Man har provat diverse incitament under årens lopp, tex tagit bort skatten på uppskovet. Men många vill bo kvar till varje pris.
Det enda jag kan tänka mig är om man gör det ännu mer förmånligt att flytta för pensionärer, kanske skulle man kunna laborera med någon förmån om man väljer att bo på mindre yta. Att höja kostnaderna är nog svårt eftersom det drabbar alla.
Well, om du har ett förslag som innebär att jag betalar även 100kr mindre i skatt per månad än jag betalar idag, det är mer än välkomna att lyssna på, ja kommer sätta de 100kr på min KF. Mina totala tillgångar: årsinkomst ca 950k kr, äganderätt hus värdering ca 4.2m kr och belåningsgrad 15%, KF portfölj ca 3.5m kr, bränslebil med värdering 130k kr och bilskatt 360kr per år.
Problemet är att det finns flera partier i Sverige som vill ha båda återinförd fastighetskatt och högre löneskatter för folk som mig. De även pratar om beredskapskatt, en ny form av värnskatt som jag också betalade för ett år innan liberalerna avskaffade den. De vill även höja kapitalskatt på min KF.
När man pratar införande av fastighetsskatt pratar man också normalt om att det ska vägas upp med motsvarande sänkning av inkomstskatt, vilket gynnar produktivitet i samhället. Tyvärr har vissa politiker lyckats förstöra debatten med samma svartmålning som du själv ger uttryck för. Dagens system är negativt för alla med löneinkomst eller som lever på (hyfsad) pension. Du är definitivt själv en stor förlorare på systemet som höginkomsttagare, om du nu endast vill göra egoistiska val
kan du ge någon källa till detta? Jag bara ser S,V,MP som pratar om återinförd fastighetskatt och samtidigt beredskapskatt (i praktiken en återinförd värnskatt) och högre kapitalskatter på min KF.
Från din länk:
"
– Inför den här kongressen var det många som sa att vi ska införa fastighetsskatt, arvs- och gåvoskatt, förmögenhetsskatt fick fel. Det blev inte kongressens beslut.
"
S-ledningen är livrädda för fastighetsskatt efter att ha förlorat val på den frågan enligt deras egen eftervalsanalys.
Det är inte säkert S,V,MP behöver C för att bilda en regering, om man titta de senast opinionssiffrorna. Blågula måste hitta någon game changer valfläsk, annars kommer förlora valet.
Det är en vanlig uppfattning att de som är äldre bara ska flytta och ge plats till barnfamiljer.
Men för många är det ett hem, inte bara ett ställe att sova och förvara sina prylar i. Svärmor vägrar att flytta från huset även nu när hon bor ensam, dels för att hon inte gillar förändring men också för att hon har fyrtio år av minnen där.
Samtidigt tror jag att fler skulle flytta om det blev märkbart bättre ekonomiskt. Anekdotisk statistik säger mig att det är vanligare i dyra områden i Sthlm att man flyttar när barnen flyttat just för att få loss de stora värdena man har låsta i sina hus. Vet inte om det finns faktisk statistik på just detta men skulle tro att personer som är 55+ är betydligt mer flyttbenägna i dyrare områden än vad medelsvensson 55+ är.
Det beror på skulle jag säga. Svärmor har mer pengar än hon behöver och är mer intresserad av att bo kvar än att håva in mer pengar.
Men vad vet jag, hon kanske är i en unik situation och ”uteliggare” rent statistiskt.
Hon kanske helt enkelt hör till de som inte rubbas av något skäl. För vissa är det nog också så att har man kommit över en viss ålder så utgör det praktiska jobbet med att rensa, packa och flytta det stora hindret som många drar sig för. Många verkar dumpa den detaljen i knät på sina barn.
Döstädning är väl det nya svarta? Det gäller väl bara att börja i tid för att orka? Och att inte bortflyttade barn fortsätter använd delar av huset som lagerlokal
Haha, såna är inte alla. Min mor slängde allt tillhörande mig när jag flyttade ut för många år sedan. Hon resonerade att det som inte togs med i flytten skulle jag inte sakna .
Men faktum är att jag saknade en del små minnen jag hade och som hon slängde utan att fråga. Fast jag ligger inte sömnlös för det idag.
Värre är det med svärmor, hon vill inte slänga något ö h t. Det blir nog rejält med prylar hon lämnar efter sig den dagen hon går bort.
Finns många faktorer som påverkar samtidigt.
Fastighetsskatten togs bort 1:a jan 2008, precis när vi tagit oss igenom IT-krashen och gick in i finanskrisen.
Eventuella prishöjningar försvann antagligen när finanskrisen var ett faktum och går inte att se i statistiken.
Jag själv köpte inte förrän skatten avskaffats då jag inte ville ha en årlig skatt som nära inpå var på samma nivå som hyran jag betalade.
Nej, går inte att jämföra hyreslägenheten med huset jag köpte, men det gick inte att motivera ett köp rent finansiellt med skatten på plats.
Detta är prisutvecklingen på villor i Sthlms kommun. Varken IT-kraschen eller finanskrisen gav några utslag. Inte heller som sagt sänkningen av fastighetsskatten. Det är först nu i slutet vi kan se hack i kurvan och min gissning är att det snarare handlar om osäker syn på framtiden än ekonomiska parametrar.
Därför bör man vara lite försiktig med att ha en tro på att en parameter som tex höjd fastighetsskatt kommer att kunna förändra priserna märkbart. Det är inte så enkelt.