Nån som verkligen pratat med pensionärer? | Lev livet nu!

Tack för att du delar med dig av din livssituation. Och tack för påminnelsen om vad som är riktigt viktigt.

4 gillningar

Jag undrar om fler än jag träffat på att man gör sig ekonomiskt ren för att bidragsoptimera som pensionär?

En av mina mostrar gjorde det för 10-15 år sedan.

• Under ett par år fasade hon ut allt hon ägde (hus, banktillgångar osv.) till sin enda dotter, i akt och mening att hon skulle kunna få ut max bostadstillägg och andra stöd.
  • Eftersom kostnaden för hemtjänst beräknas utifrån inkomst av tjänst och kapital var dessutom logiken att hon säkerställde att den skulle kosta så lite som möjligt den dag hon behövde den.

Nu har hon det riktigt knapert. Hon kan inte besöka sina syskon eller ta sig för något utöver det allra mest nödvändiga och det mesta hon pratar om nu kretsar runt pengar och hur dåligt ställt hon har det.

Jag hör från min mamma att detta förekommer oftare än man kan tro bland folk hon känner, vilket är sorgligt.

2 gillningar

Mina föräldrar ändrade markant levnadsstandard när dom gick i pension. Båda hade god ekonomi innan och bra pensioner. Båda gick tidigare än de måste. Dom är skilda och har nya partners, har börjat intressera sig för dyra viner och reser många gånger per år mm. Mamma firade sin pension med att åka över en månad på språkresa för hon ångrade att hon inte gjorde det som ung. Tror dom båda är lyckligare än någonsin faktiskt.

Tänker att vi människor är rätt olika och man känner sig själv bäst har förhoppningsvis iallafall ett hum om hur man hoppas framtiden kommer bli.

Min gissning är dock att folk i detta forum sparar betydligt mer till pensionen än vad som behövs medan en hel del människor i andra delar av samhället skulle må bra av ett extra pensionssparande.

3 gillningar

Här en liten beräkning:
A: ensamstående med bara garantipension, född 1952, bor i hyresrätt på 84 kvm, 8000 kr/mån
Pension: 8651 kr/mån
Skatt: 1028 kr/mån
Bostadstillägg: 6500 kr/mån
övrigt att leva för: 8651 - 1028 - 8000 + 6500 = 6123 kr/mån

B: Samma som A men förmögenhet - Pengar på konto: 1 000 000 kr
Lika som A förutom att bostadstillägget försvinner.
Övrigt att leva för: 8651 - 1028 - 8000 = - 377 kr/mån

Vet inte om jag vågar benämna det minskade bostadstillägget, 12 x 6500 kr/år, som förmögenhetsskatt. Blir då 78/900 = 8,7% per år. Man får ha 100 kkr utan att det påverkar bostadstillägget.

Jag vet vad jag skulle gjort om jag haft det som ex B.

1 gillning

Tanken är ju att man ska leva på den där miljonen istället. Om man tar ut sin miljon över 20 år (medellivslängd ca 85 år) och räknar med en årlig avkastning på 3,5% (50% aktier, 50% räntor) så räcker det till ca 6 000 kr extra i månaden, alltså i samma storleksordning som bostadsbidraget.

Tycker inte själv att det är rätt, men det är så ett rättvist samhälle ser ut enligt vissa.

Då får ju inte mina barn del av miljonen.

Rättvisa:
Så kan man fråga sig anledningen till att A inte hade någon förmögenhet.

Vad är det för jäkla unge som inte betalar till sin förälder, gör folk så ? Är ju bara ge tillbakz det dom behöver och vill ha.

Håller med.
Sen kanske det hade varit på sin plats med ekonomisk rådgivning. En sån enkel sak som att man får ha 100 kkr i förmögenhet utan att det påverkar exvis bostadstillägg.
Bostadsvärde räknas inte med i förmögenhet.

Tack Arne, du visar med din sammanställning på att det kan finnas en krass ekonomisk morot att göra det, men jag önskar att hon och andra som gör samma sak hellre valt att optimera livet som pensionär - och att de sökt rådgivning innan de tagit detta drastiska steg.

Ge miljonen i gåva till barnen direkt, och gör en deal med dem att de betalar dig 5000kr/mån från dessa så länge pengarna räcker. Skulle du dö får de behålla pengarna.

På så sätt slipper personen i fall B straffas för att den har varit sparsam, utan förtäckt förmögenhetsskatt.

4 gillningar

Tack för din berättelse Arne, den är verkligen en ögonöppnare kring både det ena och det andra. Kul att du vill dela med dig.

Jag är imponerad över att ni har lyckats spara så mycket som ni faktiskt har gjort. Vad skulle du säga är den främsta anledningen till att ni som två lärare med (jag gissar) högst modesta löner har lyckats spara ihop över 20 miljoner kr? Hur sparade ni t.ex. på 70 och 80-talet, konton med räntor? Då var aktier och fonder ofta inget gemene man sysslade med. Har ni gjort andra lyckade affärer, t.ex. bostäder? Har företaget gått väldigt bra? Jag tänker att alla jag hitta några guldkorn när man investerar, men ofta råkar man även på sjunkbomber som tar udden av lyckoträffarna.

med vänlig hälsning
H

Exempel från verkligheten, där någon som bott här och jobbat men behövt förtidspensionera sig pga hälsan. Det kan hända alla. Efter en tandläkarräkning har hon inte råd att resa till Värmland och hälsa på sin kompis under sommaren, så hon behöver sitta i Nordstan och spela fiol för att dra in lite mer pengar.

”Resa till Värmland och hälsa på min vän där är en viktig del av sommaren för mig. Jag behöver hjälp för att kunna göra de. Min pension räcker inte alls tyvärr. Tack!”- stod det på skylten.

Så, om du inte vill sitta och spela fiol för att klara ett åtminstone lite drägligt liv, så spara till din pension. Visst, har du hälsan i behåll och jobbar högavlönat hela arbetslivet får du ju en tjänstepension som du klarar på, men tänk om något händer på vägen? Staten kommer inte ta hand om dig :wink:

(… för den har redan bränt alla dina skattepengar på onödiga kulturprojekt och utredningar - tro inte att hög skatt = högt socialt skyddsnät)

Samtidigt, är man medel- till höginkomsttagare blir det lite överdrivet att spara som om man skulle få pension som en låginkomsttagare. Är man relativt högavlönad har man antagligen andra tillgångar att realisera. Allt MÅSTE inte hänga på sparandet. Några möjligheter:

• skaffa enklare/billigare boende eller hyra ut rum i boendet
  • hyra ut sommarstuga, segelbåt mm när de inte ska användas
  • arv från tidigare generationer
  • ha jobb som man tycker är kul, kanske gå ut med hundar, passa barn, lära andra svenska eller annat språk

Pension är mitt stora ekonomiska mål. Lyssnar man på RT så är det tydligt att alla riktiga sparhorisonter är iaf 10+ år, om inte till och med 20+ år. Som 40+ gammal så blir det pensionsspar för allt långtidsspar.
Allt annat är i stort sett sparande till konsumption på kort sikt.

Går börsen väl så räknar jag dock med pension senast vid 55 och sen kunna leva ett gott liv på pension och andra besparingar resten av livet. Om börsen kan avkasta 7% i snitt mellan jag är 55 och 100 så räcker 30M för att kunna leva riktigt bra under alla dessa år utan att nagga alls på kapitalet som sedan kan gå vidare till barnen och barnbarnen.

1 gillning

Minns i annan tråd att han har ett hus som ökat kraftigt i värde (likt det mesta köpt på 70-talet). Har man belånat huset i takt med värdeutvecklingen och investerat pengarna så är man nog hemma, i samband med hyfsat ekonomiskt leverna i övrigt. Fyll gärna på @aelander. Min gissning bara :slight_smile:

Mina föräldrar gav bort sin jordbruksfastighet redan 1969. Såldes 1987. Högvinst på premieobligatoner 1991, Fortsättningen ska inte rekommenderas, Alldeles för hög risk. Nibe, Fortnox, Sinch, EQT.

1 gillning

50 uns guld i trädgårdslandet och sedlar i madrassen?

2 gillningar

Person B skulle enligt preliminär beräkning få 1400 i bostadstillägg
Hade person B haft 500 000 kr blir det 4500 i beräknat bostadstillägg
Det verkar ganska väl avvägt ändå och också rimligt att man får försörja sig själv i första hand

1 gillning

Om vi bortser från livets slutskede och givet att du har hälsan varför skulle behovet av pengar vara mindre?

1. Du blir mer bekväm (taxi vs buss, business- vs ekonomiklass etc)

2. Kroppen är inte lika stark (städ, tvätt, hemleverans etc)

3. Du har mer fritid (äta ute, resa, husdjur, kurser, etc)

4. Du får ökat behov av vård (ej offentligfinansierad vård, inkl. skönhetsrelaterad vård som kan komma bli mer socialt förväntad)

5. Bromsa åldrande (nya läkemedel & tjänster som inte finansieras av det offentliga som kan komma bromsa åldrande)

6. Inflation & positiv reallöneutveckling gör att din pension urholkas över tid.

3 gillningar

För egen del i situationen att jag som 47 år gammal precis upptäckt detta roliga med investering så vill jag påstå att javisst, jag sparar delvis med målet att ha lite mer över vid pension, men även av fler anledningar. Har delar ekonomi med 8 år yngre fru och i min släkt har vi historiskt inte blivit så gamla. Mitt intresse är därför minst lika mycket för hennes skull och mina barns. Jag vill helt enkelt att de ska ha en så bra situation som möjligt ifall något tråkigt faktiskt skulle hända.

Dock är det ju så fruktansvärt roligt så jag antagligen hade fortsatt även om jag varit själv. :stuck_out_tongue:

2 gillningar