Jag så klart ta emot den då det är 0% nersida med att ta emot någonting gratis, som jag om 10 år kanske kan sälja till någon som spekulerar i BTC.
Men jag skulle aldrig betala för att köpa en BTC i tro om att någon i framtiden kommer vara villig att betala mer för den än vad jag betalar idag.
Nej, jag kommer aldrig betala för en BTC, då det är en tillgång med förväntad negativ avkastning och för att jag inte kan konsumera den på något sätt som ger mig värde.
Om du vill bli rik på krypto, starta en handelsplattform och ta ut avgifter från dom som handlar. Det är det bästa rådet jag ge.
Högt tillverkningspris är fortfarande inte ett argument för högt pris på tillgången. Många saker kostar mer att producera än vad priset på tillgången är. Högt pris ger inte magiskt högre efterfrågan.
Jusr BTC är dessutom ännu sämre eftersom om priset understiger produktionspriset och folk slutar mina. Då minskar svårighetsgraden. Vilket gör miningen billigare per BTC. Eller rättare sagt, produktionspriset går ner. Så produktionspriset på BTC kan gå ner massor.
Grejen är ju att sämre argument har ju används för att bygga en bubbla.
Argumentet: “It konsult A är värd 1 miljard eftersom it konsult b har värderats till det” har ju kunnat driva en bubbla.
En tänkt bubbla i apbajs kan ju drivas av att kaninbajs är högt värderat av någon anledning. Då behöver du inte svara att apbajs är värdelöst, det vet vi. Bubblan kan ju ändå byggas med argumentet att apbajs borde kosta som kaninbajs.
Btc kan mycket väl vara värdelöst men om man föreställer sig ett scenario där en omfattande bubbla skapas är det intressant att resonera kring vilka argument som kommer användas.
Bubblan drivs ju idag med med argument som:
Krypto B kostar si eller så
Det är ett alternativ = måste vara bra.
Det är framtidens valuta.
Dåliga argument fungerar utmärkt för att skapa bubblor. Frågan är vilket argument som kan få oss att flytta referensramarna och bli en del av bubblan
Elen och tro på inflationsskydd tror jag kan vara sådana exempel.
All här är ju investeringsgenier och håller sig utanför bubblor. men jag har självinsikt nog att inse att jag kommer vara investerad i nästa bubbla, oavsett var den sker. Antingen via indexfonder eller på eget bevåg.