar när man slutat jobba. Artikeln säger ju att de jämför utgifter, exklusive sparande, men det blir lätt att man glömmer det när man bara ser siffrorna och tänker på vad man tjänar.
Håller med om analysen! Så såg det inte ut för ca 20-30 år sedan. Många pensionärer har en bra ekonomisk situation idag (visst finns det tyvärr alldeles för många “äkta” fattigpensionärer utan bostad med högt värde, vilket är hemskt) både pga bostad med högt värde/låg belåning och sparat kapital.
Det har även visat sig att när fler lever längre och medelåldern när par valt att skaffa barn ökat under de senaste ca 20 + åren kommer fler nu och framöver att ärva sina bortgångna föräldrar när de själva är äldre, ofta pensionärer. Det bidrar också till att det kommer finnas mer pengar i pensionärers fickor att sätta sprätt på…
![]()
Dessa kommer i sin tur att dö en dag och efterlämna arv till de som är yngre idag.
Men hur intressant är det egentligen att jämföra inkomstläget mellan Sverige och USA eller annat land? Boendekostnader, övriga levnadskostnader och utgifter för vård, skola och omsorg ser så totalt olika ut. Trots att det i USA inte finns i närheten av samma “trygghet” i form av sjukvård tillgänglig för alla (utan dyra privata försäkringar), utbildning på universitet och högskola tillgänglig för alla osv så är faktiskt skattenivån inte mycket lägre än i Sverige. Detta bekräftar flera amerikaner jag pratat med i olika inkomstklasser inklusive min systers man som är högutbildad höginkomsttagare.
Sammantaget blir det en i mycket haltande jämförelse att bara titta på inkomsten vid jämförelse…
Men visst är statistik alltid intressant…
@janbolmeson får överväga önskemålet?!