Mina föräldrar börjat bli till åren, farsan sköter ekonomin och börjar bli lite glömsk och kanske på väg mot dement. De har inga bankid och inga mobiltelefoner. De har (tyvärr) inget sparkapital heller och äger i princip inget mer än möblerna. Skulle det gå så illa att farsan inte kan ta hand om ekonomin längre kommer jag be morsan skaffa mobilt bankid, sen tar jag en av de avdankade mobiltelefonerna vi har här hemma och installerar bankid på den, så kan jag sköta den privatekonomiska delen hemifrån, inklusive deklaration. Säkert inte helt “korrekt”, men det är den smidigaste lösningen för alla. Morsan är över 80 och vare sig vill eller har lust att lära sig den nya tekniken, eller att ta hand om att betala räkningarna. Däremot är hon kvick i benen och går gärna till affären och kan ju hämta ut eventuella mediciner själv, eller till farsan med någon sorts fullmakt.
Jag tror att det ligger en hel del problematik där. Det verkar som vi har liknande erfarenheter. Själv upplever jag att det inte alls är enkelt. Frågan är om man ska ge fullmakt, när man ska ge fullmakt och på vilka villkor man gör det. Vilka är det som bestämmer att det inte längre fungerar? Särskilt när den som det handlar om inte tycker att “det blivit dags”
Med dödsfall är det mycket klarare men när personen är kvar och har i övrigt ett (dels) fungerande liv är det en annan femma. Framtidsfullmakt låter som en lösning men hur skulle den se ut och när träder den i kraft? Vilka oberoende experter (typ läkare) kan involveras i processen?
Det måste finnas hur många som helst som hamnade i denna känsliga strul när det redan blivit för sent. Du gjorde redan ett jättebra inlägg om precis de här sakerna och det är verkligen kunskap som behövs spridas.
Bankid biten går ju lös med att du bara laddar ner ett till bankid på din telefon, (säkert inte så man får göra men det fungerar ju) . I Mammas fall finns ju ett litet investerat kapital ca 3 milj (aktier fonder räntor kontanter) .
Där är jag lite rädd att banken hittar på ngt, eller att det i sinom tid utses en Godman eller förvaltare som inte riktigt tycker som jag. Gissar även försäljning av hus och övertagande av skogsfastighet kan försvåras i ett sånt läge. Goooglade lite på Nordea som är hennes bank och där hade dom framtidsfullmakter men även nått som hette medanvändaravtal, där man kan få tordna med allt fårn aktier till betalningar.
Det här är lite bökigt faktisk, och sånt man drar sig för att ordna, jag är definitivt ute i sista stund men kanske kan jag hinna få till det fungerande.
Skulle uppskatta lite tips av er i tråden om hur man går tillväga med att veta vilken fullmakt / förmyndarskap man behöver.
Är i ett läge där ena föräldern är sjuk och det är tydligt att denne inte kommer kunna ta hand om sig själv eller sin ekonomi någon gång i nära framtid.
Föräldrarna lever ihop men även den andra börjar bli till åren och har inte bästa hälsan.
Föräldrarna är i dagsläget med på att vi behöver någon form av fullmakt för att underlätta för oss alla framöver.
Där är en del länkar i inläggen ovan, men känns lite tungt just för att sortera allt och ta fram en bra handlingsplan.
Så, vilken fullmakt / förmyndarskap ska jag nörda in mig på?
Jepp! Men man behöver kolla om det duger med en standardfullmakt eller om den behöver var skriven på bankens egen blankett. Jag tror att fina bankens jurist tog typ 4.000 kr för att bevittna min mammas namnteckning. (Fast förmodligen var det paketerat som “rådgivning” för att man inte ska kunna säga att hon blev blåst.)
Ser på bankernas hemsidor att de båda hänvisar till att man själv skapar en fullmakt via Lexly eller att man pratar med bankernas jurister.
Får skaffa konto på Lexly och se vad det innebär såvida inte någon annan redan kollat upp det och kanske redan har deras mall?
Så om mamma betalat 4.000 kr till banken är det trots allt i nivå med vad Lexly tar.
Det finns ju ett antal gratismallar på nätet också. Banken kanske börjar krångla om man använder dem, och så tvingas man slänga upp fyra lakan för att känna sig trygg.
Orkar inte läsa igenom alla svar här så det är möjligt att jag upprepar saker.
Jag har jobbat som biståndshandläggare inom äldreomsorge i många år så jag har lite koll.
Framtidsfullmakt. Så snart som möjligt.
Det är maxtaxa på äldreomsorg i hela sverige så där ryker inte så mycket. Det som däremot kostar om man hamnar på boende är hyran. De avgifter som kommunen tar ut provas bara mot inkomster och inte mot tillgångar men bostadsbidraget prövas delvis även mot tillgångar.
Kolla upp önskemål om ev framtida boende med dina föräldrar och kolla vad dom finns i kommunen. Se även till att det boende de har nu är anpassat för deras ålder (dvs att fastigheten har hiss, att badrum och toalett är tillgängliga osv).
Väcker liv i denna tråd, utan att ens ha tänkt igenom vad jag ska skriva.
Vill kanske egentligen mest känna att jag inte är ensam.
Min mamma som snart fyller 84 år och är änka börjar visa de första tecknen på att tackla av.
Symptomen är väl ganska klassiska:
Matvaror som gått ut för flera år sedan ska plötsligt inte slängas längre. Saker som inte använts på 30-40 år ska till varje pris sparas. Saker som går sönder försöker man laga själv med Karlssons klister och silvertejp; även köksblandare. Man har olika fysiska krämpor som man inte vill eller orkar söka vård för, och blir man erbjuden hjälp så blir man enbart irriterad. Man har ett fritidshus som man inte orkar sköta, och där risken är överhängande att man när som helst snubblar och bryter lårbenshalsen. Det börjar bli smutsigt i hörnen. Ett skåp i köket är proppfullt av dåligt diskade plastburkar, och i flera av dem kryper det omkring skadeinsekter. Det låtsas man inte om.
Mamma vill leva ungefär som tjuren Ferdinand den sista tiden av sitt liv. Samtal om viktiga praktiska saker undanbedes.
Och det skulle förmodligen jag också vilja. Jag har oerhört stor förståelse för att det måste vara fasansfullt att veta att man statistiskt sett kanske bara har ett par år kvar att leva. Att man vill använda varje minut åt att kela med katten och titta på Gränsbevakarna.
Det finns en framtidsfullmakt, men den lär inte banken godta när det blir dags, eftersom den inte är gjord av dem själva.
Och även om den mot förmodan godkänns, så orkar jag nog inte vara framtidsfullmaktshavare, p g a psykisk ohälsa.
Min sambo gick bort 2023.
Nu står mamma, pappa (87) och bonusmor (81) på tur.
Jag är enda barnet, och har inga egna barn.
Jag vet att depressionen säkert förmörkar mitt perspektiv, men det känns som om döden och allt praktiskt som följer med den kommer att vara min ständiga följeslagare de närmaste åren.
Jag kan delvis föreställa mig känslan, men vill ändå säga att mycket av det du skriver om inte är så akut som du själv nog tänker det. Prylsparande, silvertejp, en extra silverfisk i skafferiet och dammråttor i hörnen är inte hela världen, egentligen.
Ett muggigt fritidshus är trist, men inget du ska oroa dig över. Sker lårbensbrottet så gör det och är Gränsbevakarna underhållningen som gäller så får det vara så.
Du kan bara visa att du bryr dig och hantera det som eventuellt är riktiga problem eller kan bli det.
Med framtidsfullmakt finns chans att prata med banken redan nu och få den modifierad eller godkänd enligt deras önskemål. Vill du inte vara fullmaktshavare måste du riva den och få din mamma att förstå detta.
Att människor dör är ju känt. Vi kan bara göra det bästa av det så länge de finns hos oss. Jag har kontinuerligt pratat med mina föräldrar, mest för att veta att de åtminstone tänkt till själva och vet vad det innebär om de tappar konceptet. Problemen med det som då kan följa kan jag inte påverka nu.
Jag läste på ordentligt innan mamma och jag gjorde en. Främst om de formkrav som ska uppfyllas för att den ska vara giltig.
Mailade även med mammas lokala bankkontor (Handelsbanken) och försökte få veta exakt hur de ville ha den. Men fick mest en skriftlig motsvarighet till gäspning till svar.
Hittade några mallar på nätet som enligt min mening uppfyllde formkraven. Narrowed it down till tre stycken och valde till slut Villaägarnas, eftersom det var den enda som hade en uttrycklig skrivning om att fullmakten även inkluderade försäljning av fastigheter.
Vi fyllde i den och den bevittnades enligt konstens alla regler.
Därefter mailade jag HB igen. Skrev att nu var fullmakten klar, och skulle det gå bra att jag mailade den till dem för formellt godkännande, för att eliminera risken för att de skulle neka till att acceptera den, när det blev skarpt läge, för att den innehöll något “fel”?
Till min stora förvåning blev det blankt nej på den frågan. De skrev att de aldrig någonsin ger några förhandsbesked om huruvida en framtidsfullmakt är godkänd eller inte.
Efter ytterligare ett par mail där jag förgäves försökte få OK åtminstone på vissa formuleringar, så gav jag upp.
Jag har för mig att jag läste något för flera år sedan om att storbankerna egentligen hade velat ha ett helt annat regelverk när det gäller framtidsfullmakter, där de beslutade hur de skulle utformas, och att de även ansåg att framtidsfullmakter borde registreras.
Men att de sedan blev lite överkörda av regeringen, och att det faktum att banker ibland inte godtar framtidsfullmakter trots att formkraven egentligen är uppfyllda, bottnar i den incidenten.
(Reservation för eventuella missuppfattningar eller felaktigheter.)
Ett tips för att förebygga problem är att sätta alla återkommande räkningar på autogiro eller e-faktura med automatisk betalning.
Nästa steg är att starta en dialog med kommunens biståndshandläggare.
Det är bättre att du initierar dialogen nu, än att vänta tills polisen gör en orosanmälan.
Gammal tråd men det verkar som den väckts till liv igen.
Se till att skaffa både fullmakt och framtidsfullmakt i sådana här fall. Fullmakten gäller så länge hon kan fatta egna beslut sedan tar framtidsfullmakten vid. Använd bankens egen framtidsfullmakt för ärenden i den aktuella banken. Inlämnad innan den behövs.
Överförmyndaren är ofta inte förtjust i att ha anhöriga som god man.
När du skriver “fullmakt”, vilken sorts fullmakt menar du då?
Vi har använt Villaägarnas mall för framtidsfullmakt. Men du menar att det är bättre att riva den, och istället be Handelsbanken om en framtidsfullmaktsmall?
Vad menar du med “inlämnad innan den behövs”? Jag trodde inte att man kunde lämna in en framtidsfullmakt som inte har aktiverats än.
Angående god man så har jag absolut inte för avsikt att försöka bli det för min mammas räkning. Jag har autism och lider av svår psykisk ohälsa.
Jag tror inte att min mamma riktigt förstår hur pass dåligt jag ofta mår. Hon har sagt ifrån att det vore fruktansvärt att få en god man. Så det innebär ju att jag måste sköta allt.
Det är svårt för mig att förstå vad “innan det är försent” egentligen betyder. Jag kan ju inte göra något mot mammas vilja, så länge hon är att betrakta som vid sina sinnens fulla bruk.
Jag tvivlar på att Handelsbanken bjussar på några gratismallar. Stålarna ska in! Banken kommer antagligen säga något i still med att det inte går att använda några färdiga mallar till något sådant viktigt.
Jag tror att min mamma fick betala 4.000 - 5.000 kr för att bankens anvisade jurist skulle skriva ut några papper - som i det stora hela ser ut som Villaägarnas mall. Nu var det visserligen inte Handelsbanken, men jag misstänker att det fungerar liknande på de flesta stora banker.
Men det är bara att hoppas att jag har fel i mina farhågor.