När vinner ni spelet?

Vad roligt för dig! Stort grattis och hoppas att du firar rejält :slight_smile:

Tack Mattias! Japp firar nu - men kan tillägga att det är svårt att fira med vänner. Men jag och min dotter ska fira på söndag :grinning:

3 gillningar

Undrar lite kring det där med 5 års utgifter på bankkonto. Du tål halvering av börspengarna, vilket tyder på mycket goda marginaler. Men ändå måste du ha 5 års utgifter på bankkonto. Det förstår jag inte riktigt utöver att det kanske känns bra för dig. Det pratas mycket om just 5 års utgifter på bankkonto men det är ju bara att betrakta som en åsikt, inte någon “naturlag”. Allt beror alltså på hur stora marginalerna är och hur stor andel av det totala kapitalet (efter halvering) som 5 års utgifter utgör.

Så här tänker jag. Jag vill leva gott som pensionär. Buffert för OM mina börspengar droppar 50 och det tar 5 år att återställa.

Börsras tar ju ibland ett antal år enligt historien.
Jag vill inte ta från, eller i alla fall inte mycket, pengarna på börsen under nedgång. Detta för att försäkra mig om att pengarna inte tar slut för fort och att jag kan lämna en god slant till min dotter som alltid kommer att leva på lägsta sjukpension.

Det blir lite hänslen och livrem.

2 gillningar

Helt OK, undrade bara hur du tänkte, alla tänker olika.

Okidoki, vi är ju här för att få nya infallsvinklar och dela med oss. Kan säga att jag fått mycket att tänka på när jag tar del av RK både här och podden.

Grattis till din framgång @Rubus . Min fundering byggde dock på att man skall nå en nivå där det blir meningslöst att placera på börsen. Man räknar alltså med att kunna leva utan avkastning tills den dag man dör.

Och om man då kör ett räkne-exempel på att man har 50k i månadsutgifter och är 45 år och räknar med att bli 90 så skall man då alltså ha 600k * 45 vilket blir 27 miljoner för att vara “helt” oberoende av börs och konjunkturer.

Den uppenbara reflektionen är dock att 27 miljoner är ganska mycket pengar att skrapa ihop :slight_smile:

Dessutom blir du lite av en fånge i 50k/mån, dvs svårt att köpa en lägenhet i spanien eller dyrare båt så då skall man kanske trots allt ha 30 miljoner?

1 gillning

Varför meningslöst? Man kan ju tycka att det är roligt att placera på börsen och fortsätter kapitalet att öka kan man ju unna sig en hel del extravaganser som du nämner. För min del utgår jag ifrån att jag vill få kapitalet att fortsätta att växa oavsett om jag behöver pengarna eller inte. För att det är kul och ger ytterligare valmöjligheter.

1 gillning

Allting är relativt som man brukar säga. Jag skulle idag kunna flytta ut allt från börsen och leva upp pengarna under 30 år (då är jag 92). Jag tycker mig då kunna leva minst lika gott som jag har gjort under hela mitt tidigare liv. Absolut inga lyxbåtar eller lyxboende men det ingår inte i att för mig “ha vunnit spelet” jag spelar inte i den divisionen.

men…lite som Pellepennen är inne på.

Dels roar det mig att fortsätta spara i aktier, dels tror jag att det kommer att ge ett bra utfall under de trettio år jag kan ha kvar och då får min dotter en bra slant också. Samtidigt som jag inte tycker mig ta en stor risk med mina pengar.

2 gillningar

Är ju absolut inget som hindrar dig att fortsätta att placera pengar med risk som en hobby. Men nu spelar avkastningen eller om den delen sjunker till noll om det blir härdsmälta på börsen ingen roll för dig för du har en annan del som du lever på som ligger säkert på banken. Lite som lekhinken som man vanligtvis inte är beroende av för att leva.

Nej så hade inte jag tänkt att ha det. Bara en mycket liten del på banken för ett par månaders utgifter.

Använder inte hinkar men tänker mycket på risk i övrigt med diversifiering och daglig koll på börsen, nyheter etc.

Huvudet på spiken :grinning::+1:

Det är lätt att man hela tiden flyttar målet eftersom man vill öka sin konsumtion / upplevd livskvalitet.

Strävar man efter X Mkr så tänker man att nuvarande boende är bra, byta till motsvarande bil då och då, semester resor ungefär som nu etc.

När man närmar sig X Mkr så är det lätt att man vill ha mer, finare boende, finare bilar och mer exotiska resmål.

Just därför tror jag det viktigaste är inte att sätta ett mål i Mkr utan istället definiera vilken livsstil man vill ha, som man sedan omsätter i ett kapitalbehov.

Om man ändå upplever målkryp så får man ställa sig frågan: Är en försenad målgång med Y år värt den förbättrade livsstilen man får med mer pengar?

I vårt fall har vi åtminstone lättare kunnat sätta stop med det tankemönstret.

Alltså, när man vinner spelet är helt upp till en själv och ens livstilsbehov.

1 gillning

25 årsutgifter till 4 % avkastning genererar ett års utgifter i avkastning. Genom att lägga 5 år på banken klarar man 5 år utan att behöva fylla på kassan från 25 års-pott. En genomsnittlig historisk nedgång har varit 3 år, så det är 3 år + 2 år i marginal.

1 gillning

Det viktigaste i tråden tycker jag egentligen handlar om något som jag har sett alldeles för många göra - riskera pengar man behöver för att tjäna pengar man inte behöver.

Det vill säga “klar” / “vunnit” för mig är när man når “nog”. Sedan kan man absolut placera för att det är en hobby, men man behöver inte och framförallt man riskerar inte de pengar man behöver.

En ögonöppnare för mig var en kompis som jobbade i London för en rik saudisk familj som var USD-miljardärer. Hans investeringsmandat var:

Du och ditt team ska förvalta med målet inflation + 1 % och du får under absolut inga omständigheter gå back.

Det var inte vad jag trodde att världens rikaste hade som mål.

6 gillningar

Jag är fortfarande av åsikten att det är en lyx att inte behöva ta ekonomisk risk av ekonomiska skäl.

1 gillning

Håller med, eller upplevde du att jag invände mot det?

Bra synpunkt. Utmaningen är bara att det är ganska enkelt att sträva efter X Mkr men väldigt svårt att definiera vilken livsstil man vill ha. Så därför väljer man(jag) att fokusera på X Mkr. Men egentligen har du helt rätt.

2 gillningar

Ingenstans. Bara att vi är flera som tycker så.

1 gillning

Håller med men att riskera pengar man inte behöver för ännu mer pengar man inte behöver men kanske villhöver är väl ändå OK? Jag tänker att om man får “för mycket” så går det ju alltid att skänka pengarna till någon välgörenhetsorganisation.

1 gillning

Man får göra precis hur man vill, det är ju det fina. :slightly_smiling_face: Framförallt när det blir “valfritt” att ta risk. Då börjar det handla mer om personlighet. Jag är ju t.ex. riskavers, så jag kan mycket väl tänka mig att “sluta”/“dra mig tillbaka” medan jag har kompisar som gillar sporten och ser pengar som poäng.

De kommer aldrig sluta och kommer försöka “maxa” till dödagar. Har två kompisar som har det uttryckliga målet att bli miljardärer. Jag kan slå vad om att de kommer att bli det också men för mig räcker det med en några procent av det målet.