Nej, det är inte alls dumt - tvärtom är det snarare klokt.
Det du kan fundera över är om du vill ha 100% global, som betyder cirka 70% USA, eller om du vill ha lite home bias, t ex 10-20% Sverige, och/eller 10% emerging markets för att detta exkluderas i många globalfonder. Men detta är smaksaker och inget vet vad som är bäst på 30 års sikt, sannolikt spelar det inte så stor roll, desto viktigare att du väljer indexfonder med billiga avgifter.
För transparens: jag har min tjänstepension i SEB 80% global all countries (som inkluderar emerging markets) och 20% SEB svensk indexnära. Avgiften typ 0,25% totalt.
Jag har flyttat min tjänstepension till 100% avanza zero. Egentligen lite smalt men jag ser pensionen som en komponent i en helhet. Det vägs upp av andra fonder i andra sparanden till en bred helhet.
Nackdelar finns väl alltid men inga som överstiger nackdelen att betala en avgift på 1,6% och sitta med räntor istället för aktier i ett för tidigt skede.
Stoppa blödningen och byt till LF Global eller motsvarande billig global indexfond.
Ja, det var faktiskt imponerande dåligt. Kanske möjligt om de dyraste fonderna i en äldre ITP-upphandling än 2023 valts och behållits. Det finns så pass dyra fonder nu också men jag tror inte att de är så många så om TS har 10st fonder borde snittet i så fall ha blivit lägre.