Nackdelar med att betala av bolånet och bli skuldfri?

Jag håller i princip med dig att låna till sånt man klarar sig utan är tokigt.

Men om man har behov av bil och behöver låna och det finns utrymme att höja bostadslånet ser jag det ofta som den bästa lösningen.

Jag tycker också att dessa argument är smått komiska. Det är som att säga “nej, gift dig inte för då kan du inte dejta andra”. :smile:

1 gillning

Förklara istället. Varför är det komiskt?

Mitt resonemang var strikt ekonomiskt, dvs hur jag kan få bäst utveckling av mitt investerade kapital. Tjäna pengar utan att egentligen behöva göra någonting, med så bra riskjustering som möjligt. Om total skuldfrihet är viktigt för en person för att känna frid och harmoni och kunna sova gott om natten, så kan total skuldfrihet vara att föredra för den personen, även om det ger sämre ekonomisk avkastning. Vi är alla olika.

3 gillningar

Jag håller alltså med dig. Vill du fortfarande att jag förklarar?

4 gillningar

Håller med till 100%

Varje människas situation är unik. Men föreställ dig att du tex har eget boende plus ett par semesterboenden värda totalt runt 30 miljoner. Samtidigt har du endast 3 miljoner i lån med extremt förmånliga villkor.

Dessutom är man efter 50 och kanske har ett sparande totalt på 15-20 miljoner varav en hel del av sparandet ligger på börsen i bolag man gillar.

Utvecklingen historiskt på ditt kapital har kraftigt överstigit låneräntan.
Du har tex ett eller två barn. Vad spelar det för roll då om du låter dem ärva 27 eller 30 miljoner.

Om man nu löser det lilla bolånet, så dyker världens schysstaste hus upp på en ort man gillar, eller om man vill uppgradera ett semesterboende om 5 år. Exakt hur kul är det då att stå där och konstatera att man inte borde amorterat av det blygsamma bolånet, för de pengarna behöver man skjuta in i huset man just hittat?

Mår man bra av att vara skuldfri så köper jag det. För mig finns det inte en chans att jag skulle gå plus på att lösa lånen dock.

jag skulle inte få nya lån om jag behövde, men även om jag fick en lånegaranti så skulle jag inte lösa mina bolån idag.

jag skulle dock må dåligt om jag hade mer än 30% belåningsgrad.

:joy:

People who are debt free enjoy a freedom that people who are in debt cannot understand
(gammalt djungelordspråk)

4 gillningar

Känslan av att vara skuldfri är trevlig men den gjorde ingen stor skillnad i vardagen ändå för mig. Lite nyhetens behag men sen gick livet på som vanligt och känslorna fylldes ändå på gott och ont.

1 gillning