När blir man rik?

Det du beskriver som lyxkonsumtion låter som typisk svensk medelklass.

Hur många ensamstående med två barn tror du drar in 70 000 i månaden i Sverige däremot?

Medianlönen i Sverige ligger runt 35 000 och ensamstående mammor med två barn brukar sällan ha heltidsjobb.

Ok, sidan verkar vara utdaterad och tittar på år 2019.

Nedan funkar bättre.

Man är rik när ”Low”-värdet på ens samling på Discogs överstiger 1 miljon.

3 gillningar

Men ensamstående pappor då? :thinking:

1 gillning

hahaha Bästa kommentaren! :heart:

Då får jag fortsätta kalla mig fattig. Jag är bara halvvägs. :joy:

3 gillningar

Enligt deras årliga läsarundersökningar är gruppen som får tidningen faktiskt hyfsat täta även på värdepappersfronten. :blush:

Ser iofs ut som att knappt hälften har mindre än tio miljoner i värdepapper. Hälften är riktiga fattiglappar med andra ord :open_mouth: .

4 gillningar

Jag fattar att du skojar lite, men jag håller faktiskt med. Får man den tidningen och har den inkomsten så är det ju ändå ganska förvånande att inte fler har mer, utan antingen är de nytillträdda på den där välavlönade posten eller har de en jäkla fart när lädret dras ur spenderbyxorna.

2 gillningar

Du är rik när du har >75 Mkr i omsättningsbara tillgångar, kontanter, aktier eller fonder samt en ståndsmässig permanentbostad värd >15 Mkr (i Stockholm krävs värde på bostaden >25 Mkr) Punkt.

Tråden kan stängas.

7 gillningar

Rik är inte en siffra det är en känsla.

4 gillningar

Det är när man har mer pengar än de som inte vet bättre.

5 gillningar

Jag tänker att några bra gränser är de som är satta av finansbolagen. High-net-worth-individual på $1m (för en individ), very high på $5m-30m och ultra-high på >$30m. Verkar finnas 620k individer som klassificeras som ultra-high i hela världen, i Sverige ca 5k individer. Jag skulle säga att rik är någonstans mittemellan, kanske kring nivån very high. Enligt definitionen så verkar man exkludera värdet av ens primära bostad. Men det är mer definitionen baserat på vad för slags kunder som bolagen kanske riktar in sig på då deras avgifter i procent blir trevligare i siffror för just dessa kunder.

2 gillningar

Om man t.ex. utgår ifrån finansbolagens nivåer och räknar på vad som många personer skulle säga är “rikt” ur ett Instagram-perspektiv:

• Villa enligt Hemnet på topp 50-100 (ej de absolut dyraste), cirka 30 miljoner kronor. Driftkostnad på 50k/mån om belånad till hälften.
  • Konsumentverket anger övriga hushållsgemensamma kostnader för 4 pers (2 vuxna+2barn) till 6 130 kronor, antag att vi femdubblar detta till 30k.
  • Konsumentverket anger personliga kostnader på cirka 2,5k per person (kläder, mobiltelefoni, fritid), antag att vi sexdubblar detta för varje person så att man har råd med häst till dottern, att man tackar ja till allt när man blir lurad av telefonförsäljaren osv. 60k per månad för 4 personer.
  • Matkostnader på 15k per mån för fyra personer enligt Konsumentverket, säg att vi tredubblar detta så att man kan äta på restaurang åtminstone 3-4 gånger per vecka, oxfilé alla övriga dagar. 50k/mån. Du har råd att köpa produkter från det där Renée Voltaire eller vad det heter och betalar det femdubbla priset för granola bara för att det har en snygg förpackning och det står “RAW” på framsidan.
  • En Volvo EX90 + Volvo XC60 leasas plus övriga kostnader kring detta för 25k/mån (jag har ingen bil så jag vet inte om det är realistiskt).
  • Två längre business class-resor t/r för 4 personer för 200k. 20 nätter på hotell i relativ lyx (15k/natt, kanske inte hotellen för 25-40k/natt) för 300k. Fyra flådiga weekendresor för 75k stycket. En flådig Italienresa för 100k i 1 vecka. 60k/mån för resor utslaget på ett år.
  • Övrigt jag glömmer för 15k.

Allt som allt kanske 300k/mån. Skulle detta vara lönedrivet skulle man vilja lägga på lite sparande också men nu utgår vi ifrån förmögenhet. Men anta att detta är baserat på FIRE (som de flesta kanske inte sysslar med på denna nivå, svårt att ha så mycket pengar om du inte är väldigt arbetsdriven), 4% WR men 1% går bort till ISK-skatt: 120 MSEK som krävs som grund + 15 MSEK till insatsen till villan. Hamnar rätt så exakt i mitten av finansbolagens definition av rika individer, $15m. Samma livsstil skulle också kunna drivas av en VD på mellanstort-stort bolag som har en lön på cirka 750k/mån+ om vi också ska få utrymme för åtminstone 100k i sparande per månad.

2 gillningar

Nu är ju inte ICA någon sorts high-end återförsäljare av lyxprodukter, utan verkligen en kedja inriktad på massorna, så att du kan gå in och peka slumpmässigt och veta att du har råd med det fingret landar på är inte särskilt imponerande.

Att bränna 50.000 på systemet en gång gör dig heller inte rik. Varje vecka dock, då börjar vi snacka, men då är det inte många hundra tusen innan levern ger upp i alla fall. Men förstås, en flaska Louis XIV varje vecka kan man väl hantera och det det vore ju finansiellt imponerande lyxkonsumtion.

Som sagt… att inte vara fattig är inte att vara rik.

Sverige har ca 8,2 miljoner invånare mellan 18 och 80 år. Endast 1 % av dem är rika, det vill säga man är rik när man har större netto­tillgångar (tillgångar minus skulder) än 99 % av denna folkgrupp.

Enligt vem? :blush:

1 gillning

Tack för påminnelsen om tidningen Connoisseur. Hade den under några år och nu borde jag ha kommit tillbaka i matchen igen. Kollar upp.

Den är lite trevlig faktiskt. :hugs::grin:

Hur mycket krävs då för att vara den %:en? :woman_cartwheeling::money_bag:

Enligt en undersökning som har diskuterats här på sidan har ungefär 1% minst 50 miljoner kronor i nettoförmögenhet.

2 gillningar

Tack! Jag tycker man blir rik långt innan det.

Men alla lär ha egna preferenser. Det står inte direkt i SAOB vilken summa som krävs för att bli rik.

1 gillning