Ni med barn och riktigt låga utgifter, hur lever ni?

Ska introducera skateboard asap :sweat_smile:

Bra påminnelse! Skulle gärna få någon typ av måttstock för hur man som tvåbarnsfamilj kan få ihop månadsutgifterna så lågt som möjligt, utan att försaka allt för mycket. Aktiviteter har fått mycket fokus men vore även kul att höra hur folk (med låga omkostnader) valt att bo? Lägenhet, hus, kollektiv, you name it?

1 gillning

Se frågan ovan, samtliga! :star_struck:

Svår balansgång. Jag visste som barn ingenting om mina föräldrars ekonomi, vilket jag tror var en bra grej. De lagade alltid god mat hemma och jag märkte inte av någon brist, men de hade det tufft vissa perioder. Farsan hade gjort ett stort jobb för någon kund som gick i konkurs innan han fick betalt. Såna saker som jag aldrig visste om ens.
Däremot skulle jag nog velat lära mig mer om ekonomi från dem, men det är mycket begärt när de har noll koll på investering. Jag fick med mig en generell bristmentalitet bara. Pengar är något man håller hårt i och bara spenderar om man måste. Tänk alltid en extra gång innan köp, spendera mindre än kommer in, ha låga lån, etc. Inget de lärde ut, bara vad jag märker i mitt egna ekonomiska beteende.

Jag vill nog ge en bättre kunskapsgrund att stå på till min nu en vecka gamla son som sover intill. Jag vill nog inte att han ska tänka på vår ekonomi förrän efter puberteten i alla fall.

Jag är ju absolut ingen förälder till äldre barn uppenbarligen, men idag blev jag Willys+kund. Klart billigare än ICAn över gatan.

Shiet, jag som trodde jag skulle spara in 2 miljoner på det!
Att ingenting överhuvudtaget kommer nära boendekostnaden i Stockholm är verkligen dör skon klämmer - hoptryckt i någon för liten skohylla i en stockholmshall.

De här sakerna är ju det man vill ge! En trygg social barndom. De dyrare aktiviteterna kan man lätt hoppa över.

Sjuk core memory unlock relate. Jag har sjukt kass syn. +8.5, så jag ser verkligen inte utan glasögon. Det gjorde att det blev dyrt med nya par. Flera tusen spänn och jag fick så dåligt samvete. Det var mer under tonåren, så jag förstod ju samtidigt att det var en omöjlig kostnad att kringgå.

Nä, vårt liv kostar ca 24000/mån. Men det är inte barnets fel utan mitt

Begränsa antalet aktiviteter. Max 2 per barn är väl rimligt. I vissa fall kan 1 räcka om det är dyrt eller många tillfällen i veckan. Ska man börja på något nytt så får det bli på bekostnad av något annat.

Res inte utomlands när barnen är små. De får inte ut något av det, och det är dyrt som stryk. Dessutom är det inte speciellt kul att vara förälder i 30 gradig värme mitt i en stad eller på stranden och ett rent helvete att hitta mat som de gillar. Man kan ta en och annan charter när de är i 7-12 års åldern för bad och sol och en gnutta kultur, samt att vänja dem vid att flyga osv, och efter det kan man börja göra resor som faktiskt är roliga på riktigt.

Annars handlar det väl mest om att hålla nere de kostnaderna som barnlösa också tjänar på att hålla nere. Billig bil, billigt boende, håll nere restaurangbesök och hämtmat etc.

Senast jag kollade så hade vi fasta utgifter på runt 30k i månaden inklusive mat och kläder osv. Med två relativt bra heltidslöner så blir det mycket pengar över i månaden även när vi lägger 10-15 tusen extra på nöjen eller prylar.

1 gillning

Kloka råd, vi håller också resandet till ett minimum nu under småbarnsåren!

Största grejjen är nog begagnade kläder och möbler, hemlagad mat, och att inte sponsra ständiga fika/godis-köp i vardagen.

Att undvika dyra resor (som barnen ogillar jämfört med en glass i lokala parken), är också given.

Månadskostnader på tot ca 50k för 7 pers. Då bor vi i radhus.

Barnen har 2-3 aktiviteter var men inte ridning eller hockey, dock inte främst pga kostnaden. Hade de önskat ngn av dessa hade de om de var motiverade fått. Vi ser till att barnen förstår att pengar inte är en bristvara, att vi har råd och använder pengar för att roa oss, och samtidigt att man ska ha respekt för pengar och använda dem med eftertanke “eftersom varje krona bara kan användas en gång”. 3 av barnen är Spara. 1 barn är Slösa. 1 är för litet för att vara endera. Jag och frun är Spara. Barnen har bra ränta på “Pappa bank” om de sätter in sina pengar där istället för att använda dem direkt.

4 gillningar

Ja så är det naturligtvis, jag reflekterade mest över min uppväxt.. förstår att det är svårt att applicera det i dagens konsumptions hets :slight_smile:

Min ena dotter 9 år är lika dan. Hon har aldrig velat gå på någon sport eller liknande. Hon leker med kompisar istället. Lr måste barn ha någon sportaktivitet lr så för att hållas aktiva menar du?

Skönt! Nej men det är ju något av en norm att barn SKA ha x antal aktiviteter på fritiden, annars blir soc misstänksamma…

1 gillning

Jag delar inte uppfattningen att resor med barn inte ger något mervärde. För mig är det tvärtom

Mina barn lärde sig simma tidigt tack vare årliga solresor från tidig ålder. Dessutom har vi försökt styra till länder där de har nytta av språk som de lär sig i skolan. Tex när äldsta barnet stod inför att välja andraspråk i årskurs 6 reste vi till Frankrike, Spanien och Tyskland för att vederbörande skulle få en känsla för hur språken lät och kanske snappa upp fraser.

Då spanska och tyska är de populäraste språken hos mina barn funderar jag att senare i sommar åka till Mallorca då jag fått till mig att det är många tyskar som semestrar där samtidigt som man hör spanska; två flugor i en smäll.

Resa är bra för barnen, förutom att det ger möjlighet att träna simning i tidig ålder får de också uppleva andra kulturer, vilket inte är att underskatta då Sverige alltmer går mot ett homogent samhälle

Träna simning och lära sig simma går alldeles utmärkt i Sverige. Däremot har du en poäng i att komma iväg och se andra kulturer och lära sig lite mer om olika språk.

Nu var det väl inte allmänt “resa med barn” utan småbarn.

Småbarnsåldern är ju kanske inte helt definierat här, eller någonstans, men jag tänker att ett barn i årskurs 6 passerat den tiden.

Resa med en 2åring kanske ger mindre, eller något annat, än med en 10 åring.

Om man nu vill vara ekonomisk så känns det som en rimlig sak att utesluta.

3 gillningar

Så är det absolut, men incitamenten att bada är så otroligt starka när det är över 25 grader i luften och lika varmt i vattnet. Inte riktigt samma sak som att bada i Kattegatt i 17 plusgrader…

Jfr med utövande av spontanidrott. Om förutsättningarna finns, dvs en plan nära och grannbarn som är villiga att spela blir det lätt fotbollsmatcher i kvarteret. Är du utomlands blir simningen spontan. Samtliga av mina barn har tagit simborgarmärket redan i lågstadiet. Är övertygad att årliga solresor sommar och vinter (och ibland även vår) hjälpt till att uppnå detta. Som sagt, spontansimning i Kattegatt eller simhallen är inte lika motiverat som att simma i poolen eller Medelhavet på semestern i Marbella…

Så kan det vara, huvudsaken är att barn lär sig simma tidigt. Själv gick jag i simskola i badhus när jag var 5 år och sedan spenderade jag delar av sommaren i ett utomhusbad. Mamma brukade fråga; ska vi verkligen åka in idag, det är 16 grader i luften? Men det gjorde vi alltid och vi barn uppskattade det. /Gammal simmare

1 gillning

Våra barn har lärt sig med bröstmjölken att man äter hemlagad mat, dricker inte energidrycker, köper begagnat när det är möjligt och att det finns viktigare saker i livet än materiella saker. Vi har två tonåringar 15 och snart 17år, vi bor i en medelstor stad i en villa lite utanför stan. Barnen har själva valt relativt billiga fritidsaktiviteter. Totala utgifter per månad ca 30000kr (en normal månad) men vi tycker om att resa och har ett sommarhus så utslaget per år blir det ca 45000kr/mån.

3 gillningar

Fantastiskt! Hur mycket av dessa 30 tusen står mat och boende för?

Jag lagar som sagt det mesta från grunden så våra matkostnader ligger på 5200kr/månad i snitt (vi har 2 söner som äter mycket… och äter bra med med frukt och grönt), vi äter ute för ca 1000kr/månad (men vi har 3 företag så det blir en del lyx vid “personalfester” och trivselutflykter som inte är inräknat här). Husen nästintill avbetalda så med lån, vatten, el (vi har solceller och batterier så låga kostnader, laddning av elbil är inkl.), sophämtning och försäkring så kostar vårt permanentboende ca 3300kr/månad (ganska stor villa).

2 gillningar

Simning lär sig barn i lågstadiet. Behövs inga utlandsresor eller privata simskolor.