Optimera betyder att fixa det som man vill ha det, med den nivå av jobb som man vill lägga på det. Att skita i allt är ju att optimera, om man inte vill bry sig.
Kram på dig själv @axr Om du ska skoja till det får du allt tåla tillbakakaka med ett leende. ![]()
Kan du tipsa om en fond eller aktie som ger 12% per år i snitt?
Skrev lite fel. Menade och säga mellan 3-5000. Men om jag minns rätt så snittade lysa nästan 11%. Och det sämre än global.
Poängen är man tjänar mer på börsen än att betala av räntan.
Sedan går det och snitta 20%. Men gäller ta risker, och ta ut i tid.
Man kan betala av sitt hus och ärva en okänd amerikansk släkting. Det gäller bara att ha tur och födas i rätt familj och att gamling dör i tid. Rent hypotetiskt är det jättelätt. ![]()
Och sedan vaknar man och kommer ihåg att det inte finns något arv
.
Ärligt var det lätt förr att lyckas snitta 20%. Men idag är det betydligt rörigare. I alla fall för mig.
Jah har köpt aktier i banken och låter utdelningen betala mina räntor, men det är inte lätt att bli rik, så vill du undvika de problemen så amortera.
Tittar du nominellt så är det inte en orealistisk avkastning för någons livstid.
Tittar du realt blir det lägre, men då måste du titta realt även på räntorna du jämför med. Realt är sparräntor ofta nära/under 0% över tid, och låneräntor inte heller långt från 0.
Jämför nominellt med nominellt, realt med realt, annars blir det fel.
Jätteskönt att inte bry sig om räntor och inte lägga större delar av lönen på boende.
Det här är sant, men om jag har ett avbetalt hus vid 65år, bra pension samt säg 3 miljoner på banken så är känslan av att ha bra cash flow utan lån fin tänker jag ![]()
Kan vi spara ihop att betala av lånet på 5 år, så kan vi lätt efter det UTAN räntebetalningar spara ihop några miljoner på börsen innan pension, dvs 10,12 års sparande ![]()
Visst har vi missat viss avkastning på det amorterade beloppet, men kommer ha så det räcker ändå
Du har ännu mer cash om du investerat dom, att amortera av lånet är ingen investering. Fast hur många har den diciplinen ![]()
Avkastning för en billig, global aktiefond högst sannolikt större än räntan på bolånet?! Då kan du efter 25 års investering och 65 år gammal betala av lånet. ![]()
Men man kan göra lite av varje kanske, eller?
Se resonemanget ovan!
Finns det då någon anledning att gå under 50% i belåning egentligen?
Lagom är bäst helt enkelt.
Hur stor är risken att bostaden ens ska tappa i närheten av 50% av sitt värde, skulle säga att den är minimal.
Så vad är syftet med att vara skuldfri med sitt boende? Vara rik på pappret?
Kan se 2 st anledningar att amortera extra
- Att komma under 75% belåningsgrad.
- Du kommer ha så hög belåningsgrad av din disp inkomst som pensionär
så att du drabbas av en ekonomisk stress. Din bättre hälft dör e.t.c
Vad är rätt eller fel egentligen, jag tycker belåningsgrad är mer relevant än att vara skuldfri.
Eller inte, det beror ju på börsen.
Den genomsnittliga avkastning på en global indexfond är 7 år. Här läser man att många ändrar sig strategi så fort börsen rör sig. Är pengarna låsta i ett hus dvs ett avbetalt hus så bryr man sig mycket mindre. ”Om jag bara hade cashat ut börsen i november 2024. Då hade lånet varit avbetalt” @angaudlinn får ju inga sådan känslor.
Tror att gemene man överskattar sig långsiktighet när börsen gått ned 45% och man har 85% belåningsgrad. Då krävs det en hel del att man sitter still i båten. De som inte gör det har både lånen kvar och värdetapp på börsen.
Vi betalade av vårt huslån mycket beroende på att vi satt men nyköpt radhus under krisen 1992.
Sen ville vi inte ha för hög belåning när vi köpte vårt nuvarande hus 2006.
Och sen ville vi att våra barn skulle kunna låna på vårt hus när de började sina bostadskarriärer runt 2010.
Man kunde säkert varit smartare men jag är rätt nöjd så här.
Som jag skrev i inledningen så skulle det vara intressant höra av dom som är skuldfria, men de flesta kommentarer blir ändå om hur mkt mer man skulle tjäna på att ha lånet och pengarna på börsen ![]()
![]()
Jag säger absolut inte att alla ska betala av lånet, har själv inte bestämt hur vi ska göra.
Men att maximera avkastning är kanske emotionellt inte det bästa jämt.
Men lika väl att ha pengarna låsta i ett avbetalt hus så har många pesoner flera miljoner på börsen utan att använda dom, dör med miljoner på kontot. Då kan dom lika väl sitta i huset ![]()
Allt avbetalt + nån miljon på banken skulle kännas tryggt på äldre dar.
Problemet blir först om man skulle vara fattigpensionär utan kapital och sen ett avbetalt hus för 10 miljoner. Det är en kass sits
Funderar ibland i samma banor som trådskaparen.
Det är svårt att förstå sig på sådant här, när man som jag hade svag 1:a i matte i skolan.
Ibland så kör kvällstidningarna ett uppslag med rubrik av typen “Nya budgeten - här är vinnarna och förlorarna”. Och så är det liksom lite olika case typ “Eva, 45 år, jobbar halvtid, gift, två barn” och så står det vad som nu kommer att hända med dennes ekonomi.
Något liknande skulle jag vilja se i investera/amortera-frågan.
Eller ännu hellre:
Att man får fylla i ett formulär med 300 frågor om sin ålder, livssituation, ekonomi och personlighet, och sedan trycker man på “Klar”, och så får man en utförlig rekommendation.
Men allt det här kanske redan finns.
Det beror snarare på hur ekonomiskt stresstolerant man är.
Vissa kan sitta still och sprida sina risker.
Tro mig, jag är lugn. Jag invände bara mot att du var så tvärsäker på framtiden.
Eller hur gammal man är. Alla som inte faller ifrån knall och fall kommer förr eller senare att behöva ta ett beslut…
Hej. Vi har inte helt betalt bolån men belåning på ca 20% gör att räntan inte är något jag funderar mycket över. Vi slutade amortera för ca 10 år sedan.
Även vi har haft bekanta som såg sig tvungna att låsa sina räntor på 16% på 5 år på 90-talet. Det glömmer man inte. Vi hade 5 år bundet då som tur var räckte det ett par år förbi den perioden.
Vi gillar att slippa fundera över “Shit happens” om det går. Vi låser elpris också på 3 år. Förlorar man pengar på men man slipper kolla elpriser i 3 år.
År 2022 gick det dock inte att acceptera buden man fick på 3 år fast. 11 ggr högre per kWh än förra perioden. 5Sek per kWh. Insane. .