Ja, i princip alla kvinnor på mammas och pappas sida. Alla utom en var eller är fattigpensionärer. Ska tilläggas att de flesta män dog innan de nådde pension, tips, gör årliga hälsokontroller efter 35.
Jag som sjukpensionär möter tyvärr samma låga nivå av pension. Så jag sparar gladeligen en slant idag för lite mer värdighet och valmöjligheter som äldre.
Ja det är ju enorm skillnad mellan olika pensionärer. Jag vet folk som inte kan lämna sin hyresrätt och åka på semester. Höjdpunkten för månaden är en Capriciosa från kvarterspizzerian. Samtidigt känner jag mängder med pensionärer som flöjtar ner till sina semesterbostäder i Spanien stup i kvarten, spelar golf, åker på kryssningar nere i Asien osv.
Jag tror man måste hitta en balans. Man bör inte leva som en asket innan pensionen men inte heller efter pensionen. Lagom sparande är nog bäst.
Ny studie enligt WSJ visar att pensionärer spenderar mer och inte mindre i början av pensionen. Intressant och går emot vad många säger och tror, dvs att man spenderar mindre.
Ingen studie angavs i artikeln, men troligen så avses tidigare långtidsstudie som visar att nästan hälften av amerikanerna spenderar mer under de första åren i pension än åren som precis förgick pensionen.
jag tror det är som du säger för många. Ser 2 skäl att spara till FIRE eller pension:
1 man ser på minpension.se att pensionen blir för låg = vill spara för att komplettera
2 man vill gå tidigare (går själv nu 11 år innan riktåldern pga bra tjänstepension, inte mitt ISK/egna sparande