När är det dags att söka nytt jobb?

Läget att erfarna halkar efter lönemässigt är inte unik för skolan. Inom hela offentliga sektorn har detta varit norm. Jag minns när jag själv var nyanställd och hade vad jag uppfattade som en rimlig lönenivå. Jag tjänade varken bättre eller sämre än andra såvitt jag kunde se i lönelistan. Jag hade ett möte med en kollega som fram till nyligen hade varit internationell expert och har doktorsexamen inom ekonomi. När jag tittade i lönelistan hade han lägre lön än jag. Det har iofs justerats för hans del men är ändå exempel.

Inom lärarkollektivet har det funnits en stor frustration över att man som kollektiv varit underbetalt. Lärarfacken har specifikt bevakat lönepolitiken och lönenivåerna för nyanställda. Jag tror det är i den här frågan som allt bottnar. Det finns ingen strukturell skillnad mellan lärare och tjänstemän där jag jobbar själv. Den främsta skillnaden är att lärare iallafall tidigare har legat lägre som kollektiv. Tittar vi bara på löneskillnaderna syns samma mönster. Att vissa ämneskombinationer blivit väldigt efterfrågade och lönemässigt uppgraderade är en annan faktor. De lönesatsningar som gjorts på lärare har varit rimliga i sig men förstås inneburit att vissa fått tilldelning och andra inte. Lönesatsningarna har i någon mening inneburit en bekräftelse på att man varit underbetald och därmed eldad på missnöjet.