Though bad markets (and bad decades) will always be out of your control, the one way you can counteract these investing nightmares is to limit your exposure to each of these markets. As bad as Spain was in 1973-1983 or Greece was from 2008-2018, any rational investor should have been diversified across multiple equity markets.
More importantly, they should have been diversified beyond equities as well. The only way to avoid an investing nightmare is to prevent yourself from falling into one in the first place. Limit your exposure to individual markets just like you would limit your exposure to individual stocks. Of course, when markets crash they tend to crash together, but worldwide crashes in equities are exceedingly rare.
Vet inte var jag har hört investera regelbundet i billiga globala indexfonder någonstans förut…
Skämt åsido, krävs mycket cohones att investera i en nedåt/sidledes gående marknad i 10 år…
Nämen, jag är inte ett dugg förvånad över den datan. Jag förstår ju fortfarande inte hur man kan vilja koncentrera sig på enskilda marknader eller sektorer. Variansen i utfallet bara på världsmarknaden är gott och väl tillräckligt stor för mig.
Titta på din egen ränta på ränta kalkylator och kör typ 30 år med slumpad avkastning. Utfallen är helt sjukt olika, långt mycket mer varians än vad jag skulle kunna investera på och tro att koncentration mot t.ex. Sverige hade varit vettigt.
Att minska variansen (volatiliteten, risken) känns som det borde vara de allra flestas huvudsakliga mål snarare än att jaga sista halvprocenten avkastning och försöka slå index?
Viktigt att ta sådana kurvor i beaktande när man funderar på home bias, tack för påminnelsen.
Ibland ser man ju liknande för övriga tillgångsslag och då blir man ju inte särskilt pepp på dem heller, skillnaden här är väl dock att diagrammen du postat endast gäller specifika länder och inte ett helt tillgångsslag, men som han skriver händer det ju ändå ibland att även den globala aktiemarknaden har några tråkiga år när flera länders marknader kraschar tillsammans.
Jag minns när jag närmade mig studenten och såg rubriken i tidningen på köksbordet om att typ “nu är de senaste tio årens börsuppgång utraderad”, kändes hårt när det var halva ens liv… Är det en corona-krasch kan man ju trösta sig med att det också snabbt kan vända upp igen, men scenarion likt Spanien och Grekland tär ju på en på ett helt annat sätt.