Under senaste åren är vi många som tjänat en hacka på fonder som t ex:
Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Robur Ny Teknik
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Ur perspektivet att utvärdera sitt innehav någon gång om året, alltså inte buy-and-forget, när är det dags att fundera på att åter köpa fondandelar i dessa?
Ser att fallet sedan i höstas gjort att de börjar närma sig sin “långsiktiga trendlinje” - ger mig magkänslan att det kan vara köpläge snart. Vad säger ni som är mer kunniga?
Några fler fonder som bör lyftas i upp i denna frågeställning?
(Eller vi kanske står inför en omvälvning som kastar runt allt, t ex krackelering av dollarns och USAs dominans - och man kan inte alls förvänta sig att dessa fonder blir köpvärda snart?)
Jag är ingen fantast av teknisk analys. Men varför borde de återgå till sin långsiktiga trendlinje? Är inte det i dessa fall att säga att de långsiktigt borde överprestera index?
För min del är ett år alldeles för sällan att titta på historik/nuläge. Baserat på att fonderna haft en bra trend på minst ett par veckor, gärna 1 månad, skulle jag gå in i dem, eller i alla fall överväga det beroende på om det finns ännu bättre fonder att välja istället. Viker trenden senare är det bara att gå ur igen.
Jag skulle nog inte uttrycka mig i termer av deras “långsiktiga trendlinje”, dock säger erfarenheten att periodvis är dessa fonder mycket högpresterande, åtminstone de två första. Det är då man vill äga dem och så hoppar man av i övrigt.