När blir man rik?

Numera skall man ha en inkomst på 2.6 miljoner per år för att få tidningen.
Förr hade de ju även en separat förmögenhetströskel, men de siffrorna går ju inte att få tag på längre, så det har de inte haft på länge.

(Jag har aldrig varit i närheten och kommer aldrig vara. Jag håller bara koll.)

EDIT: Som Småspararn säger nedan är det summan av inkomst av kapital och tjänst.

Inkomst av tjänst och kapital sammanslaget vad jag förstår.

1 gillning

När man vågar parkera Porschen bland andra bilar för man har råd att köra och reparera den

1 gillning

Jag köper numera billigare Samsung-telefoner så att jag skall känna mig ha råd att använda dem utan skal. Jag tänker att när jag känner mig ha råd att ha en ny iPhone utan skal är jag rik (kräver minst 50 miljoner).

EDIT: Det här var inte helt seriöst.

Med cirka 30 miljoner kronor i nettoförmögenhet tillhör man de 100 000 rikaste i Sverige bland personer mellan 18 och 80 år.

Enligt förmögenhetsdata för den rikaste procenten i folkgrupp medlen 18 och 80 års gammal.

2 gillningar

att 28600 personer har över 2,6M per år fascinerar lite. finns lite olika ligor helt klart. Sen hur mycket kapital det behövs orkar jag inte räkna på, men gissar att inte SÅ många har 2.6M i LÖN?!

En intressant trådtitel hade kanske varit. När är man FÖR rik?

Menade vem som just fastställt att det är top 1% som är rika och resten är fattiga?

2 gillningar

Nä, i Sverige är det ju inte många som har vanlig lön som är så hög. I vissa andra länder är det annorlunda. Jag vet att det finns en del här som ligger över det i ren lön, men jag vill ju tro att det är väldigt ovanligt. Vissa företag, som t.ex. Spotify verkar ligga väldigt högt. Många VD:ar ligger såklart över 2.6 miljoner.

Jag känner två personer som tjänar över över 2 miljoner per år, båda är VD. Sen har vi någon bekant som har skog för 150 miljoner, han måste ju kunna plocka ut några miljoner om året.

Nej, det finns inte bara de rika och de fattiga i det Svenska samhället. Finns flera andra som tillhör inte de två kategorier.

Ok. Synd att du inte kan svara, hade varit intressant att veta källan.

2 gillningar

Du kan bara titta på klasspyramiden (finns flera än de två klasser du nämner) och jämföra den med netto förmögenheterna som finns i Sverige.

Många som sålt en bostad eller gamla fonder från depå och annat som ska beskattas hamnar också här. Alltså inte bara svinhöga löner och enormt kapital investerat som får tidningen.

Men frågan är ”När blir man rik”?

Det finns inget konkret svar på det. Svaret kommer alltid spegla den som svarar och hens utgångspunkt.

Det blir olika svar oavsett vem man frågar.

Har fortfarande inte svar på vem som säger att det är vid topp 1%. En engelsk pyramid utan källa är inget svar och den har ingen markering för när man är rik i den heller.

2 gillningar

“Bli rik” låter som att man är ute efter ett objektivt mått. Andel som du säger, eller absolut summa. Känns rätt ointressant egentligen. Mkt mer intressant huruvida man “känner sig rik”.

3 gillningar

Tror TS helt enkelt vill veta hur alla tänker och vill bolla idéer, inte få att det är när du når top x i land y eller vid exakt summa z.

Själv tänker jag att man är ekonomiskt rik när man har en ok summa sparad med hänsyn till ens egna förutsättningar.

1 gillning

Jag håller med med tweaken att jag skulle säga att folk generellt känner sig rika när deras tillgångar och inkomst står sig väl mot vad deras ytterst subjektiva förväntningar är på vad det innebär att vara rik.

Själv känner jag mig rik eftersom jag har tillräckligt med pengar för att kunna säga upp mig om jag har lust, och vi kan göra det vi vill (vi är iofs billiga i drift).

2 gillningar

För mig är rik ett relativt begrepp och det beror helt på sammanhanget.

100MSEK kan vara väldigt mycket men också väldigt lite. Det beror sig helt på vem och vad man jämför med.

Samma sak med nivåer, livet skiljer sig inte så mycket mellan 90 och 100 MSEK. Drar man ut det lite så kan nog de flesta hålla med om att det är skillnad på 1, 10, 100 och 1000MSEK, men marginalnyttan avtar för varje extramiljon.

3 gillningar

https://money.com/richest-1-percent-america-other-countries/

2 gillningar

Du kan sluta dela skärmdumpar, där svaret ändå inte finns.

4 gillningar