Misstänker att man blir nekad i USA också… Toppenbra tips med barnförsäkringar! Teckna de helst redan innan barnet föds, många fördelar med det. De går ju ofta också att ha kvar till “barnet” fyller 25 och de erbjuds sedan att gå över till “vuxenförsäkring”.
Kan också tipsa om att för oss medlemmar i LO-kollektivet erbjuder Folksam numera sin “Sjuk- och efterlevandeförsäkring” utan hälsodeklaration. Givetvis med undantag för redan existerande sjukdomar, men du blir inte helt utan. Detta tack vare fackens krav på Folksam.
bara flyga till Spanien på sommaren nu kostar 20k, sen en vecka på hotel eller hyra lgh 20k, sen aktiviteter och mat 20k. Så 60k för en vecka i Spanien. 100k per år i resor är väl inge konstigt?
Jag lägger mellan 300-400k på resor per år (men då inklunderar jag vanligt leverne i det, eftersom om man är utomlands 8-10 veckor per år så sparar det ju in lite på vardagsutgifterna i andra änden)
Japp! De är yngre idag men de hinner förmodligen bli pensionärer själva de också. Medellivslängden ökar ju sägs det… Jag har heller inte sett någon trend att folk börjar skaffa barn tidigare i livet i någon större utsträckning ännu. Fler får “vänta längre” på arv nu och framöver.
Ja om man får barn vid 30 och dör vid 90, borde arv trilla in vid 60, strax innan pension vilket om man skall försöka knyta an till ämnet minskar behovet av eget pensionssparande.
Det behöver du inte hålla med om. Vi har ju alla olika prioriteringar och värdesätter olika saker i tillvaron. Vissa människor lägger 15-25 tusen per år på cigg/snus. Jag skulle absolut ha råd att göra det, men jag tycker inte att det är värt det (dessutom förkastligt ur hälsosynpunkt och jag avråder starkt från det).
2017 betalade jag ca 100K för 2.5 vecka i Florida, rundresa med särbon och hennes 2 barn. Strandnära lägenheter(för att hålla ner matkostnaden - laga själv och bara äta ute ibland), fin hyrbil, inträden på häftiga nöjesparker, souvenirer, fickpengar, shopping etc. Mycket pengar för en knegare, absolut(fuskade lite och sålde av lite fonder… ) ! Men prisvärt enligt mig. Många fina minnen!
Ja, ”ju friskare”. Problemet är att de flesta 75-åringar INTE är friskare än när de var 45.
Också rätt stor skillnad på konsumtion som handlar om vardagen och ren lyxkonsumtion såsom upplevelser och prylar som man annars inte skaffat för att man jobbat och inte haft tid att använda.
Just det området kan man ifrågasätta meningen med dubbelt. Har man tur är man pigg mellan 65-75 men sedan lär intresset för större kapitalutsvävningar minska rätt rejält.
Eller tänker du att Åke och Marianne, båda 89, skulle köpt den där husbilen för 2MSEK och dragit iväg på en 12 månaders roadtrip i Europa för lyxshopping och dyra storslagna gourmet-upplevelser?
För en tvåbarnsfamilj är det inte det. Blir cirka 15 % av ett medianhushålls nettoinkomst. Inget special om man prioriterar resor.
Tyvärr samma i USA. Detta är anledningen att det inte funkar med försäkringar på det sättet, det behöver vara gruppförsäkringar utan hälsodeklaration/hälsoundersökning där alla släpps in på gruppnivå. Ofta innebär detta då beroende av anställning, som är det sätt man kan få komma med i en gruppförsäkring.
Lyssna på minpensionspodden ep251 med Staffan ström på Alecta! De har gjort studier på hur den riktiga nettoinkomsten ser ut för riktiga pensionärer före och efter pension. Studien har pågått sen 2018 och mäter alla svenskar i dessa åldrar (över 55 år).
Några intressanta findings:
Varje ny årskull pensionärer har fått det ekonomiskt bättre
Dagens 67-åringar har 70 000 (inflationsjusterat) mer per år att röra sig med efter skatt än hur det var för 67-åringar för 12 år sen
Jämför man medelsvensson vid 67 års ålder med samma person vid 60 års ålder så får man 48 procent av sin tidigare pension om man bara tittar på den allmänna pensionen, men! Plusar man på tjänstepensionen ökar det till 72 procent och tittar man på totala inkomsten efter skatt är man uppe i 87 procent!
När det gäller kostnader för resor som pensionär jämfört med resor när man fortfarande jobbar så beror det förstås på väldigt många saker.
Om man tänker att man som pensionär ska resa mera och kanske bekvämare, t. ex. dyrare hotell och businessclassflyg, så blir det förstås dyrare.
Jag reser redan dyrt och tänker mig att jag har rest färdigt när jag slutar jobba, även om det blir före 60 som jag planerar för, och då kommer förstås kostnaderna för resor att sjunka.