Niklas Wykman (M): ”Någon form av lättnad kring bolånereglerna, kommer vi gå fram med”

Det finns fortfarande en liten utrotningshotad grupp som tycker att det är skönt att vara skuldfria i FIRE.

2 gillningar

Hade velat vara det men utan arvingar ser jag det onödigt att låsa större delen av mitt kapital i en bostad jag sen inte kan låna på äldre dar o som sedan går i arv till nån avlägsen släkting jag knappt träffar …
Jag tar hellre den tiden ledigt nu…än att vara skuldfri och ha massa pengar på äldre dar

4 gillningar

Jag planerar att vara skuldfri när jag kliver av karusellen, men jag bor i hyresrätt, så jag vet inte om jag räknas.

Fel lösning på det problemet. Priserna på bostäder måste ner, så att det matchar folks löner. Problemet är en dåligt fungerande bostadsmarknad. Förbättra utbudet så kommer unga kunna köpa. Exempelvis sitter det en massa äldre människor med fina villor, som barnfamiljer skulle ha större nytta av. Sedan behövs generösare byggregler så att fler småhus byggs till lägre kostnad (sänk standarden).

3 gillningar

Problemet är också köparna. Jag bor i en kommun (österåker) som äganderätter kostar mycket billigare än grannkommuner (Täby, Danderyd, Lidingö) och skatten är den lägsta. Men folk väljer fortfarande de dyraste kommuner som driver högre priser där.

Enig. Där jag beror det dock på arbetsmarknaden. Där jobben finns är det dyrt att bo. Om folk var mer villiga att pendla så skulle det se annorlunda ut. Personligen tycker jag dock under 30 min till jobbet är livskvalitet.

1 gillning

Boomers blir gamla och måste sälja sina villor.

Dagens unga parbildar inte och skaffar inte heller barn och har därmed inget behov av stora hus. Framförallt inte råd.

Narrativet om evigt stigande precis är dessutom punkterat. Rekordstort utbud.

I många stora städer kan man sammafatta prisbilden med:

"har du råd med en villa kan du lika gärna leva av pengarna (på landsbygden)

Ser mörkt ut på bostadssäljarnas avbytarbänk.

1 gillning

Det är inte bara barmfamiljer som behöver större hus. Tänk på ett par som hemarbetar, de behöver minst 3 rum. Passar perfekt i ett hus.

1 gillning

Men hur kommer man runt detta?
Dom äldre har ofta inga lån o låga kostnader
Dom köpte billigt o nu är huset värt massa o dom vill inte ta skattesmällen
Många vill kämpa på o behåll så deras älskade hus kan gå i arv
Jobbigt att flytta från villa som äldre

3 gillningar

Man går inte runt det, man accepterar att de vill bo i sin villa som de slitit för.

9 gillningar

massa villor i bra pris just nu i österåker och norrtälje kommun. Folk måste sluta klaga att den inte finns villor och lägga en bud att köpa instället :slight_smile:

Under miljonprogrammet så ställde kommunerna 100 nya villatomter till marknadens förfogande — per dag. Det enda som krävs är att vi tillåts bygga och bo i vårt land. Det finns gott om mark som kommunerna sitter och håller på.

3 gillningar

Folk ska så klart få bo var helst de vill. Jag menar bara att vi kanske ska ha incitament för rörlighet på bostadsmarknaden. Exempelvis fler öronmärkta seniorlägenheter i allmännyttan. Nya regler kring KALP i förhållande till pension.

Återinföra fastighetsskatten skulle öka mobiliteten på fastighetsmarknaden.

3 gillningar

Ja, det är väl en nationalekonomisk no-brainer, men politiskt självmord. Tror inte det kommer hända.

5 gillningar

Varför ska vi ha incitament?
Att ta bort hinder är ju vettigt men annars som du skrev, låt folk bo där de vill om de kan.

1 gillning

Det är bra för arbetsmarknaden om kvalificerat folk som är nyexaminerade eller flyttar in har någonstans att bo.

Javisst, men det bör väl lösas på andra sätt än tvinga/locka andra att flytta på sig?

1 gillning

Gör det det verkligen? Jag köpte villa strax innan fastighetsskatten fick ett tak/sänktes. Jag misstänkte starkt att priserna skulle hoppa uppåt på grund av detta. Men det hände inte, åtminstone inte så drastiskt att det syntes i statistiken.

1 gillning

varför måste staten bestämma hur folk ska bo?

hoppas så. Vi har för många farliga skatter i Sverige (statlig inkomstskatt, stämpleskatt osv), vi behöver inte flera.

Jag köpte som nyexaminerad ingenjör i 2019 ett äganderätt hus 3.5Mkr i åkersberga. Inte farlig alls.