När och varför slutade ni följa nyheterna?

Jag har slutat följa nyheterna. Det var länge sedan jag läste i en nyhetstidning, ännu längre sedan jag såg på nyheterna.
Jag trodde jag var lite udda som är en av dom som inte er på nyheter men om jag tittar i min bekantskapskrets så är det fler än jag trodde som slutat se och läsa nyheterna. Alla har sin egen anledning till det såklart.
Jag slutade titta på nyheterna när jag insåg att det bara skrivs om sånt som är dåligt, om negativa saker det känns som att media verkligen vill skrämma upp mig som läsare/tittare.
Men det är väl det som säljer. Och dom tjänar pengar på andras rädsla och oro.
Jag mår bättre sen jag slutade konsumera nyheter.
Och händer det nått stort och som man bör veta så brukar man få veta det på andra sätt.
En händelse jag minns som gjorde att jag lade ner nyhetskonsumtionen var när den där norska galningen Breivik hade ihjäl en massa folk och tidningar och TV fullkomligt vältrade sig i det och gjorde enorma pengar på andras sorg och lidande.
Jag har lite svårt att beskriva hur jag menar men nyhetskanalernas agerande där mig att känna avsky mot dom och hur man kan gotta sig åt nått sånt hemskt.
Det är säkert mer som spelar in i att jag inte följer nyheter men just detta påverkade mig mycket.
Så, är jag ensam om att inte följa nyheter?

16 gillningar

Nope, inte ensam. (Vi är aldrig ensamma i betydelsen enda-som-upplever-eller-känner-x…)

Jag slutade titta på nyheter på tv i samband med att Typ Bandidos och Hells Angels sköt med granatgevär på varandra i Köpenhamn mitten 90-talet och ‘råkade’ skada oskyldiga… Då fick jag nog.

Sydsvenskan läste jag dock, eftersom jag där kunde välja att bläddra förbi sånt jag inte ville snappa upp - enklare än att kasta mig på mute-knappen på TVn typ (inte för att jag haft en TV på 20 år…), men sa upp den prenumerationen för 5 år sedan skulle jag tro, då jag helt plötsligt ändrat mina morgonvanor och inte längre läste tidningarna jag betalat dyra stålar för.

Aftonbladet och Expressen och Sydsvenskan och CNN och… på nätet, kollar jag ytterst sällan också, så nope.

Följer inte nyheter i ett regelrätt nyhetsflöde - tänker att det jag behöver få veta får jag veta.

4 gillningar

Sociala medier har inte alls har gett oss värre filterbubblor än vad som fanns innan, faktiskt. Se till exempel denna artikeln:

Dels hade vi filterbubblor långt innan sociala medier, dels konsumerar vi faktiskt rätt mycket nyheter ändå. Många har koll på vad som händer både ute i världen och inom politiken. Man letar upp information om både för och emot olika åsikter.

Man måste inte följa nyheter slaviskt men man kan ändå hänga med, dela nyheter med varandra och kanske läsa in sig på händelser som man tycker är intressanta.

Jag läser själv inte så himla mycket nyheter och har egentligen aldrig gjort. Men jag försöker hända med och grottar ofta ner mig i något riksdagsbeslut eller kollar in vad kommunpolitikerna tycker, kanske ser någon dokumentär elller annat intressant. Jag får också länkar från vänner som jag i stort sett alltid läser. På senare tid har jag blivit tvungen att följa SVT Nyheter på Facebook bara för att deras kommentarsfält är så himla giftigt och behöver lite positiva kommentarer ibland.

3 gillningar

Jag följer nyheter, jag tycker att det är viktigt att hänga med i samhällsdebatten kring diverse frågor inom politik, börsen m.m. Kollar:

• Rapport och Aktuellt på svt
  • Läser svt, aftonbladet och expressen minst på nätet
  • Får diverse notiser på Apple Watch eller mobilen från diverse nyhetsappar löpande under dagen
  • Kollar givetvis börsens utveckling och hur det går för mina aktier/fonder varje dag, plus marknadsnyheter etc.
  • På morgonen innan jag går upp ber jag Google Home läsa upp senaste nyheterna, ibland även från CNN och BBC, dito på kvällen när jag lagt mig (men mobil/padda/dator är portade från sovrummet).

Jag är nyhetsknarkare och mår bra av detta!

Man märker att vissa inte hänger med alls, det är lönlöst att diskutera viktiga händelser, de vet knappt om dem. Deras åsikter är extremt dåligt underbyggda då de inte är inlästa på ämnet.

4 gillningar

Jag hade en period där jag skippade läsa traditionella nyheter (public service, nättidningar, etc), och upplevde också att jag mådde bättre då. Problemet är att jag också upplevde att jag missade mycket, fick sämre allmänbildning, svårare att relatera till vissa andra människor när jag inte var uppdaterad på händelser som påverkar deras liv/hemland.

Någon som har tips på hur man håller sig uppdaterad utan att samtidigt bli deprimerad?…

3 gillningar

När jag insåg att nyheterna skrivs generellt för att generera klick och att inget intresse finns i att skriva nyanserat om komplexa ämnen samt att intresset för någon form av fortbildning är minimal.

Detta i kombination med att jag anser att svenska journalister över lag är extremt medelmåttiga, (givetvis inte alla) det är för mig obegripligt hur man kan vara så dålig på någonting som man studerat 3 år på högskola.

12 gillningar

Jag tittar på Aktuellt och lyssnar på P1 nyheter.
Tittar på ekonomibyrån, utrikesbyrån och politikbyrån.
Läser sydsvenskan, digitalt.
Följer en del politiker och nyhetskällor på Instagram.
Läser ibland Lena Melin på Aftonbladet. Hon har pondus.
Läser Kvartal ibland.

Lyssnar inte på poddar.
Läser inte nyheter på Facebook och liknande.
Följer inte Twitter.
Vill inte vara del i ett flöde och bli matad nyheter.
Läser inte aktie- och fondexperter.

Nyhetsflödet är massivt och det gäller att vara selektiv. Visst, det kan bli för mycket. Men det är viktigt att hålla sig informerad tycker jag.

1 gillning

Det slår mig ofta hur dålig svenska de (svenska!) journalisterna pratar.

“Jamen, hur menar’u dårå?”

Får en stark kännsla av oproffsighet.

3 gillningar

Försöker läsa Daily brew för att gå ett hum om vad som händer. Men glömmer oftast bort att öppna det.

Letar efter nått liknande nyhetsbrev som kanske är lite mer lockande att läsa då det är en bra idé.

Så du tittar och lyssnar på statsmedia, cnn, och läser aftonbladet och expressen.
Och anser dig vara bra inläst på ämnena dom levererar…
Ok.
:thinking:

8 gillningar

Inte varit ett stort fan av nyhetsinslag någongång under mitt vuxna liv egentligen, just på grund av hur deppig man blir av att läsa om alla hemskheter.
Men i starten av pandemin så fick jag nästan panik av att läsa/höra om det hela tiden. Folk i närheten i riskgrupper, jag gravid (räknades inte som riskgrupp då men jag trodde ändå man var mer utsatt) och små barn hemma som man blev rädd skulle bli föräldralös plötsligt.
Insåg att min reaktion på eländet nästan blev sjuklig oro så slutade helt enkelt konsumera nyheter då. Aldrig mått så bra som sen den dagen. De hemskheter i världen som sker brukar ändå nå mig men i mer lagom dos.
Vi verkar vara en hög här inne som av en eller annan anledning gett upp nyhetsvärlden.

3 gillningar

Ja dom är riktigt kassa, tror personligen att om du tog vilken genomsnittligt intelligent individ som helst i Sverige och lät hen praktisera på en tidning i 6 månader skulle det vara omöjligt att urskilja meölan två artiklar vilken som var skriven av någon som spenderat 3 år på högskola och vilken som var skriven av en gymnasieavhoppare med 6 månaders praktik i ryggen.

Vilket är väldigt synd, för det är ett oerhört viktigt yrke.

2 gillningar

Omni i mobilen tillfredsställer mitt nyhetsbehov. Läsa Aftonbladet och kolla Rapport var det många år sedan man gjorde.

Jag brukar i perioder Nyhetsbanta och kör då bara TextTv-appen, finns både till Android och Apple om jag förstått det rätt.

Den funkar inte alltid klockrent, eftersom inte Text-TV via min vanliga tv gör det, men uppdateras kontinuerligt under hela dygnet.

Där få jag nyheter kortfattat serverat utan grafiska bilder, en massa reklam, popupfönster, störande videoinslag och femtielva andra olika synintryck runtomkring det jag vill läsa.

1 gillning

Kollar nyheter på tv på SVT och TV4. Jag ser en vits i att kolla på ett helt program där jag inte själv satt ihop innehållet. Jag tittar på sånt som jag inte skulle gjort annars. Bidrar till lite allmänbildning.

Jag lyssnar mycket på radio när jag jobbar. P4 eller P1. Någon gång P3.

Kollar GP, Aftonbladet och Expressen på internet. Läser inte om mord och skjutningar mer än rubriker. Ibland CNN och Foxnews (båda så det jämnar ut sig).

Inga sociala medier.

Forskningen kan säga vad dom vill om filterbubblor och att det skulle vara en myt. Men jag märker ju på yngre personer på jobbet att dom har ingen aning om vad som händer i nyhetsväg.

Tillägg:
Glömde Grisabladet (Norra Halland), den enda tidning jag prenumererar på. Jag tycker det är viktigt att ha kvar en lokaltidning annars hade kommunpolitikerna haft fritt spelrum att göra vad som helst utan att någon märkte det.

2 gillningar

Det är lätt att tro att det var bättre förr. Men var det verkligen det? Eller var tidigare generationer ännu sämre? Bara för att vissa är dåliga på att följa nyheter idag så betyder det inte att de hade varit bättre på det i en annan generation :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Bl.a. ja men man får utöva källkritik när man bildar sig en uppfattning. Och hur gör du då som är bättre?

1 gillning

Jag anser att man som vuxen människa har ett ansvar och att det är lite av en skyldighet att ha koll på vad som händer runt om i världen. Därmed inte sagt att man behöver nyhetsknarka. Sr, svt, dn eller svd. Expressen och aftonbladet är ju mer pajastidningar men är bra till att hänga med i exempelvis sporten :smiley:

Jag läser DN och har Omni.
Problemet är snarare att man snöar in på vissa saker som att under pandemin varje dag kolla antalet inlagda för Covid på IVA, eller som nu dagliga uppdateringar om kriget i Ukraina.

Tycker BBC och The Guardian är ok. Svenska medier konsumerar jag knappt alls, ibland SVT men mest för att jag ändå betalar för det. :upside_down_face: