När kommer pengamaskinen igång...?

Asså det handlar ju lite om vilja / prioriteringar, du verkar ju samtidigt ha bra lön så med andra ord om du hade prioriterat rätt så hade du kunnat nå både 2, 3 miljoner. Men de hade nog krävts en ganska radikal livsförändring i hur man sparar / spenderar pengar. Jag sparat i snitt 11-12k i månaden på en 23k nettolön. Kanske inte mest glamorösa livet men de går, dock har jag inte för avsikt att hålla det. Jag vill mest bara nå 1M så snabbt som möjligt för att sedan chilla lite mer med sparandet och låta kapitalet jobba. Sedan borde du ju dock få en bra pension får jag anta så de kanske egentligen inte spelar så stor roll hur du gör.

Ränta på ränta är en bra modell att räkna på sparkonton eller obligationer (köp och behåll, inte räntefonder som köper och säljer för konstant löptid).

Aktieportfölj: Ränta på ränta är sämre tankemodell när man räknar på börsen på korta perspektiv, för börsen går sidledes ibland många år och ibland faller börsen 3 år efter varandra.

Man ska nog ha tidsperspektiv på 10 år eller mer när man räknar vilken genomsnittlig exponentiell avkastning portföljen genererat.

2 gillningar

Det verkar som att en miljon är en ”magisk gräns” för sparandet. Är det vid denna milstolpe man ska sluta sätta in pengar eller vad är det som ska hända exakt när man uppnår en miljon?

Det finns ingen magisk gräns i kronor.

Ränta-på-ränta-effekten är lika stor eller liten oavsett om du har 100 kronor eller 1 miljon på kontot.

2 gillningar

Det handlar mer om hur stora utgifter du har.

Med det sagt så tycker jag att just en miljon bara är speciellt för att det är en rund och fin siffra. För mig så kommer den “magiska gränsen” högre upp, när avkastningen närmar sig de utgifter man har.

3 gillningar

Visst är det en jämn och fin siffra, är mycket lättare att prata om än 923637 kr eller 1252881 kr. Men det är mycket mer än så.

Vid en miljon och 6% årlig avkastning motsvarar det ett belopp på 5000:- per månad. Om man själv sparar runt 5000:- per månad har man nu byggt upp en pengamaskin som trycker in totalt 10000:- på börsen per månad. Nu går det dubbelt så fort jämfört med när man började.

Att komma upp i avkastning som motsvarar utgifterna förstår jag ser magiskt ut, men då har vi kommit upp i avkastning som liknar det FIRE folket vill ha. Alltså, vi har närmat oss målet för många.

Man bör kanske ha flera olika magiska nivåer som är värda att fira?

-Avkastningen ska motsvara månatliga sparandet/investerandet.

-Varje helmiljon

-Avkastningen motsvarar ens utgifter

-Man passerar uttagsnivå enligt 4% regeln

-Man kommer upp på nivå 2, 3, 4 på rikedomstrappan

12 gillningar

Idag är väl en miljon inte så mycket värt som det var 10+ år sedan. Allt är ju självklart relativt, men ska man ha en bättre(dyrare) livsstil så kommer man inte långt med att ha “bara” en miljon undansparat.
7% avkastning är ungefär en skidresa per år och då blir man aldrig rikare. Vid 3-4 miljoner tycker jag att det börjar synas att kapitalet jobbar. Då kan man tydligt se att det rör sig ganska mycket på dagar då det är större rörelse.

1 gillning

Fast ändå, sparar man 10k/månad och har 6% i årsavkastning så boostar avkastningen från en mille ens sparande med 50%.

3 gillningar

Svaret på frågan är ju lite “hur långt är ett snöre?“. Men tycker att någonstans när en avkastning på 5-7% motsvarar ditt månadssparande så börjar maskinen tuffa på. För många är det nog någonstans runt dryga miljonen.

1 gillning

3 gillningar

Kan ni sammanfatta videoklippen? Detta är ett forum trots allt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Den ena är mer riktad mot nivå 5-6or.

Den andra är mer med budskapet att sluta aldrig månadsspara.

Den första är en allmän klickbete kanal, den andra reklam för Nordnet. Så känns sådär som källa till fakta.

Bäst är nog att själv slå fast ett summa för slutmål och sen räkna på när pengamaskinen kan sköta sig själv.

Milstolpar jag har firat:

• Första gången avkastningen på en månad är större än sparandet den månaden.
  • Första gången en rimlig uppskattning på långsiktig avkastning är större än sparandet.
  • Första gången 4 % avkastning är större än sparandet.
  • Första gången avkastningen på en månad är större än utgifterna den månaden.
  • Första gången avkastningen på en månad är större än lönen den månaden.
  • Första gången en rimlig uppskattning på långsiktig avkastning är större än lönen.
  • Första gången avkastningen på ett år är större än utgifterna det året.
  • Första gången avkastningen på ett år är större än lönen det året.
  • Första gången en rimlig uppskattning på långsiktig avkastning är större än utgifterna det året.
  • Första gången 4 % avkastning är större än än utgifterna det året.

Lägg till varianter där man räknar med eller utan utgifter för kapitalskatt, med eller utan pensionstillgångar, så har man fler varianter att fira. Det finns nästan alltid en liten milstolpe att se fram emot i närtid, och små framsteg att fira för att hålla motivationen uppe. Första gången jag tjänade mer på avkastning en månad än jag tjänat på mitt jobb var helt magisk.

14 gillningar

Personligen tycker jag att det verkligen börjat kännas som att jag har en pengamaskin när utvecklingen varit runt 1,5 gånger insättningen. Då känns det verkligen som att investeringarna står på egna ben och kan fortsätta växa bra även om jag skulle sluta sätta in pengar.

Det är ju precis detta som är det viktiga. Och alla mål ska relateras till den egna situationen. Går inte att haka upp sig på andras siffror eller huruvida en miljon är en magisk gräns.

5 gillningar

Pepp och pepp. Det finns vissa “sanningar” att förhålla sig till. Att vart sjätte till tionde år så dubbleras investeringarna. Inga garantier finns. Eller vid 72 månader…Give or take.

Jag hade önskat att jag på riktigt tog till mig ränta-på-ränta och time in the market när jag var 18. Det gjorde jag inte. Det är mycket man önskar här i livet.

Att nå en miljon är bättre än ingen.

5 gillningar

Oklart hur du fick det till att den riktar sig till nivå 5+. Snarare aspirerande 4+

Den ena gick på lågstadienivå igenom mekanismerna bakom ränta på ränta och när beloppet du sparat ger mer avkastning än vad du pytsar in. Fördel med den videon var den mer realistiska räntan, nackdelen var tilltalet och de överpeppiga illustrationerna.

Bankreklamen använde 10% som ränta för att enkelt driva hem poängen men det skapar lite fel förväntningar.

Skulle utan problem skicka båda till barnen som lättsam intro till dessa koncept. För de flesta på RT är de simplistiska

Tycker personligen det finns bättre sätt att dela kunskap kring ränta på ränta och sparande än just via dessa två videos. Men det är ok att tycka olika. :blush:

Påstår inte att jag inte heller tycker det. Oklart vad din kommentar tillförde. Det jag försökte få fram var att målgruppen inte är väl pålästa ”vuxna” individer som hänger på RT, men så basic att de funkar för ungdomar.

Men du kan näppeligen ha tittat klart på den första given din kommentar kring nivå 5+

Jag har sett till att mina barn har fått en bra mkt bättre grund att stå på kunskapsmässigt, men för de som inte är utbildade i ekonomi/arbetat med ekonomiska frågor/är pedagogiska kan dylika videos tjäna som en ingång i frågan/diskussionsunderlag. Likväl som vilken framslumpad video som helst som håller sig till basala samband och fakta.