När ska ni börja använda era sparade pengar?

Eftersom jag driver eget företag och jobbar 20h/v samt har barn v.v. så har jag redan tillräckligt mycket fritid för att ha insett hur värdelöst det är för mig, eftersom jag inte har någon hobby som jag fastnat för. Till och med så att hade jag inte företaget och träffa mina kunder så skulle jag bli helt isolerad och börja må dåligt av ensamheten. Så med det som bakgrund har jag som plan att bli vad jag kallar semi finansiellt oberoende, dvs istället för att ha en årlig avkastning som täcker mina utgifter så tänkte jag att avkastningen ska täcka hälften. Så om allt går som det ska nu närmaste åren, dvs ingen börskrasch, så kommer jag vara klar om 2-4 år. Eftersom jag kommer fortsätta jobba så kommer jag använda den årliga avkastningen till att hitta på saker med pengarna, ex. så är barnen äldre då så då kan jag resa utomlands till ex. Tokyo och ta de på Disney land, eller åka till alperna oftare m.m., men även använda pengarna till att vara ledig fler dagar per år eller bara känna ekonomsikt trygg etc… Så det är min tanke just nu vad jag ska göra med pengarna.

1 gillning

På sätt och vis använder vi vårat kapital nu, men ändå inte, vi kan ta ut om vi behöver. Vilket viserligen är sällan men med livet Villa Volvo vove barn . Så är det en försäkring och om det är nått större så tar vi där. Vi har små barn och jag kan vara hemma till skolstart+ om jag vill. Min man jobbar ca 75 % med en lägre lön än medel och median mm. vilket betyder att vi har rätt låg inkomst men mycket tid tillsammans. Har varit underbart att kunna välja hur vi vill göra. Hade inte gått annars. Med att behöva lägga om ett tak mm annars då hade vi inte kunnat göra detta.
Tiden och valen vi får är värt allt.

2 gillningar

Jag kan verkligen känna igen mig i ditt sätt att se på meningen i ”fritid ” Martin_schaulin.

Trots att jag har tidskrävande hobbies av socialt slag och familj på heltid så passar längre ledighet (RE) inte mig.

Jag har provat att i omgångar vara ledig att utveckla hobbies men tröttnar. Det är inte tid som saknas, det är energi. Energi får jag av att arbeta (bland annat) och att vara ledig med vetskapen om att jag fyller syften i andra miljöer.

Att jag sparat ihop en rejäl slant har gett mig modet att inte fundera så mycket på pengar, att våga ta chansen när nya möjligheter dyker upp. Jag borde sagt upp mig tidigare men vågade inte lämna ett ”svårfångat” arbete med hög lön.

En kompis sa till mig: ”vet du Janne, om allt skiter sig så kan du ju arbeta på McDonalds. Det kommer inte att ta lång tid innan de upptäcker att den där Janne ska inte stå i köket, vi har bättre nytta av honom på kontoret. ” Under så lång tid hade jag missat att mitt humankapital är så mycket mer än min pengamaskin. När jag nu har båda (ekonomiskt kapital och humankapital) har jag mest glädje av humankapitalet och det får jag dessutom betalt för!

4 gillningar

Första inlägget i detta eminenta forum.

Jag och frugan har ganska nyligen börjat spara i vår passiva hink. Tidigare har vi enbart investerat i vårt boende, buffert och semester.

Vi sparar allt som blir över i hushållsbudgeten nu i den passiva hinken. Känns dock tråkigt att vänta 30 år innan man börjar ta del av den och samtidigt kan man dö imorgon av en olycka. Vi har därför gemensamt bestämt att plocka ut 20% av värdeökningen från föregående år (insättningar exkluderat). Pengarna plockas ut i januari och så gör vi något gemensamt för dessa pengar under året. Vissa år kommer portföljen minska i värde så då blir det inget. Första året vart det 4000kr så då blev det en spa-helg tillsammans som vi troligtvis inte hade gjort annars. Fick en dålig start på året så nästa år blir det nog bara några hundralappar så då får det bli lite något billigare som vi gör tillsammans. Tror det är bra att njuta på spar-resan och hitta tillfällen att fira och planera framtiden tillsammans.

12 gillningar

Det var snart 1 år sedan jag började lägga pengar i fonder för längre sparande.
Varför jag sparar pengar i fonder har ändrats under året.
Det började nog med när jag fick reda ränta på ränta effekten, att man kan generera mer pengar och vem vill inte ha mer pengar?!
sedan blev det för att jag vill gå i pension tidigt eller gå ner i arbetstid.
Sedan för att ta ut några extra tusenlappar varje månad.
Därefter tänkte jag spara till ett hus och nån dyrare resa ibland.
Nu tänker jag på att göra allt detta som jag skrev :rofl:
Jag kommer nog spara till en summa först (1milj) och sedan ta ut nån % av avkastningen för att unna mig själv, sedan när tiden kommer lägga det som behövs till ett hus och kanske kunna ta pension några år tidigare. det är drömmen

1 gillning

Vi planerar inte använda vare sig kapital eller avkastning förrän vi vill gå i pension. När du blir får vi väl se. Enligt plan kan det ske från 45 års ålder men det är inte säkert att vi vill då.
Vill vi inte gå så är planen att sluta investera och använda upp dem summan vi nu lägger på att investera. Eller möjligen jobba mindre men ändå jobba.

Vi har redan hus. Vi investerar inte mer än att vi även har råd med lyx i vardagen och semesterresor. Jag jobbar redan deltid. Min man jobbar med sin hobby. Det finns inga saker vi egentligen behöver mer pengar till just nu.

Om vi dör med flera miljoner på banken blir jag bara glad för då får barn och barnbarn dem. Målet är inte att använda upp kapitalet utan att leva på avkastningen så småningom. Och framför allt att få den trygghet som kapitalet ger.

Det kan komma tillfällen då vi behöver kapitalet. Då kommer vi att använda det i förtid. Men det vet vi ju inget om inuläget.

2 gillningar

Jag har satt upp som regel för mig själv att jag för varje inbördes år använda 10% av avkastningen, dvs ca 0.7% totala kapitalet givet genomsnitt på 7% årlig avkastning, till något som ger mig energi.

Detta bestämde jag mig för tidigt som en morot för att vilja hålla på med ett långsiktigt sparande. Visst, det påverkar slutsumman om 10/20/30 år, men på det stora hela kommer jag nå mina mål ändå.

I praktiken säljer jag sällan för detta, utan kanske snarare inte extrasparar så mycket som jag skulle kunna, men för mig funkar det som ett sätt att få någonting tillbaka redan idag.

Första året blev det någon flaska vin, senare en middag, senare en robotdammsugare och vi får se framöver :tada:

6 gillningar

Vilken häftig insikt/fundering att ta med dig.
Tack för tipset, har satt boken på min att-läsa-lista i Goodreads.

Oh.
Svårt att inte få lite hjärtsnörp av att läsa detta.
:pleading_face:

Verkar sannerligen vara en bok som har kraft att göra ett faktiskt avtryck i läsarnas liv. Imponerad! Och inspirerad.

Whoop - klok polare och heja dig som verkligen hörde honom!

Vilket bra konkret sätt att agera på!

1 gillning

Håller tummarna det blir dina barn!

Ja, de är kanske behövande de också. Men jag förstår mig inte riktigt på dem som väntar med arv till de dör och därmed har barn som är i 70-årsåldern.

Jag planerar istället portionera ut mina tillskott under deras yngre år.

Där är många saker som Jan och Caroline säger som jag inte delar åsikt kring. Jag gillar dock hur tankarna flödar i podden och finner en hel del inspiration där. Men en sak som @janbolmeson sade som blev ett ”poletten trillar ner” moment för mig. Det var när Jan sade att man investerar i princip bara till två saker, boende och pension.

Det är så uppenbart enkelt och ändå såg jag inte det komma för att citera vår förra statsminister. Jag är ju färdig :joy::joy:

Jag har (en lågbelånad) villa som mest troligt är det dyraste boende vi kommer att äga. En villa som kommer passa till dess att vi flyttar till en lägenhet vid 70 års åldern.

Tjänstepension och gamla privata pensionssparanden kommer med en låg avkastning på runt 3-4% ge mig (åtminstone) samma lön som pensionär som jag har idag.

Alltså är jag egentligen färdig. Barnen som snart är vuxna har det kapital de kommer att behöva vilket egentligen är det tredje spar/investerarområdet enligt mig så check på den också.

Det som är kvar är f### of kapitalet, eller bättre sagt peace of mind kapitalet. Dvs det kapital som gör att jag kan sluta jobba om jag vill (vill och räknar med att jobba till närmare sjuttio) men också veta att där finns pengar om allt skiter sig.

Jag räknar med att skifta pengar till de barnbarn (som ej ännu finns) vid sjuttio års åldern men majoriteten av kapitalet lär gå till barnen. Känns bra att få uppleva glädjen att dela med sig.

4 gillningar