Det här är nästan en filosofisk diskussion, men jag tror man måste se över sin åsikt om amortering för att den ska fungera.
Det måste nog ses som olika hinkar för att man ska kunna få en bra överblick. Jag personligen är övertygad att jag kan göra mer än 4% på mina investeringar, och därmed måste investeringhinken fyllas så mycket som möjligt av lånehinken. Därför är det ALLTID en dålig idé för mig att amortera, undviker det som pesten. Det finns ju ett argument om att det är skönt att ha så låga månadskostnader som möjligt, men en aktie med 6% direktavkastning bör köpas innan den pengen spenderas på att amortera ner ett 4% lån i min åsikt.
Då har jag ju närmare 7,5m i lån också, vilket kanske inte är en drömsituation för speciellt många, men jag ser det inte som att mina alternativ är att amortera och få ned månadskostnaden står mot att investera. Mina aktier ger definitivt inga 300k om året, men hade jag haft 7,5m just nu att antingen amortera bort lånet med eller investera så hade jag definitivt investerat.
Sen stöttar ju det lånet en tillgång som både ökar i värde (och rent historiskt har sopat banan med inflationen), och ger en en bättre levnadsstandard, billigare kostnader för el/vatten etc, utan den gör mig också på något konstigt sätt en bättre kund mot banken Vilket alltid är trevligt.
Jag tror i grund och botten man ska fråga sig om man hade lånat pengar till 4% ränta för investeringar och konsumtion om man hade kunnat. För mig är svaret på den frågan ett uppenbart ja. Och i min värld är varje utgift en reducering i investeringar jag kan göra som jag räknar med mer än 4% i avkastning på, så det är egentligen det som all konsumtion ska vägas mot.
Lån är inte så hemskt som det låter. Många säger “det är skönt att vara skuldfri”, “man ska äga sitt hem” och sånt strunt. I regel kommer dessa personerna från en tid då man på 2 års övertid kunde betala in 25% av sin bostads värde. Det är inte verkligheten för folk nu för tiden då ett relativt flådigt hus kostar 10-15 miljoner och ett schysst sparande är kanske 100k om året.
Om någon erbjöd er 1 miljard till 4% årsränta, som skulle betalas vid slutet av perioden, för 5 år sen och ni direkt hade kastat in det i s&p 500 hade ni haft 614 miljoner efter ni betalat tillbaka, omx30 364 miljoner.
Frågan ska nog inte vara om man tycker att konsumtion är okej då man har lån, utan om konsumtion är okej när man har investeringsmöjligtheter. Och det har ju mer eller mindre alla just nu.