Nått ekonomisk frihet vid 42 ålder | Varför är FIRE så eftertraktat?

Om du trivs med att jobba och det liv du lever nu så finns det väl ingen anledning till radikal förändring. Själv har jag ingen önskan att sluta jobba, trivs ypperligt. Tycker att konceptet med volontärarbete är tilltalande. Har dock varit engagerad i flertalet organisationer och projekt men tyvärr aldrig känt samma tillfredsställelse, oavsett lön, som när jag jobbar på mitt ordinarie jobb.

Jag dömer inte en person som älskar att gå till jobbet och leva ett Svensson-liv, trots att personen har 10 miljoner kr.
Om man älskar det livet, så är det bästa att fortsätta arbeta så länge det går.
Många klarar att arbeta upp till 85-årsåldern om de har hälsan och älskar sitt jobb.

Jag ser inte heller ner på någon som så snabbt som möjligt pensionerar sig som FIRE, själv-finansierat, om ingen annan blir lidande.

Vad som är ett bra liv är väldigt olika från person till person.
Fyll livet med det som är meningsfullt och gott för just dig.

9 gillningar

Liknande fråga kan ju ställas om allt här i livet som andra gör men man själv inte vill göra.

Varför köpa en dyr sportbil, jag föredrar att cykla?
Varför åka på semester utomlands, jag trivs bra i sverige?
Varför bygga växthus, jag ogillar växter?

Eller tusentals andra saker som egentligen är helt irrelevanta för sin egen situation då man endå inte är intresserad av det :slight_smile:

Jag vet inte riktigt, enligt mina beräkningar räcker 10 miljoner ungefär till ett Svenssonliv, kanske lite extra ++ svenssonliv om man bor i de billigare delarna av landet. Den som fortsätter jobba i någon omfattning kan ju däremot bekvämt kosta på sig extra utgifter på 500k per år med 10 miljoner investerade.

Jag har levt ungefär 450000 timmar.
Ca 140000 av dessa har jag sovit bort.
Återstår gör 310000 timmar.
Av dessa har jag arbetat ungefär 50000.

En sjättedel av min vakna existens har lagts på arbete. Börjar jag sedan dra saker som krävs av livet (typ utbildning) sjunker timantalet snabbt…

Gör jag om beräkningen så har jag levt ca 240000 timmar sedan jag började jobba.
Ca 60000 av dessa har sovits bort.
Återstår gör 180000 timmar.
50000 av dessa har jag arbetat.
6000 timmar har lagts på pendling och jobbrelaterade förberedelser i vardagen.

Så närmare en tredjedel av min vuxna och vakna tillvaro har spenderats med arbete.
Med tanke på att jag nu skaffat mig möjligheten att “köpa tillbaka” över 30000 timmar samt 5000 pendlingstimmar ser jag enbart möjligheter framöver.

Så nej, det handlar inte om att arbetet är tråkigt. Det handlar om att de där timmarna tickar iväg snabbt. Ingen vet heller hur många de har kvar…

16 gillningar

En eller två personer? Jag tror @TunderTarFyr avser en individ. Och vad är ett Svenssonliv? Två semesterresor utomlands om året och en toppbelånad villa? Det går inte att bedöma pengaåtgången utan att prata om vad man har för utgifter.

2 gillningar

Under uppväxt, studietid och när karriären tar full fart så ser man inte nått slut, det finns liksom inte i världsbilden. Man fokuserar på att jobba hårt, öka lönen, bättre job title, ingen vet var det slutar. Målet är odefinierat men skyhögt.

Till slut inser man detta fakta (ovan) :face_with_raised_eyebrow:

När man tar in det så ändras världsbilden lite. Målen blir lite mer tydliga och definitiva, mer på marknivå. Man börjar räkna mer :slight_smile:

1 gillning

Först och främst grattis till en fantastisk ekonomisk situation!

Jag kommer aldrig glömma hur det är att ha lite pengar om jag så är miljardär.

Jag slängde en postitlapp häromdagen för jag skrev fel på den och rev av den för att skriva en ny så hörde jag min (avlidna) farsas röst skrika om slöseri!

Med en uppväxt där pengar var ett ständigt dagligt stressmoment kändes det helt fantastiskt nå en nivå där man inte behöver oroa sig för pengar.

Jag höll på att berätta för min mamma en gång om spar och investeringsstrategier och jag märkte att jag tråkade ut henne så jag sa till henne:

“Mamma, jag behöver inget privatplan, jag vill bara slippa oroa mig för pengar.”

Nu när det målet är uppnått är målet att behålla det målet samt att åka till ett varmt land VARJE vinterhalvår. Fullkomligt bojkotta den skånska vintern och aldrig mer uppleva en minusgrad om jag inte väljer det. 6 månaders semester i solen per år. :sunglasses: Var mer kan man begära?

Att kunna välja bort minusgrader i sitt liv tycker jag är ett tecken på helt GALEN rikedom!

Jag kan ha ett normalt liv 6 månader per år då jag är hemma och träffar vänner och familj som bor i Sverige alternativt så jobbar jag i Norge och/eller Danmark pga mer betalt. :innocent:

Mitt fulla fokus nu är att bli ssk så jag kan jobba i Norge och spara pengar sedan leva 6 mån i Thailand. Vad mer kan man begära? Mitt liv vore fullkomligt fantastisk om så var fallet. Ett par år in i framtiden är det så! :smiley:

4 gillningar

En bra ide. Vi begärde lite till, 9 månader i varmare klimat. Men med skolterminer blir det i praktiken nästan 10. Då tar vi iaf de (för oss) bästa svenska månaderna :sunglasses:.

Men att välja bort minusgrader kan ju ofta spara pengar, beroende på ens plan så klart. Man behöver inte vara galet rik. :nerd_face:

1 gillning

Per person, okänt antal barn, okända kostnader.

1 gillning

Stor lyx. Inga barn som måste gå i skola osv?

Jag tänker bara på filmen Office Space. :laughing:

1 gillning

Nej! :grin:

Det finns andra som är bättre på att ta hand om barn. :blush:

Men Knatte, Fnatte och Tjatte då? Deras mamma lämnade dem faktiskt i din vård!

2 gillningar

Oj jag fattade verkligen ingenting först. Trodde du tappat det helt. :rofl::joy:

3 gillningar

Som många påpekat så behöver du ju inte gå i pension. Men du har till exempel möjlighet att åka på ett par längre resor med barnen nu innan skolplikten slår till och styr över när och hur länge ni får hitta på saker. Du behöver inte göra det heller, men du har lite fler MÖJLIGHETER. Kanske känns det lite lyxigt?

3 gillningar

Grattis till en god situation! Om du gillar att arbeta ska du såklart fortsätta med det, det finns också andra sätt du kan köpa mer tid på. Städhjälp, hämtmat/matkassar, veckohandling med hemkörning, trädgårdshjälp osv. Fundera på vilka sysslor du inte gillar att göra och lej ut dem så långt det går.

Fortsätter du spara eller har du börjat använda upp pengarna?

Det är väl inget fel med att lämna ett fet arv till sina barn?

Tryggheten, möjligheter och friheten.

3 gillningar