När och varför slutade ni följa nyheterna?

Vilka media enligt dig är då inte “pajastidningar” som du istället rekommenderar/använder?

Jag kanske var lite otydlig. Du missade kanske att det är en punkt efter svd och inte ett kommatecken :slight_smile:

SVT text finns på webben. Behövs ingen app.

Text-tv är rätt bra för en snabb överblick. Extra bra i dyra utlandet med dålig uppkoppling.

Appen är gratis och passar mig bra, jag blir lätt distraherad i webläsaren. :see_no_evil:

Aha, jag uppfattade det som att appen krånglade. Då är kanske appen något för mig :slight_smile:

Slutade för många år sen, hade reddit en period och följde någon subreddit för världsnyhet så man inte missade om något omvälvande pågick.

Men generellt tycker jag att otroligt lite i alla medier är något som på riktigt är viktigt för mig, och alla andra, att ta del av. Gillar inte fysiska tidningar och hela webben har blivit clickbaits. Man slösar tid, uppmärksamhet och får bara bekymmer i utbyte.

Med det sagt lyssnar jag till och från på kvartal, som jag verkligen tycker gör ett riktigt bra jobb med bra journalistik och man får en liten överblick över vad som händer via deras veckopanel.

Med det sagt började jag konsumera nyheter under kriget, läser allt om det på cornucopia och tittar ibaldn igenom flödet för kriget på theguardian som rapporterar seriöst och bra om det, och ibland på SVT - men där dränks man också i andra “jätteviktiga” nyheter som jag inte har någon behållning av alls.

1 gillning

Det verkar vara själva Text-tv som inte är 100% i synk, så ibland så står fel rubrik länkad till fel sida/nummer.

Men inget jätteproblem, men händer ibland. Som bonus blir man kanske lite mer allmänbildad. :blush:

1 gillning

Nyheter på tv är lite såhär: Charlie Brooker's How to Report the News - Newswipe - BBC Four - YouTube

Väldigt lite info. Och sen tvåminutersdebatter. Herregud

1 gillning

Off topic:

Minns tillfället när jag förstod varför vuxna läser nyheter. Innan detta var “nyheter” för mig bara ett tråkigt program som avbröt någon kul film.

Var väl 13-14 år, hittade dagens Expressen som någon lämnat på tåget och öppnade mittuppslaget. Där kunde jag läsa allehanda snaskigheter och skvaller om ett mord.

Gick förvisso ganska snabbt från detta tillfälle till att jag förstod varför kvällstidningar var att förakta, men det var ändå min väg in i beroendet. Idag läser jag SVT Nyheter på webben och följer med intresse hur de anstränger sig till det yttersta för att inte skriva vad de tycker, dvs vänsterpropaganda. Reslutatet tycker jag faktiskt blir ganska balanserat.

Sluta följa? Aldrig i livet. Konsumerar följande regelbundet i den takt de uppdaterar sitt innehåll:

Tidningar har jag väl ett tiotal jag följer där Guardian är längst “vänster” och The Economist mest “höger”

När det gäller TV ser jag enbart på SVT och deras nyheter och dokumentärer. Kompletteras med statlig media från övriga världen på Youtube.

NGOs och opolitiska föreningar följer jag via nyhetsbrev för att veta vad som händer runtom i världen inom mina intresseområden.

3 gillningar

Här är en artikel som beskriver i detalj vad problemen med överdriven konsumtion av nyheter kan vara. Även om jag inte håller med allt tycker jag den är intressant.

No 1 – News misleads us systematically
No 2 – News is irrelevant
No 3 – News limits understanding
No 4 – News is toxic to your body
No 5 – News massively increases cognitive errors
No 6 – News inhibits thinking
No 7 – News changes the structure of your brain
No 8 – News is costly
No 9 – News sunders the relationship between reputation and achievement
No 10 – News is produced by journalists
No 11 – Reported facts are sometimes wrong, forecasts always
No 12 – News is manipulative
No 13 – News makes us passive
No 14 – News gives us the illusion of caring
No 15 – News kills creativity

1 gillning

Kan varmt rekommendera att börja använda RSS. Du följer endast de människor eller konton som du anser är värda att följa och ingen konstig algoritm, spam reklam eller, censur påverkar ditt flöde.

Finns många olika RSS-läsare, själv använder jag QuiteRSS.

2 gillningar

Va, seriöst? Ansvar och skyldighet att kolla på nyheter? Lite förvånad att ingen reagerat på denna än. Varför i hela friden ska andra diktera om man kollar på nyheter eller inte?

1 gillning

För att du är en del av samhället och tar del av alla fördelar och nackdelar det för med sig. Att inte ha lite koll på vad som händer runt omkring innebär att du överlåter allt till andra och hoppas att det går bra. Det är exempelvis ett val i höst där du, om du är över 18, skall göra ett genomtänkt och informerat val utifrån dina preferenser.

9 gillningar

Men vad är “följa nyheter”? Du kan ju hänga på diskussionsforum eller vad som helst och helt omöjligt undgå om något viktigt händer i världen. Sen om ämnet intresserar en får man väl gräva djupare i det hos vettiga källor. Så har jag gjort hela mitt vuxna liv, dvs jag läser inte regelbundet rena nyhetstidningar eller tittar på nyheter, de upprepar oftast bara händelser jag redan vet från annat håll.
Sen kan jag dock givetvis använda de som vettiga källor stundtals.

2 gillningar

Vill du ha koll på en sakfråga går du till förstahandskällan, inte till media. Det är därför vi har internet där i princip alla är uppkopplade och all information tills tillgänglig!

Du behöver inte läsa propaganda och trams från massmedia om “Detta är centerpartiets 7 vallöften, nr 3 kommer få dig att tappa hakan”, du kan gå direkt till nämnt partis hemsida eller sociala media och se själv med egna ögon vad de skriver. Detta istället för att informationen filtreras igenom en journalist som har intressekonflikter med dina egna intressen.

4 gillningar

Nja, jag tycker att detta är något som låter fint men i praktiken svårt att göra. Det finns så många förstahandskällor att det är helt omöjligt att hålla koll på dem alla. Därför behöver man nyhetsmedia för att sålla vad som kan vara viktigt och inte. Det är inte en perfekt lösning på problemet att det skapas mer information än vad jag kan ta till mig, men kan inte se en bättre lösning.

7 gillningar

Då får du också förstahandskällans partiska vinkling från deras kommunikatörer, ingen kritisk granskning.

6 gillningar

Det är väldigt lätt att följa individuella skribenter med t.ex RSS

Började må mycket dåligt för några veckor sedan. Det berodde på att jag läste för mycket nyheter.

En vän sa att han slutar läsa nyheter sedan flera år.

Han sa - man mår ju inte bra av det

Jag sa - men du hänger ju inte med då

Han sa - men du kan ju ändå inte påverka något

Vidare sa han att det ändå inte spelar någon roll för börjar vi diskutera nyheterna kommer vi ändå aldrig vara överens

Sedan jag slutat läsa nyheterna har jag fått nära till skratt. Känner mig mer närvarande. Upplever att jag trivs mer med mig själv. Enklare att lyssna på andra. Har mer energi att ta till mig av andra. Tålamodet har förbättrats. Framförallt ser jag en fantastiskt ljus värld och en grönskade vår och känner massor av härliga dofter utomhus. Jag ser egentligen bara människor som gör sitt, tränar, hör om hjälpsamma människor, ser glada barn… krig, granater, orättvisor, bomber, virus, problem, inflation… ja, en del. Men inte allt. Vi är alla här en kort stund och allt vi har är till låns. Bra då att också kunna njuta lite innan man tackar för sig.

Har varit nyhetsfri sedan några veckor. Antagligen det viktigaste beslut jag gjort i mitt liv nu.

10 gillningar