När anser ni att ni vunnit det ekonomiska spelet?

När jag arbetade min sista dag hade jag passerat 55 och barnen flyttat hemifrån.
För oss (mig och min fru) är det kombinationen av pensionskapital och eget sparande det som gör att vi kan upprätthålla nuvarande kostnadsnivå fram till döden.

2 gillningar

Alla har väl sin definition men att klara av att leva på 250k på fyra personer är inte min definition av att ha vunnit något.

3 gillningar

Jag pendlar mellan 7 miljoner och 12 miljoner för mig och maken i fritt investerbart kapital. Enligt plan ska vi gå tidigast vid 50 och vi planerar Die with Zero och räknar att vi utöver eget kapital ska få åtminstone vår tjänstepension och låg allmän pension.

Skulle vi gå nu när vi är ca 40 och med hemmaboende barn skulle vi vilja ha minst 12 miljoner.

Utgifter på 40 000 kr inkl resor och nöjen men minus amortering (behöver inte amortera).

4 gillningar

Jag skulle nog säga att när man får ut en medianlön efter skatt minus mediansparande. Alltså typ 27 500 minus 2-3 000 så ~25 000. Vilket med 4% ger ca 7,5-8,5 miljoner i investerat kapital i likvida tillgångar. Sen skulle jag inte påstå att man ska räkna med huset man bor i eller försäkringar, pension etc då det istället får vara säkerhetsmarginal om något galet händer.

1 gillning

Förstår inte riktigt tjusningen med att jobba sig in i väggen för att sen leva som Stureplansbrat.

:wink:

(Jag kan också generalisera in absurdum.)

18 gillningar

Jag minns att jag läste eller lyssnade på dig och din situation och jag önskade verkligen att det var möjligt för mig att leva som du gör. Nu minns jag inte exakt i dagsläget men du hade bland annat ingen bil (tror jag) vilket är en STOR utgiftspost. Det hade aldrig gått att leva utan bil i min situation.

Dessutom är mina största intressen friluftsliv,båt och fiske vilket gör att bilen måste klara att dra båt i många olika underlag som också gör att jag inte bara behöver ha bil utan tyvärr också en “bättre bil”. Sen tillkommer bränslekostnader, kostnad för beten, kläder, tält osv. Ovanpå det har jag en sambo som helst gör annat än att fiska, gärna renoverar köket eller resa (som jag gärna hade sparat in på, men då är separationen här som ett brev på posten)

Allt detta sammantaget gör att mina alternativ för ett normalt liv är oerhört mycket dyrare än för dig, vilket jag också tror är ganska vanligt. Därför är min definition av att “vinna” inte ha superlåga kostnader, för det är helt enkelt inte ett liv för mig. Det går inte. Jag anser inte att det handlar om att vilja leva för lyxigt, även om många säkert hamnar i den fällan också. För mig handlar det bara om vad som gör livet värt att leva. Jag tror inte att det går att göra så mycket åt.

Men tro mig, jag önskar verkligen att jag kunde vara nöjd med att läsa böcker och se på tv så att min tröskel för ekonomisk frihet hade varit mycket lägre. Det hade varit oerhört skönt.

11 gillningar

När man inte behöver visa det här eller för alla andra.

2 gillningar

Man vänjer sig vid olika saker allt efter förutsättningar. Jag skulle skämmas ihjäl mig om jag trodde att jag skulle dö med mindre än 100 miljoner i nettoförmögenhet. Det är naturligtvis sjukligt, men det är vad det är. (Och det kommer sig av att jag har haft tur med familj och jag känner att jag inte vill vara sämre än andra runt mig. Eller åtminstone inte så mycket sämre.)

6 gillningar

Vi vet vad vi gillar :slight_smile: har ok hög pengar så där är inget hinder på den fronten. Att vara nöjd kommer mer inifrån än utifrån. Vår ekonomi hade varit ok även om vi dubblade våra utgifter, men tror inte det hade gett så mycket mer glädje då vi redan gör det mesta av det vi vill som vi hinner och orkar med. Vi är inte super-impulsiva så vi brukar planera resor och större inköp i god förväg så man lättare hittar rätt saker utan att betala onödigt mycket.

1 gillning

250 000 kr/år för två pers inkl två barn, inte illa att klara av det :open_mouth:
Låter nästan omöjligt tänker jag hmm.
Men då räknar ni inte med löpande underhåll på huset, semesterresor, klädinköp mm väl?

3 gillningar

När jag netto avkastar tillräckligt från mina investeringar över tid så att jag kan spendera 100 000 kr i dagens penningvärde utan att äta av kapitalet.

När jag fått ihop kapitalet som räcker för kunna plocka ut 4% per år som täcker mina årsutgifter med marginal.
Så i mitt fall, villhöver 20 000 kr/mån = 240 000 kr/år x 25 = 6 000 000 kr.
Men sedan räknar jag med allmän pension & tjänstepension och då behöver mitt egna sparade kapital inte vara så mycket.
Men för att kunna sluta jobba på studs så blir väl svaret 6-7 mille ja, vilket jag ser som att jag “vunnit” det ekonomiska spelet.

1 gillning

241 k 2022, 247 k 2023, med ganska liten felmarginal. Ingen stor utlandssemester men ett par resor inom sverige o danmark samt en del teknikprylar (dator, vr headset, steam deck etc) 2022 och hund med alla prylar det drar med sig 2023. Är uppe i 180k för i år om man räknar in augustis räkningar, så kanske blir lite mer i år. Har dock inget spännande planerat så kanske går under 250 k endå.

Inklusive allt :). Amorterar inte längre sedan mars 2022 då vi har under halv belåning samt har solceller som gör att elen främst kostar på vintern. Luftvärme när elen är billig, fjärrvärme när elen är dyr.

Nu :slight_smile:

4 gillningar

Det var värst vad folk verkar ha stora summor.

Själv skulle jag kunna göra FIRE vid ca 6 miljoner och leva på samma sätt som idag, och jag lever (tyvärr) inte speciellt sparsamt.

3 gillningar

Vunnit ekonomiska spelet när det inte längre måste spelas. Dvs när passiva intäkter hanterar totala kostnader.

Dock hoppas jag känna att det är vunnet redan när passiv avkastning + kommande pensionsutbetalningar = totala kostnader

I det scenariot kan man helt enkelt sluta investera mer än för att hänga med inflation och i övrigt jobba med sånt man bara tycker är kul så länge det inbringar lika mycket som pensionsutbetalningarna kommer göra. Då räcker det att jobba in ca 5 månadslöner på ett år. Ganska enkelt och enkel tillvaro.

FIWE - Financially Independent Work Effortless

1 gillning

Spelet vinns av den som har mest när vederbörande dör. Det är ju viktigt att vara bäst liksom även in i döden. Har man varit etta på jorden/i livet vill man förstås vara etta in i döden.
Och att det sen står i Bibeln typ: de som är först ska komma sist, kanske inte handlar om pengar.

1 gillning

Dessa har ju redan vunnit.

1 gillning

Herregud vad har hänt med världen??, för att vara rik behöver man 15 miljoner. Åka på semester för 100k är standard. . Köpa en förhöjd golf utan rattvärme och elbaklucka som ändå kostar 700k :scream:

Har själv knåpat ihop 3,5 milj o letar efter något sätt att minska utgifterna så att de skulle kunna gå att leva på….

/Surgubbe

15 gillningar

Att känna sig rik är för mig en känsla mer än ett faktiskt belopp. Allt är ju relativt. Jag känner mig ofta ekonomiskt rik, senast idag, fast jag egentligen inte har så mycket pengar…