Jag skulle egentligen vilja att vi är mer tydliga med två grejer:
- Undvik ad hominem
- Prata till tråden / till alla som läser, snarare än att argumentera med en enskild person i tråden
Ad honinem/personangrepp: Här vill jag använda den breda definitionen, dvs så fort man utrycker sig om personen, försöker lägga åsikter/känslor/tveksamheter på personen i stället för att bemöta åsikterna. Saker som ”du är bara rädd” ”du fattar inte hur det funkar” eller vilket som helst uttalande som alls nuddar person i stället för ämne. Jag skulle önska att en mod helt enkelt går in direkt och bara redigerar bort meningen eller stycket som felar. Även saker som lägger åsikter på en motståndargrupp i stil med ”Sossarna är bara ute efter att ta de rikas pengar” är helt improduktivt. Framförallt i diskussioner som nuddar politik bör man inte säga vad man tror andra vill, utan helt och hållet fokusera på vad man själv vill—det folk blir arga på i politik är när folk målar ut dem på sätt de inte identifierar sig med.
Prata till tråden: det är inte nödvändigt att övertyga en meningsmotståndare man har i tråden, det blir bara ping-pong, man kommer ingenstans, och det blir ointressant för andra att läsa. Däremot kan man ”trots att någon har fel” i tråden, skriva till tråden, till alla som kommer efter och läser, och undvika att de som kommer efter faller i samma fälla som den som ”har fel”. Så kan man göra tråden intressant ändå, trots att folk tycker olika. För att lyckas med detta är det viktigt att man inte fokuserar på person, utan diskuterar ämne. Dvs bemöt sakfel utan att blanda in person, men när man bemött en gång behövs inte samma sak bemötas igen bara för att personen upprepar—det är redan sagt tidigare i tråden och och de som kommer efter kan se det.
Kunde vi få styr på detta så tror jag många problem jag sett i forumet på sistone hade varit borta. Det är specifikt ett par användare som hela tiden råkat i trubbel för att de direkt gått på personangrepp när någon sagt emot och det har sabbat ett gäng trådar helt i onödan. Hade dessa användare fått detta specifikt förklarat för sig så tror jag de kunnat bättra sig.