Jag tycker också det går tjurigt långsamt. Har sparat i snitt 3700/mån sedan hösten 2021 (mer aggressivt i början) och har precis knappt kommit över en kvarts mille. Minnet är kort och selektivt så förmodligen överskuggar det sega 2025 uppgångarna efter covid och allt det där…
Vad sparar du i, om man får fråga?
Du hade väl en så liten snöboll i början att avkastningen typ inte spelade någon roll.
I början är insättningar allt om det inte redan finns ett startkapital. Avkastningen tar åtminstone några år på sig innan den börjar spela någon betydande roll.
Oavsett hur bra marknaden är i början, när man har ett pyttekapital i förhållande till insättningarna.
Nysparande 70 global index, 10 tillväxtmarknad, 10 småbolag, 10 Sverige men i början sparade jag Avanza Zero och den investeringen har varit kvar (ca 25% av totala beloppet). Hade tänkt att rebalansera bort det i år men så kom Trump och jag valde att behålla det innehavet. Förra året tycker man ju att det borde gynnat mig.
Ja när kommer ränta på ränta-effekten igång?
Det är en klurig fråga för det beror på hur man ser det. Som många säger så är den ju igång från dag två när gårdagens avkastning också ger avkastning idag. Men det är uppenbart inte vad man menar när man frågar efter effekten efter många år. En tankevurpa som skymmer kurvan är att man alltid räknar avkastningen i % från förra året. Och den siffran skenar aldrig iväg oavsett belopp.
Jag tänker att det finns två mer användbara svar på frågan.
- När börjar den exponentiella kurvan man sett kännas som att det faktiskt skenar iväg. Och det skulle jag säga är någonstans från 1 till 2 miljoner beroende på hur börsen går när man är där. Det är då man börjar få flera hunda tusen i årsavkastning och man ser att det börjar kännas som stora pengar. Ett bra börsår eller två kan få det att kännas redan vid TS 700k. Detta är nog detta de flesta menar.
- När man ser att andrahandsavkastningen gör stor skillnad. Detta kräver att man håller koll på hur mycket man faktiskt satt in. Men när man ser att avkastningen börjar va en avsevärd och växande del av kapitalet och det som är 10% upp från förra årets saldo faktiskt är 15 eller 20% upp från ens insatta kapital och ser att den andelen ökar varje år. Jag skulle säga att detta nog börjar märkas när avkastningen utgör säg en tredjedel av kapitalet eller mer. Detta är något fler borde göra för att få en känsla för hur snöbollen faktiskt är i rullning oavsett kapitalets storlek. Det ger också mer lugn i börsoro om man ser att nergången på 20% inte ens rört mina insatta pengar (pengamaskinen), det vara bara lite minskad avkastning. Den har snart printatat lite nya pengar igen.
Jo så är det men jag sparade mest offensivt i början - ca 10 000/mån så efter det första året var jag uppe i 100 000 vilket inte är ett jättelikt kapital men likväl något. Jag skulle definitivt må bra av att bara sätta in stålar varje månad och inte kolla till hur det går för dem mer än max en ggn/år. Tenderar att räkna in framtida vinster redan idag och då uteblir wow-effekten av summan som vi diskuterat i en annan tråd…
Min avkastning utgör just nu ca 20% av mitt kapital så då har jag något att se fram emot när jag knäcker 30% gränsen alltså😀. Avsätter ca 10 % av min nettoinkomst i det här sparandet - då kan jag tycka att jag efter lite mer än fyra års sparande borde ha ungefär en halv årslön på kontot men det har jag inte heller bara en tredjedels😢
Jag tror inte en sekund på att de smarta i det här forumet satt lugnt i båten 2025 dvs i lysa. Massa snygga trådar om bananer dock.
Vad menar du?
Det tar för genomsnittsår ungefär ett år av månadssparande innan man får sitt första extra månadssparandebelopp från avkastningen. Efter typ två års månadssparande får man två månadssparandebelopp till från avkastningen, osv.
Jag har sett hur smart du är och tror inte att du lät din portfölj flatlinea när allt annat gick upp ![]()
![]()
Mitt nick är Passiv. Jag är passiv. Ta risk, äg allt (aktier) och var långsiktig. Vad som händer under ett år spelar inte så stor roll.
Så jo, jag sitter lugnt i båten och trycker som alltid in mer pengar i maskinen.
Jag är i Stay Rich fasen.
Inga nya pengar gick in på börsen. Har viss utdelning från aktier som jag köpte nya aktier för. Flyttade dock ett litet belopp från techfond till global indexfond motsvarande 0,6-0,7% av det jag har på börsen. Detta var typ nov/dec (finns dokumenterat i “pilla tråden 2025”). Månadssparandet gick till räntor.
Så jag satt still i båten tycker jag.
Mest aktiv Passiv i ever saw ![]()
![]()
![]()
Jag ska lära mig att bli passiv men när jag märker att valutakurser går galna så ska jag ta aktiva val. Kanske enklare att tänka så i efterhand som med mycket annat.
Vi kan väl göra så att du sista veckan i varje månad berättar för oss andra hur valutorna kommer gå månaden efter? Ta gärna med hur börserna kommer röra sig i SEK.
Har för dålig koll på det tyvärr…
Har för dålig koll… har börjar gräva bakåt för att se hur mycket jag eg satt in och vad min startssumma var….
Sant
men detta sparande är för att ha pengar till ett okej liv efter pensionen.
Tack! Det var ett jättebra och begripligt svar
Jag har kommit till insikt om att jag bör hålla reda på mina insättningar och det årliga utvecklingen bättre. Samt att det jag tänkte, jag har för “lite” pengar för att det ska börja kunna springa iväg med lite högre fart stämmer.