När föräldrar börjar bli gamla

4 000 - 5 000 kr tycker jag är superbilligt om man för den pengen får en framtidsfullmakt som gäller i alla relevanta sammanhang och som banken garanterat godkänner den dag den behöver aktiveras.

Jag vet inte om mamma skulle hålla med, men om inte så skulle jag mer än gärna stå för den kostnaden.

Jag har nu gått tillbaka och läst min 4 år gamla mailkonversation med Handelsbankens lokalkontor angående framtidsfullmakten. Och blev genast påmind om varför jag till slut gav upp.

Jag skulle egentligen vilja publicera maildialogen i sin helhet här på forumet, för att försöka få hjälp med att förstå hur allt hänger ihop, men det skulle nog bli forumets längsta inlägg genom tiderna. Ska se om jag kan skriva något slags sammanfattning.

2 gillningar

Angående Handelsbanken, visade upp min framtidsfullmakt för min pappa för dem (där vi bägge är kunder), men de ville att vi upprättade en Handelsbanken-fullmakt i stället. Så skedde. Nu har jag pappas konton i Handelsbanken-appen.

1 gillning

Jag har försökt få visa upp vår Villaägarna-framtidsfullmakt för Handelsbanken, men de vägrar.

Istället sa de först att jag skulle använda deras variant, för att sedan ändra sig till att jag skulle använda Bankföreningens framtidsfullmakt.

Men den gäller bara för bankärenden.
Vill man att den ska gälla för t ex försäkringar, så får man skaffa en försäkrings-framtidsfullmakt. Vill man att den ska gälla för fastigheter, så hänvisar Handelsbanken till Lantmäteriverket.

Till slut skrev jag:

"Om min mor och jag tar hjälp från en jurist, och får ihop en framtidsfullmakt som täcker in allt (d v s bankärenden, försäkringsärenden, överlåtelse av fastigheter etc) - kan vi då känna
oss säkra på att ni kommer att godkänna den, när det blir “skarpt läge”?

Eller har ni något slags särskilda kriterier som en jurist måste uppfylla, för att framtidsfullmakten ska kunna godkännas?"

Handelsbanken svarade:

"Hej
Vi kan inte besvara frågor om vem som kan upprätta framtidsfullmakter och om de så fall är är godkända av oss.

Vid uppvisande av framtidsfullmakter som innehåller bankärenden kommer vi att granska den innan fullmakten kan användas.

När det gäller framtida bankaffärer så rekommenderar jag att dig att upprätta Handelsbankens framtidsfullmakt eller bankföreningens framtidsfullmakt."

Vilket de senare korrigerade till endast Bankföreningens, med motiveringen att de själva inte hade någon.

2 gillningar

Jisses…att det skall vara så svårt att vara proaktiv och korrekt…

Finns det någon slags “officiell” check lista med vad som skall förberedas och vilken/villka fullmakter till diverse aktiviteter så att man inte missar nåt??

Börjar bli mörkrädd…vad börjar man?

Kanske bra ämne att ta upp med en gäst expert inom detta område @janbolmeson ?

3 gillningar

Formkrav m m framgår här:

Men jag trodde i min enfald bara att man behövde EN framtidsfullmakt.

Och det övergår mitt förstånd att en bank vägrar kontrollera en framtidsfullmakt i förväg.

2 gillningar

Håller med…trodde det med men…verkar ej vara straight forward…ganska snårigt.
Därav kanske bra med en RT podd/video med en gäst med sådan expertis.
:smiley:

1 gillning

Och här är Lantmäteriets jävbestämmelser:

Älskar att det står så här:

"Hur ska jag skriva en framtidsfullmakt för att undvika att jäv uppstår?

Lantmäteriet kan och ska inte ge rådgivning om formuleringar i framtidsfullmakter eller andra rättshandlingar. Behöver du hjälp med frågor kring upprättande av framtidsfullmakt hänvisar vi till juridisk rådgivning på den privata marknaden."

Å ena sidan är de juridiska formkraven för en framtidsfullmakt - enligt min mening - få, enkla och väldigt allmänt hållna.

Å andra sidan är både bankerna och Lantmäteriverket noga med att påpeka att det här är minsann inte så lätt som man skulle kunna tro, och att det är väldigt noga med att allt blir fullständigt korrekt. Men de är inte villiga att konkretisera, eller exemplifiera, vad som ÄR korrekt.

Jag tror på principen att det ska vara lätt att göra rätt. Och det tycker jag inte riktigt att det är i det här fallet.

3 gillningar

Bankerna är dåliga på att godkänna framtidsfullmakter. Många som får problem när den väl behövs. Snabb sökning i valfri sökmotor så kommer du hitta flertal exempel på folk som har fått problem.
Just därför skulle jag föreslå att du går till den aktuella banken med din mor och säger att ni vill upprätta kanske både en fullmakt som gäller nu och en framtidsfullmakt som gäller längre fram.
För att den ska vara giltig ska hon ju förstå vad hon skriver på, detta skall bevittnas. Och därför kan det vara aktuellt att göra innan hon är såpass dåligt skick att den behövs.

2 gillningar

Precis.

Redan 2021 var jag fullt medveten om problemen med att banker frekvent inte godkänner framtidsfullmakter - trots att de uppfyller de juridiska formkraven.

Även i riksdagen har frågan diskuterats:

Därför försökte jag gå extra noga och pedantiskt tillväga när mamma och jag skulle ordna vår framtidsfullmakt.

Och den är bevittnad och klar sedan flera år tillbaka.

Men banken vägrar som sagt att titta på den och säga om den är godtagbar eller inte.

Så vi får väl kontakta Handelsbanken och göra en ny framtidsfullmakt. Jag förstår dock inte riktigt varför man ska behöva gå till banken rent fysiskt för att ordna detta, år 2025.

Och i Bankföreningens framtidsfullmakt, som vi då måste använda, ingår inte försäljning av fastigheter, och mamma äger en bostadsrätt och ett fritidshus.

Faktum är att ingenting ingår, utom rena bankärenden. Om jag har förstått det hela rätt.

Så då är övriga bitar fortfarande olösta.

Vad gäller fullmakt just nu så behövs det enligt min bedömning inte riktigt än.

Och när mamma börjar visa tecken på att behöva hjälp med att t ex betala räkningar, så hoppas jag att det räcker med s k anhörigbehörighet.

Men det här är ett område som enligt min uppfattning är fullt med oklarheter.

Det verkar som om de allra flesta som behöver hjälpa sin åldrande förälder helt enkelt använder sig av förälderns Bank-ID med tillhörande kod, och alltså loggar in som föräldern på banken, 1177 m fl ställen.

Och det är ju praktiskt - men olagligt.

Jag har mailat med Inera som står bakom 1177, och frågat om det inte går att ta fram en digital anhörigbehörighet, så att man legalt kan hjälpa en släkting med vårdärenden.

Och de har redan i flera år försökt få OK på att lansera en sådan, men det verkar inte finnas något som helst intresse från lagstiftarnas sida.

2 gillningar

Jag körde väl lite fult till slut, med mamma ordnade jag en framtidsfullmakt och fullmakt på Nordeas blankett, Den använde jag aldrig utan jag körde ful varianten ( finns det inga andra arvingar så tja … ) med Pappa som snabbt blev sämre effter Mamma dog , ordnade jag både fullmakt och framtidsfullmakt också det på bankens papper. Använde dom då jag gjorde arvsskiftet effter Mamma och placerade om lite pengar. Inga problem med det. Men nu hadde vi samma rådgivare allihoppa och varit hos honom länge. Personlig kontakt på banken brukar löna sig. Men min rekomendation är ju fixa allt som gäller banken på bankens papper. Skicka in fullmakten men framtidsfullmakten behåller du ju tills den behövs visas upp. Kryssa i att den gäller för alla ärenden som finns.

Har du provat via jurist? Hittade denna variant:

1 gillning

Jag tror inte att vi behöver någon fullmakt än så länge. Men om/när mamma börjar visar tydliga tecken på begynnande kognitiv svikt så tänker jag att anhörigbehörighet förhoppningsvis räcker till att börja med.

Den planen förutsätter ju dock att mamma tacklar av gradvis i maklig takt, och det är ju inte alls säkert att det blir på det sättet. Det kan gå snabbt utför också.

En ifylld och bevittnad framtidsfullmakt finns som sagt redan. Den var inte riktigt utformad så att det gick att kryssa i att den ska gälla för alla ärenden som finns, men jag använde en vedertagen mall som även inkluderade rätt att försälja fastigheter.

Men eftersom Handelsbanken inte vill förhandsgranska framtidsfullmakten och meddela att den är godtagbar, så behöver vi förmodligen riva den, och göra en ny, baserad på Bankföreningens mall. Den gäller dock inte för försäljning av fastigheter.

Tack för tips.

Nej, jag har inte använt mig av jurist för att ta fram en framtidsfullmakt.

Jag gjorde så, att jag la ned några timmar på att läsa in mig på vad en framtidsfullmakt är för något, och framförallt vilka juridiska formkrav som måste iakttas för att den ska vara giltig.

Övervägde sedan att författa en själv, men googlade sedan fram 3 st olika mallar för framtidsfullmakter.

Dubbelkollade för säkerhets skull noga att de uppfyllde formkraven, och valde till slut Villaägarnas.

Den är vederbörligen ifylld och bevittnad sedan 4 år tillbaka.

Men Handelsbanken vägrar att förhandsgranska den.

Då frågade jag dem:

"Om min mor och jag tar hjälp från en jurist, och får ihop en framtidsfullmakt som täcker in allt (d v s bankärenden, försäkringsärenden, överlåtelse av fastigheter etc) - kan vi då känna
oss säkra på att ni kommer att godkänna den, när det blir “skarpt läge”?

Eller har ni något slags särskilda kriterier som en jurist måste uppfylla, för att framtidsfullmakten ska kunna godkännas?"

Handelsbanken svarade:

“Hej
Vi kan inte besvara frågor om vem som kan upprätta framtidsfullmakter och om de så fall är är godkända av oss.”

Jag skulle gärna ta hjälp av en jurist för att ta fram en framtidsfullmakt till mamma och mig.

Men sannolikheten är väl ungefär 90% att Handelsbanken inte kommer att vilja förhandsgranska den heller, och då är vi ju tillbaka på ruta ett.

Det som gör mig så frustrerad med detta är, att den ursprungliga tanken med framtidsfullmaktkonceptet väl var att göra det så enkelt som möjligt att hjälpa sina äldre anhöriga, när behovet så småningom uppstår.

Men så blev det ju inte riktigt.

Och kanske är problemet att det blev FÖR enkelt. Kanske borde det bara finnas en enda framtidsfullmaktsmall, eller snarare blankett, som tillhandahålls av Skatteverket. Och när man fyllt i den på Skatteverkets hemsida så får man veta om den är godkänd eller inte - och vad som i så fall är fel och måste rättas. Och därefter registrerar SKV framtidsfullmakten, och så kontaktar man dem när den behöver användas.

Jag vet:

Ett sådant scenario är fullständigt orealistiskt och skulle kräva att SKV anställde 76 823 nya tjänstemän på heltid, och så vidare.

Det var bara ett inte särskilt genomtänkt hugskott.

Vilket totalt ohjälpsamt svar! Hur är det möjligt?

Så skönt det skulle vara om samhället organiserades lika logiskt som du tänker :star_struck:

Anelia for president!

3 gillningar