När är det dags att söka nytt jobb?

När det gäller jobb och arbetsplatser generellt finns det en utbredd felaktig uppfattning om att olika branscher är “helt unika” och att olika företeelser inte finns någon annanstans. Denna uppfattning är särskilt utbredd bland personer som är renodlade broilers och bara har arbetat inom en enda bransch. Det är i själva verket väldigt lite som fundamentalt skiljer olika områden från varandra. De mest relevanta erfarenheterna finns oftast att hitta inom andra branscher och områden. Det som i den egna branschen uppfattas som ett stort olösligt problem gör i allmänhet inte det på andra ställen. Där har man löst det sedan länge eller inte upptäckt att det skulle vara ett problem, fastän det är fullt synligt framför näsan på alla.

För några år sedan var jag på en sådan där lite lättsam jobb-föreläsning med en tjej som har ett företag som heter Kamoja. Just ovanstående är hennes poäng och jag kände att hon hade en tydlig poäng där. Eftersom jag själv nästan hela min karriär jobbat inom utpräglade “broiler-branscher” är den här evigt återkommande idén om unikheten och dess de facto icke-existens en bra insikt att ha med sig.