Nästa steg i mitt sparande

Jag är glad över att jag har lyckats samla ihop mig en slant trots att jag har en viss oerfarenhet. Dock så börjar jag känna mer och mer att jag vill utveckla och ta nästa steg i mitt sparande. Jag vet dock inte hur jag ska gå till väga.

Jag försöker månadsspara ca 3000 4000 kr i månaden. Med ett långsiktigt sparande

Jag vet dock att man bör inte äga mer än 10-15% på en aktie i sin portfölj. Även att en fond ska helst inte ha en avgift mer än 0,3%

Jag har delvis varit på jakt efter aktier som har rätt bra utdelning.

Skulle ni ha sålt av nvidia och investor och köpt in er på något nytt? I så fall vadå?

Värt att säga att jag har även ett sparande på Santander för deras sparränta.

Nvidia 20,09%

Investor B. 19,77%

Tele2 B 10,82%

Handelsbanken A 8,83%

Astrazeneca 8,56%

Avanza Zero 6,87%

Spiltan Aktiefond Investmentb… 6,12%

Avanza Global 4,04%

OEM International B 3,96%

Infineon Technologies AG 3,03%

Neonode 2,77%

XACT Nordic High Dividend Lo… 2,33%

Eqt 1,65%

Handelsbanken USA index B1 1,16 %

Jag uppskattar alla svar som jag kan få:smile::smile:

Jag skulle sälja allt som inte är en globalfond och stoppa in allt i en globalfond.

4 gillningar

Tack för ditt svar. Är det så du har det idag??

Japp, jag kör själv 100% WEBN, men det spelar inte så stor roll vilken globalfond man väljer, så länge den är billig och bred.

4 gillningar

Jag skulle göra samma sak, men behålla Avanza Zero och stoppa lite där också (10-20 %). Det är dock mest en smaksak och oviktigt. 100 % globalfond är en alldeles utmärkt portfölj och mycket bättre än den som listas i TS. Eventuellt också bättre än min. :smiley: Personligen håller jag Avanza Zero, Avanza Global och en ETF med tillväxtmarknader exklusive Kina.

• Aldrig enskilda aktier. Du får inte högre genomsnittlig avkastning av att sätta allt i färre aktier, men du ökar din risk eftersom varje aktie står för en större del av ditt kapital och kan därmed drabba dig hårdare om den rasar. Att välja aktier med bättre avkastning än marknaden i stort är extremt svårt och inte ens välavlönade heltidsproffs med superdatorer och privatintervjuer med företagsledningen lyckas göra det konsekvent. Hur säker är du på att du är bättre än dem?
  • Utdelning är ett villospår och spelar ingen roll. Aktier som delar ut mer växer mindre och effekterna tar ut varandra. Om de inte hade gjort det så hade utdelningsbolagen varit bättre, viljet hade gjort att de var värda mer, viljet hade drivit upp deras pris tills utdelningen i procent är såpass låg att de inte längre var bättre. Aktiemarknaden är ett självreglerande system som alltid justerar priset baserat på all tillgänglig information, och utdelningar är väldigt lättillgänglig information.
2 gillningar

Jag skulle ha valt det mesta i en global indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

4 gillningar

Medhåll på övriga. Att ha lite mer i nåt man tror på eller behålla en kul aktie för att man är intresserad kan man göra, men förlita dig på marknaden som helhet. :+1:

Tanken har slagit mig att ta in länsförsäkringar global då den är rätt billig.

Största problemet jag har med global fonder alla har största innehavet i USA. I och med hur det ser ut i USA idag. Marknaden och politiken så drar jag mig lite för det.

Men som jag skrev tidigare så har jag oerfarenhet

Indexfonderna justerar å andra sidan efterhand, om nu den amerikanska ekonomin krymper. Men du kan ju välja att lägga t ex 10% i annat än USA, just för att chansa på en egen tanke och “leka lite”.

Som du gör med aktierna idag lägger du ju t ex vart femte ägg i Nvidiakorgen, vilket är MYCKET högre risk i sig än vad USA-delen i en globalfond är.

2 gillningar

Förslag kan vara att halvera dina enskilda aktier och flytta till global fond. Längre fram kan du göra samma sak igen så hinner du landa in i det.

1 gillning

Det amerikanska aktieindexet har slagit rekord 47 gånger i år .

Jag håller en del Sverige och tillväxtmarknader till viss del av den anledningen, för att inte ha så stor vikt i Förenta staterna. Det har dock inget med nuvarande politik att göra; jag har haft samma fördelning i dussinet år. Att försöka flytta runt sina pengar beroende på politik och hur det ser ut ”just nu” är generellt sett en förlustaffär. Marknaden anpassar sina priser snabbare än du hinner parera. Men jag är inte riktigt lika fundamental som en del andra om att 100 % globalfond automatiskt är bäst, bland annat just på grund av amerikanarnas övervikt.

1 gillning

Som dom flesta skriver, sälj för att köpa index.
Om det inte vore så att all empirisk fakta säger motsatsen.

Sälj aldrig.

Precis där alla misslyckade finansiella affärer platsar in. Den som säljer och förändrar sitt innehav pga omvärlden eller påverkan från andra gör raka motsatsen till vad fear and greed tanken pekar mot.

Gör inte som flocken, Flocken styrs av känslor och forum på nätet. Du vill inte ha något med känslor att göra med finanser.

Säljer du innehav, oavsett varför, särskilt med kort varsel, vilket alla tips här tycker du ska göra, så gör du exakt som majoriteten, en dålig investerare byter ofta. Gärna flera gånger per år.

Omvikta,sälja och byta ut aktier/fonder, är precis det som statistiskt gör ditt sparande sämre.

Vill du ha mitt tips så ska du alltid investera i nya saker. Särskilt tipsen som folk lämnat här. Folk vet dom sysslar med här. Men rör inte det du redan har, när du väl byter o säljer av så börjar och avslutas din resa varje gång ett nytt innehav kommer in.

Majoriteten av människor som investerar köper på sig när det är dyrt och säljer av när det är billigt.

Problemet med att investera är att din hjärna hjälper dig inte alls, Det är is i magen som hjälper.

Det mest misslyckade finansiella tips jag kan ge, får du gärna låta bli, men väldigt många gör just det…

Köpa en tillgång, sälja av den för att “världen förändrats” och sedan köpa in sig igen…

1 gillning

Nu handlar det ju inte om att sälja för att ”världen förändras” (vilket jag håller med om är dumt), utan för att ”det är en onödigt riskabel portfölj”. Det här kan också gå för långt med överoptimering där man hoppar runt mellan fonder på grund av faktorviktning, ESG eller minimala skillnader i avgifter. Men skillnaden mellan att äga enskilda aktier med 20 % av portföljen i ett enskilt hajpat techbolag och att hålla en bred och billig globalfond är inte trivial.

Att köpa och sälja och skyffla runt sin portfölj stup i päron är dåligt. Att utvärdera sin portfölj, konstatera att den har allvarliga problem och göra en enskild ändring till det bättre är vettigt.

Först skaffa dig en bra båt. Sedan sitt still i den.

1 gillning

Ditt innehav Nvidia och Tele2 utgör en alldeles för stor del av din portfölj.

Man kan vinna eller förlora på både statistiskt smarta och statistiskt mindre smarta strategier. I snitt förblir det sämre att välja vinnaraktier på börsen, så desto mer man satsar i desto färre aktier desto sämre blir avkastning i förhållande till risk.

Bolag som ‘‘inte kan gå fel’’ går fel väldigt ofta. Enskilda sektorer vänder också ofta i hur de värderas av marknaden. Bolag med ‘‘hög potential’’ kan också crasha desto mer våldsamt om det inte når förväntningar eller om en konkurrent går om dem.

90% av svaren här kommer bli, sälj allt och köp en globalfond…forskningen säger…zzzzz

Vad tycker du att svaren bör vara istället?

tänkte alla som är FIRE kunde har någon syndpunkt.

Det har jag redan haft. :smiley:

Men vad tror du övriga skulle säga? Allt på Nvidia? :wink:

iofs jag hade allt på Tesla och skapade mig en liten förmögenhet innan jag sålde av all tesla. Började med att sprida ut riskerna pga Elon tog för mycket Ketamin.