När vinner ni spelet?

Exakt! Just därför behöver man fokusera på det. Att det är svårare men viktigt innebär bara att man får jobba lite mer på det.

Att bara springa efter en summa är lite som att rusa fram på stan utan att veta vart man ska :slight_smile:

Sen behöver man inte göra det svårare än det är. Utgår från nuvarande livstil och vad den kostar och lägg till det du vet idag vad du vill göra mer av. Omsätt det sedan i en ny årskostnad för att räkna fram kapitalbehovet med antalet är, förväntad livslängd minus när man tänkt sluta jobba för pengar.

Det är nog bra att repetera den övningen under några år för man skjuter in sig bättre och bättre. Inte minst viktigt om man är två om det. Ibland kryper den enes livstilförväntan mer än den andres och då får man lösa det med öppen diskussion. Tillslut landar man i små små förändringar som inte spelar någon större roll. Numera för oss mer om omfördelning mellan olika behov / kostnader utan att årskostnsden påverkas.

1 gillning

Jag tar gärna några bra läs-tips när det kommer till att räkna på utgiftsdelen. Låter så enkelt när många beskriver det. Men mina(min familjs) utgifter per år varierar ganska mycket och jag kan inte riktigt säga när vi kommer köpa och renovera nästa hus, köpa bil, köpa båt. Under Corona-året 2020 så ställde vi in alla planerade längre semestrar. Vem kunde förutspått det för 2-3 år sedan.

Men jag skall givetvis göra ett försök att räkna på utgifterna och sedan även planera hur livet ser ut för oss när man plockar bort arbetet.

Jag skulle säga från 10 - 15 år, är då 43-48 år. Detta är om jag skulle vara själv men med min sambo är vi nere på ca 10 år för att uppnå ca 6 miljoner.

Men mitt mål är att gå ner i arbetstid eller arbeta det jag vill, t.ex. inga helger eller nätter och det skulle jag i princip kunna göra nu för jag sparar 50 - 60 % av min lön utan att egentligen tänka på det. Jag hade ju kunnat gå ner till 75 eller 60 % och ändå spara pengar…

1 gillning

Man kan väl försöka styra nivån på utgifterna snarare än att låta sig styras av utgifterna som om de lever sitt eget liv. De flesta är rätt bra på att rätta munnen efter matsäcken om man verkligen försöker.

Jag har ju ett lite annat angreppssätt än de flesta andra utifrån mitt och @MoaD:s resonemang. På Livsplanskickoffen som vi brukar hålla gör vi så här:

1. Börja med att identifiera det som är viktigt för dig på riktigt (t.ex. värderingar, intention i livet och grundläggande egenskaper etc.) så att man får en kompass. Då vet man vad som är rätt och viktigt (t.ex. man ångrar aldrig en utgift i linje med ens kompass).

2. Utifrån det kompassen tittar man på mål och standarder i livet och därefter sätter man en prislapp på dem.

3. Därefter räknar man på den totala ekonomin från och med idag och framåt och ser hur mycket pengar och vilken avkastning man behöver. Det blir mer eller mindre en Excel-övning.

Jag har bifogat några bilder från en sådan kalkyl i denna tråden: “Barista FIRE-kalkyl som jag hjälpte en klient med idag för perioden 2021 - 2081”.Se bild nedan t.ex.

1 gillning

Tack för bra input. Skall kolla på det. Det man skall tillägga här(även om detta nu blir off topic) är att det är relativt enkelt om man endast utgår ifrån sig själv. Men så ser ju inte mitt liv ut som förälder och make.

Så innan man målar upp bilden så krävs en viss utbildning av nära och kära om nu inte hela caset skall hänga på mig. Det handlar ju trots allt inte om vilken mjölk du skall köpa utan snarare att ställa om familjens liv och tacka nej till den trygga (och i vårt fall höga) lön som både jag och min fru har.

Hmm… Jag tänker att när jag har 25 årsutgifter i investerat kapital så har jag “vunnit”
Men det betyder väl bara att man börjar en NG+? :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Jag har vunnit när jag har 25 gånger års-Inkomsten
Så att jag får samma lön precis som om jag hade jobbat.

2 gillningar

För mig skulle det vara typ hälften av det, högt räknat…

Du är alldeles för feg av dig @janbolmeson :joy:

Haha, du är inte först som säger det… :joy: Och ändå tycker vissa att jag är “wild n’ crazy”… :man_facepalming:

Ojoj, dom personerna hade förmodligen fått hjärtslag om dom sett mina hedgesatsningar…

1 gillning

Definiera önskvärd livstil är för mig det viktigaste i hela sparande, inte bara för att veta när man vinner spelet utan även för att veta hur vill jag leva.

Vårt sparande är byggt kring vår definierad livsstil sen är sparandet överskott kontra livsstilen. Visst det medför att vi inte har nån fast sparkvot (eller sparbelopp) men vi är nöjda över situationen och lever ungefär likadant oavsett livssituation.

Tycker detta citat förklarar mycket,

The only way to consistently do what you want, when you want, with whom you want, for as long as you want, is to detach from other peoples’ benchmarks and judge everything simply by whether you’re happy and fulfilled, which varies person to person.

Därför det är viktigt att man gemensamt beslutar kring vilken livsstil man vill ha och tillsammans sätter sina måttstockar för livet.

1 gillning

När vi väl når målet så inser vi att det aldrig handlade om destinationen, utan själva resan. Och alla de fantastiska människor och erfarenheter som fanns längs vägen.