Någon mer som INTE planerar för FIRE?

Vill du berätta vad som talar för resp. emot FIRE för dig?

2 gillningar

Har nog landat i att jag hellre lägger 100k på äventyr/långresor varje år än att jag går vid 55 ist för 60

7 gillningar

Upp till dig om du vill dra ur sladden, börja felsöka eller hålla för öronen :slight_smile:

2 gillningar

Mest är det väl att jag just nu tycker att det på det stora hela är roligare att jobba än att vara ledig – pensionärslivet känns mer läskigt än lockande. Men nog borde jag iaf ta långledigt någon gång, och cykla tvärs över Japan eller så.

2 gillningar

Det här tycker jag är en bra poäng. Att faktiskt fundera över vad man vill ha för liv. Somliga kör stort hus, sommarstuga, ny bil, solsemester, skidresa, segelbåt och klagar sedan på att dom behöver jobba till 67.

För egen del identifierar jag mig inte med en “snål livsstil” men jag har alltid funderat över vad mina pengar går till och vad som ger mig glädje. Vi har åkt på semester då och då men fler semestrar hade inte gjort mig gladare. Däremot har jag haft 5 helt nya bilar senaste 10 åren. För mig tog det ungefär 10 år att spara ihop till mitt FIRE-kapital och jag känner inte att jag försakat någonting.

3 gillningar

Jag lovar att inte skvallra för din chef men jag blir nyfiken: Du hade alltså kunnat jobba helt utan att få lön?

1 gillning

Jag håller absolut med. Men det beror såklart på vad man tjänar och vad man vill unna sig under sparfasen. Jag skulle kunna lägga undan 50% av min lön om jag avstod bil och långresor t ex men det vill jag inte eftersom det är mer ett intresse än ett faktiskt behov. Jämför det med @angaudlinn som gjort en imponerande resa och där en bil om jag minns rätt (annars blir det en siren till snart här :squinting_face_with_tongue:) inte är varken nödvändig eller önskad.

Så jag håller med, men som sagt det är beroende av inkomst och vilken levnadsstandard som man vill ha längs med vägen. Lägre krav och/eller högre inkomst gör att känslan av att snåla inte blir påtaglig.

2 gillningar

Du har familj etc och når till FIRE på 10 år med 5 st bilar under tiden. :smiling_face_with_sunglasses:

Nu blir man ju lite nyfiken, hur gick du till väga? Hög lön och högt sparande? Bra tajming och fin utveckling på ditt sparande?

Jag hade ju inte 5 bilar samtidigt! :laughing:

Majoriteten (c:a 70%) kommer från en sparkvot på 40%-50%. Sedan har jag tre saker som boostat:

1. Bitcoin (20%)
  2. En hobby som gett extra inkomst (5%)
  3. Evolution (5%)

2 gillningar

sålde oxå Evo på försommaren 2021 men köpte bara vid IPO (fick mini-post), ca 80ggr insatsen i vinst :slight_smile:

1 gillning

Noomi får väl svara själv. Men med tanke på hur illa jag och Noomi kommer överens om saker i diskussioner är jag rätt säker på att hen är läkare. Om en person är bildad, och jag inte alls kommer överens med vederbörande är det alltid en läkare.

9 gillningar

Jag kör FINER. Financial Independence, NEver Retire.

Jag har ingen längtan efter att gå i pension. Jag jobbar om och när jag känner för det tänker jag. Någon dag kommer givetvis vara sista dagen jag jobbar, men det kommer jag inte bestämma i förväg utan det får visa sig i efterhand när jag faktiskt pensionerade mig. Jag har tagit jobb-pauser förr och kommer göra det igen - men kommer tänka på det som en paus, inte en retirement.

4 gillningar

Jag siktade på FIRE när jag började med aktier för 10 år sedan.

Ingen dum idé då, men sedan kom livet och tyckte att jag skulle prioritera lite annorlunda.

Fick diagnosen MS och 3 ½ år senare var det dags för sjukersättning på halvtid. För bara någon månad sedan (6 år senare) fick jag sjukersättning på heltid beviljad.

Kan jag säga att jag uppnått RE i alla fall? :thinking:

Numer är aktierna ett innehav på Lysa då jag inte längre klarar av att sköta dem själv på grund av mina kognitiva problem.

Fokus nu?
Få en bättre ålderspension när det är dags (kommer annars bli fattigpensionär) och med lite tur lyckas få ihop pengar att köpa ett boende någonstans efter vägen.

Inte vad jag tänkte mig från början, men med lite anpassning så blir det bra ändå. :slight_smile:

19 gillningar

Inget jag sparar till heller, men har förmånen att ha ett pensionsavtal så jag kan gå i pension 4 år tidigare (och kommer att gå 3 år före riktålder) utanför ordinarie pensionsyatem, så 61 blir det pension för mig. (om 11 år, 2 månader och 2 dagar, men vem räknar…)

Att gå ännu tidigare blir tufft ekonomiskt, för då bränner jag de 4 årens pension, och måste täcka upp det själv i så fall.

Trivs bra med jobbet, och ser en stor meningsfullhet i det, men vill gå i pension tidigt likväl, när jag har möjligheten.

Men det är många bland kollegorna som har samma avtal som kör på några år till, vilket blir väldigt förmånligt ekonomiskt.

1 gillning

Ja, nog skulle jag i princip kunna tänka mig frivilligarbete, men när det nu finns arbetsgivare som erbjuder lön så verkar den alternativkostnaden onödig. Och nog gör lönen det hela roligare.

4 gillningar

Jag har ingen direkt plan på FIRE dock så vore det skönt att sluta jobba innan riktålder som för min del är 68 år. Jag och särbon gillar resor och vi lägger hellre pengar på det varje år än att vi ska spara dessa pengar. Det ger oss mycket mera att resa runt nu medans vi kan och har det intresset.

2 gillningar

Coolt, en del spekulation som gav resultat alltså även om det så klart inte är hela sanningen till din framgång. :smiling_face_with_sunglasses: Själv har jag först fått lite bättre ordning på ekonomin på äldre dar (56 nu) :smiling_face_with_tear: och bör nog ta det lite lugnt med spekulation (dvs högrisk investeringar) även om det är superkul. :slightly_smiling_face:

Jag var rätt dum när jag var yngre (säger dock ej att jag är smart nu) men det finns större risker för att man slarvar med tex månatligt sparande när man är yngre. Det händer jäkla massa då i livet. Familjeskapande, semestrar, bilar, renoveringar, fruar och gud vet vad.

Men sedan som jag är som människa så spelar det ärligt talat ingen roll för mig om jag jobbar fram till “traditionell pensionsålder”, jag tror ej jag lider av det även om känslan av valfrihet/flexibilitet självklart är mycket bra. Även jag skulle väl visst kunna släppa det hela några år innan men tror ej jag gör så. Sedan har väl kapitalbehovet som pensionär en del att göra med vad sjutton man hittar på då. Min kalkyl visar på ca 70 lapp i månaden och det bör rimligen räcka (för mig, självklart ej för andra här). Lite mindre efter ca 5 år kanske men man har ju sparande också. En del verkar ju gå totalt bananas och behöver därför enormt kapital. Vill jag spendera lite tid utomlands ibland (typ 1-3 månader i stöten) så tror jag att jag sporadiskt kommer hyra på lite olika platser, typ som långsemestrar. Det här att bo i svenskghetton i Spanien, Portugal eller Thailand och sitta på en solig balkong som många dagdrömmer om är jag inte så himla upphetsad över. Förhoppningsvis får min dotter barn här i Sverige också.

Sedan fascineras jag över alla gladkalkyler nu för tiden. Alla verkar ta för givet att de når minst 7% avkastning i snitt per år även i framtiden. Men frågan är om man hela tiden kan förlita sig på historiskt data nu när vi har många ovanligt skumma regimer / världsledare i världen, sinande oljelager, diverse krig samt möjligen står inför regelbundna klimatkatastrofer.

1 gillning

Fire uteslutet här också utan plötslig vinst… men tjp och bra ppm så borde jag teoretiskt kunna släppa arbetslivet vid 62 och en månad

2 gillningar

Jag kör till riktålder, vore konstigt annars. Sjukersättning täcks till 69, som det ser ut nu.

2 gillningar

Kanske inte FIRE, men F-wordOff-budget ( :slight_smile: så att man aldrig fastnar i en dålig situation (typ jobb, hemsk chef, utbrändhet mm) och saknar utväg. Den friheten tror jag många vill ha, men som inte betyder att man slutar jobba utan känner sig någorlunda trygg tills man landar nästa jobb. Den är ju värd inte bara i slutet av arbetslivet utan HELA livet.
Storleken på FO-budgeten är liksom FIRE olika nivåer beroende på levnadskostnad och önskad konsumtion.

2 gillningar