Nått ekonomisk frihet vid 42 ålder | Varför är FIRE så eftertraktat?

Medianinkomsten 2022 var 372 000 kronor, men sedan ska de pengarna beskattas.

Den som plockar ut 4% per år från en ISK med 10 Miljoner kronor tar ut 400 000 kronor som redan är beskattade, d v s du lever bättre än medel-Svensson om du som Fire lever på en ISK med 10 miljoner kronor i arbetande kapital.

2 gillningar

Jag är drygt 10 år äldre än du och har trivts någorlunda med mitt arbete.
De senaste åren har jag varit FI men ändå arbetat på.

Det sista året har jag haft svårt med motivationen pga ofria arbetsuppgifter i perioder. Så småningom bestämde jag mig för att säga upp mig.

Jag har nu varit fri från fasta arbetsuppgifter några månader men har inte bestämt mig för om detta bara är en paus eller om det blir pensionering nu. Inser att jag knappt kvalar in på RE om jag pensionerar mig nu men det år ändå mer än 10 år kvar till riktålder för allmän pension.

För mig är friheten att välja det viktigaste med FI.

9 gillningar

Ett år, kanske två kan man skjuta på beslutet men sedan tappar man kontakt med gamla kollegor och referenser.
Det är stor risk att man inte hänger med i hur regelverket i branchen förändras.
Det är stor risk att man inte går på nödvändiga kurser och vidareutbildningar.
Till slut blir man inte lika attraktiv att anställa om man tar ett långt avbrott från arbetsmarknaden.

Att inte besluta sig är också ett beslut.

Jag har varit FIRE sedan 2016 och jag är tacksam varje dag att jag har möjligheten.

7 gillningar

Jag har aldrig förstått mig på FIRE, men jag tillhör de som älskar sitt jobb. För mig gäller snarare FIRL!

Nyfiken: Hur gammal är du? Inget som lockar mer än jobbet?