Kan pengarna, som räknas som lån, öka bolagets eget kapital i balansräkningen (för att undvika att förlora mer än hälften av aktiekapitalet)? Jag tänkte att lån inte bör ses som tillgångar för bolaget eftersom de måste betalas tillbaka senare…
Du måste göra ett aktieägartillskott då. Annars kommer det bara räknas som lån och inte aktieägartillskott. Gör du det som ett villkorat aktieägartillskott kan du dock betala tillbaka senare. Om du gör det som ovillkorat är pengarna ”fast” i bolaget.
Ser du en uppenbar risk att du kommer förlora mer än halva aktiekapitalet utan att ha möjlighet att ligga på plus efter 8 månader? Annars behöver du egentligen inte göra något
Så sätt upp en kalkyl och sätt först in det som aktiekapital om du ser risken att inte vara på plus inom 8 månader.
Din kontrollbalansräkning i steg 1 kommer egentligen vara som din balansräkning (med all sannolikhet) så den går fort att göra. Det finns standard dokument att använda sig av vilket gör det administrativa ganska enkelt.
Ser du inte denna risk att du går med förlust med ca halva aktiekapitalet under ca 8 månader behöver du inte vara orolig. ![]()
Jag bokförde löpande hela tiden när jag hade bolag.