Att spara till ett mål gör barn. Som vuxen ser man till att ha ett positivt kassaflöde.
Hur menar du nu?
Att spara till ett mål gör barn. Som vuxen ser man till att ha ett positivt kassaflöde.
Hur menar du nu?
När man är belåten med livet som sådant, det handlar lika mycket om personlig utveckling och vänskap som det gör pengar, troligtvis mer.
Med vad? Du får specificera dig.
Få personer svarar med siffror av rimliga skäl såklart för rikedom är i högsta grad relativt. Men hade varit roligt om folk avkrävts en siffra. Tror att det säger mycket om folk och deras ekonomi vilken siffra man sätter på “rik”. För ett barn är det kanske 1000 kr, för nån i en villa för 8 milj som inte går att lägga på vanliga inköp är 10 milj kanske inte rikt tex. Jag säger att 11 350 435,50 är gränsen för rikedom. Punkt 
Det är verkligen sant, jag brukar resonera liknande när jag ska spendera pengar, hur mycket lycka kan jag köpa mig för de 2000 SEK extra jag har nu ? Kan jag på något sätt generera mer lycka genom att spendera dom på något annat än det jag tänkt.
Det slutade ned att jag bjöd lillasyrran och hennes kompis på varsin manikyr med en fika på espresso house och en lunch på stan efteråt. För dom var det som om dom vunnit en miljon. Tror aldrig jag sett någon bli så glad för ett relativt litet belopp. Jag funderade lite på vad jag skulle behöva köpa för att bli lika glad och svaret var en Tesla model Y med alla tillägg och fsd.
Resonerade som så att det var väl spenderade pengar och gjorde samma sak nösta gång hon hälsade på. Hon blev lika glad igen,
bra valuta för pengarna!
Den här tråden går bara runt i cirklar… Men jag tycker det är kul!
Jag tycker också över 10 miljoner är rikt. Det är mer än man behöver för att försörja en familj, alternativt leva själv i överflöd – i synnerhet om man där utöver har en någorlunda säker inkomst.
Visst, jämfört med någon med 500 miljoner är det inte så mycket. Men att det finns rikare gör inte att du med 10 miljoner är mindre rik.
Just överflöd/mer än man behöver tycker jag är en bra definitionsgräns. För att problematisera detta så är såklart behov väldigt kulturellt subjektivt. Men oavsett så kan man inte förneka att man är rik om man har tillgångar som inte under några sannolika omständigheter kan ta slut under ens livstid.
Rik på vad? Rik på kärlek
Man kan vara rik på olika sätt. Någon kan se att man är rik om man har 20 miljoner.
Någon annan kan se sig själv som rik att hen inte behöver vända på slantarna varje månad utan kan köpa sig det hen vill och har tak över huvudet och mat på bordet.
Vi alla kan vara rika på olika sätt. Rik behöver inte vara en massa pengar på banken eller börsen.
Jag beställde en ny bil i helgen och den kostar nästan precis dubbelt så mycket som den bil jag köpte för fem år sedan. Att jag kunde göra det utan att bry mig särskilt mycket gjorde att jag kände mig väldigt rik just då!
Väldigt många i Sverige har väldigt hög inkomst men väldigt stora utgifter (varav många onödiga) och massor av lån så dom är fattiga fast dom borde vara rika. Du blir aldrig rik på din inkomst, det är små utgifter du blir rik på.
Själv har jag förmånen att bo billigt i hyresrätt med ärvt fritidshus, har inga lån och lite sparpengar. Så inom kort tänker jag checka ut och sluta jobba. Men rik känner jag mig inte ändå.
På 90-talet var jag i Kenya, några tiggarkvinnor stod utanför min turistbuss och jag gav dom ett par smutsiga T-shirts. Har aldrig någonsin sett någon blir så glad, och det för det jag tyckte var skräp.
Så frågan om vem som är rik är inte så lätt att svara på…
Om man kan leva som man vill utan att behöva jobba så tycker jag att man är rik. Så för mig är rik = fri.
Precis som du säger så är folk skuldsatta väldigt mycket. Det ska lånas till allting man köper i stället för att spara ihop till det man vill ha. Några har nog levt loppan nu när bo räntan har varit så låg genom att belåna upp husen för att köpa både det ena och det andra men dom kommer förmodligen få äta upp det när räntorna börja sticka uppåt. Jag har förmånen att bo billigt då huset är betalt och har inga övriga skulder. Precis som dig så kommer jag även att gå tidigare i pension.
Allt blir vad man själv gör det till.
Läste just en fantastiskt välskriven och producerad (ni fattar när ni läser/lyssnar/tittar) artikel om en man som i sanning är rik, på åtminstone ett par plan som ligger långt från monetär rikedom:
https://www.washingtonpost.com/dc-md-va/interactive/2022/multilingual-hyperpolyglot-brain-languages/
Stänger denna tråd med hänvisning till en nya på samma ämne: