Jag skulle känna mig stressad att ha alla pengar inlåsta i en bostad. Pengar som antagligen kommer brinna inne när du dör.
Har satt min belåning till 70% för tillfället i alla fall, det kan jag sova gott med.
För ålderdom funderar jag på om inte en billig hyresrätt i bra område är det enklaste. Man har maximalt med cash sista åren och enklare när man dör för anhöriga. Meckigt med underhåll när man är gammal på hus/ BR.
Jag riktar mig inte mot dig, så du kan vara lugn @angaudlinn
Det finns risker med att ha hög belåningsgrad eller låg belåningsgrad, alla gör sina val.
Trodde det här var ett forum för hur man kan få sina pengar att växa, inte en religiös övertygelse om vad man blir salig av
Man tar beslutet innan det är för sent, vinsten skapas från början inte när det är för sent.
Många här som betalat av lånet använder trygghet som ett argument. Tanken är väl att man inte skall slösa bort pengarna utan spara dem. Så om räntorna skenar har man ju möjlighet att sednare lägg ain dem i lånen.
Vi har en nybyggd fastighet med belåning på ca 30% utifrån tidigare värdering. Jag är sugen att höja belåningen till runt 60% men vet inte om banken går med på det. Det skulle innebära ca 7 miljoner extra att investera och med våra löner kanske det skulle se illa ut.
Har man å andra sidan ett bolån med mindre än 50% belåning på två vuxna personer kan man ju misstänka att detta inte är den kategori som ligger illa till.
Jag själv var väl lite halvstressad av att sitta på ett stort bolån själv när räntorna stack men mina föräldrar i 60 årsåldern fick ju knappast panik över att deras ganska lilla lån på 25-30% av huset kostade någon tusenlapp extra.
Har funderat väldigt mycket på denna fråga och bestämde oss för att betala av ett stort lån aggressivt, bor i USA så villkoren är rätt annorlunda och förväntan är att du betalar av ditt lån över tid (15-30år). Betalade just in 4M SEK för att avsluta vårt lån.
Så det jag har funderat mycket på är avkastningen vs risk - att ha ett lån är alltid en risk, du kanske inte kan betala lånet, räntor går upp, och det är mycket annat som kan hända. Så jag valde peace of mind - dessutom ger det en frihet. Att vara i skuld är en (stor för mig) risk.
Håller med @angaudlinn här - många som svarar på denna fråga har inte betalt av sina lån eller ens har en plan att göra så (eller möjlighet).
Ser det som en enorm lyx att vara skuldfri. Det ger mig flexibilitet att göra vad jag vill (förutom att fastighetskatt här är galen)
Amorterade av allt då jag fyllde 31. Kände en osäkerhet kring om jag ville jobba i Sverige mer samtidigt som jag kände att ”det är alltid bra att ha en plats i Sverige att återvända till oavsett vad som händer.
Saker är oftast roligast innan man får dem, en 80-årinh är nog inte lika road av sin villa som när de köpte den för 50 år sen och att då hela tiden bli påmind av att betala av på ett köp man redan gjort skulle kännas extremt jobbigt.
Att sedan hålla på med att börser avkastar mer och helt ignorera koncept som risk, riskfri avkastning (räntenivån mm) skulle för mig göra att jag lever i en ständig självförnekelse.
För mig är det lite som folk som står i spegeln och intalar sig saker ”du är snygg” ”du klarar allt”. Jag känner mig mer grundad och försöker se verkligheten jag har framför mig för vad den är, någon grå tinning som tittar fram här och där numera.
Vi hade cirka 50% belåning när räntorna gick upp 2022. Då valde vi att använda ett större inkommande engångsbelopp till att amortera av hälften i stället för att investera detta. Eftersom vi redan hade ett antal MSEK på börsen kändes det som att det gav mer trygghet att få ner räntebetalningarna.
Jag har funderat efteråt på hur mkt det hade varit värt om vi i stället investerat men svårt ändå att känna att det var fel beslut. Mindre lån ger ett lugn.
However, nästa engångsbelopp investerade jag i stället. Har dock valt att koppla beloppen till separata ISK som vid tillfället speglade vårt utestående bolån samt studieskulder. Dessa kommer användas för att betala räntor, och för studielånen även amorteringar. Det gör att vi aldrig ska märka räntekostnaderna på lönekontot då det blir en helt egen ekonomi.
Berätta gärna hur högre räntor,dyrare mat,högre energipriser etc sänker dina lån då inkomsterna är i princip samma?
Det som jag skrivit är en prishöjning och det är inte inflation. Det kan leda till inflation om vi får mer pengar.
Viktigt att vara virtuellt skuldfri dvs att ha investerade pengar som överstiger skuldens summa. Utifrån förväntad årlig avkastning är det då inga kostnader utan hävstång
Jag har amorterat ner till strax under 50% av min bostad och har sedan slutat att amortera. Det jag har gjort istället är att jag öppnade ett nytt ISK på Avanza där jag öronmärkte kontot för just bostadslånet och och började månadsspara i en global indexfond. Nu har jag inte gjort det så länge men skjuter ofast in lite extra varje månad om det blir något kvar av lönen innan nästa kommer. Tanken med det hela var att när jag väl bestämmer mig för att gå i pension så skulle jag sälja av fonden och betala av det sista på bolånet men har mer och mer börjat fundera på om jag ska betala av lånet innan pension och slippa allt det här med lån då jag kommer få ihop det sista långt innan Jag kommer gå i pension.
Du skulle kunna investera hälften och amortera hälften om det skulle kännas bättre. Gör det som känns bäst och ger dig en god sömn. Tycker personligen att det inte finns något rätt eller fel i denna fråga.
Vad är skillnaden mot att dessa säg 5 milj ligger på börsen när du dör och brinner inne istället för i bostaden.
Håller med det du säger förutsatt att du tönker dig anamma “die with zero”
I get rich känns kalkylen ganska enkel, men i stay rich då? Har själv inte tänkt i de banorna förut men det kanske inte är så dumt att amortera den delen man annars tänkte placera i räntefonder, guld eller annat den dagen man inte vill ligga 100% aktiefond?
Nja, läser du alla forumtrådar finner du många på temat “ett rikare liv” mm. Att ha tillräckligt mkt kapital, sova gott på natten, gör av med pengar på det du mår bra av, slösa extravagant på det som tillför dig glädje etc. Att bara få pengar att växa utan att göra nåt kul med dem känns inte lockande.
Sen vad var och en spenderar dem på är högst olika
Att bli skuldfri kan känslomässigt vara det bästa någon gjort
Här tänker jag tvärt emot, när jag är 80år vill jag kunna sitta på altan, ta rullatorn över gräsmattan, lyssna på naturen och titta ut över vattnet där jag bor . Ha alla minnen från barnaåren och annat som hänt i livet omkring mig.
Inte sitta instängd i en lägenhet i stan.
Med små eller inga lån och en bra pension med kapital på banken kan jag betala andra att göra underhållet.
Men även här är vi olika, en lägenhet utan åtaganden och asfaltsdjungeln utanför kan vara drömmen för nån annan
Blir det rätt? Utgifter ökar mer,betydligt mer än dina inkomster som det är nu för.i princip alla.
Att bostaden “ökar i värde” försvinner i att nya bostaden blivit förmodligen minst lika mycket dyrare.
Även om man som en fattig pensionär blir ännu fattigare av att ha amorterat så mycket och låst in allt kapital i bostaden, att man varken har råd att leva och ha kul eller underhålla huset.
Det finns risker med allt och det finns massvis med trådar om varför man ska sprida sina risker., när man placerar sina pengar