Tack för tips.
Nej, jag har inte använt mig av jurist för att ta fram en framtidsfullmakt.
Jag gjorde så, att jag la ned några timmar på att läsa in mig på vad en framtidsfullmakt är för något, och framförallt vilka juridiska formkrav som måste iakttas för att den ska vara giltig.
Övervägde sedan att författa en själv, men googlade sedan fram 3 st olika mallar för framtidsfullmakter.
Dubbelkollade för säkerhets skull noga att de uppfyllde formkraven, och valde till slut Villaägarnas.
Den är vederbörligen ifylld och bevittnad sedan 4 år tillbaka.
Men Handelsbanken vägrar att förhandsgranska den.
Då frågade jag dem:
"Om min mor och jag tar hjälp från en jurist, och får ihop en framtidsfullmakt som täcker in allt (d v s bankärenden, försäkringsärenden, överlåtelse av fastigheter etc) - kan vi då känna
oss säkra på att ni kommer att godkänna den, när det blir “skarpt läge”?
Eller har ni något slags särskilda kriterier som en jurist måste uppfylla, för att framtidsfullmakten ska kunna godkännas?"
Handelsbanken svarade:
“Hej
Vi kan inte besvara frågor om vem som kan upprätta framtidsfullmakter och om de så fall är är godkända av oss.”
Jag skulle gärna ta hjälp av en jurist för att ta fram en framtidsfullmakt till mamma och mig.
Men sannolikheten är väl ungefär 90% att Handelsbanken inte kommer att vilja förhandsgranska den heller, och då är vi ju tillbaka på ruta ett.
Det som gör mig så frustrerad med detta är, att den ursprungliga tanken med framtidsfullmaktkonceptet väl var att göra det så enkelt som möjligt att hjälpa sina äldre anhöriga, när behovet så småningom uppstår.
Men så blev det ju inte riktigt.
Och kanske är problemet att det blev FÖR enkelt. Kanske borde det bara finnas en enda framtidsfullmaktsmall, eller snarare blankett, som tillhandahålls av Skatteverket. Och när man fyllt i den på Skatteverkets hemsida så får man veta om den är godkänd eller inte - och vad som i så fall är fel och måste rättas. Och därefter registrerar SKV framtidsfullmakten, och så kontaktar man dem när den behöver användas.
Jag vet:
Ett sådant scenario är fullständigt orealistiskt och skulle kräva att SKV anställde 76 823 nya tjänstemän på heltid, och så vidare.
Det var bara ett inte särskilt genomtänkt hugskott.